/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
oversættelse fra svensk frøpose
Fra : osSso
Vist : 701 gange
100 point
Dato : 19-06-03 19:58

Er der nogen der kan oversætte følgende fra svensk (fra en svensk pose med frø):

Odla doftande luktärter.
Lägg fröna i blöt i ljummet vatten under ca 12 timmar.
...
Så här ser jag ut som liten, var rädd om mig.

?

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 19-06-03 20:06

Så vidt jeg kan tyde, står der, at du skal lægge frøene i blød i lunkent vand i ca. 12 timer. Hvad lukärter er, ved jeg ikke, men det er vel en slags ærter? Hvis det er, står der: ædle duftende ?ærter. Og: sådan ser jeg ud som lille, pas på mig. Så bliver der formodentlig vist en lille plante med to blade ved siden af.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 19-06-03 20:52

hej osSso

Odla doftande luktærter betyder: plant duftende luktært (på dansk hedder blomsten latyrus)
læg frøene i blød i lunkent vand ca. 12 timer. Sådan her ser jeg ud som lille, værn godt om mig. Planten er en meget velduftende slyngplante. Når den vokser op vil der på planten vise sig ærtebælg. De er ikke til at spise, men vil senere springe ud som en meget velduftende blomst.

Held og lykke sommerhilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-06-03 21:07

lathyrus er det latinske navn på dansk kan den hedde vår-fladbælg eller ærteblomst alt afhængig om den skal vokse op af et hegn eller plantes i et stengærde eller lignende

sommerhilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-06-03 21:18

odla = plant

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-06-03 11:39

odla = vejledning i plantning. Det er det jeg nærmest kan komme på i dansk oversættelse.

mvh ans

Godkendelse af svar
Fra : osSso

Dato : 20-06-03 21:36

Tak for svaret ans og jernladyen