/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Formodningsregel ved et handelskøb ?
Fra : vkdk
Vist : 617 gange
20 point
Dato : 27-05-15 13:14

Så vidt jeg har læst mig frem til, er det følgende der gælder ved B2B-køb kontra forbrugerkøb:"I handelskøb gælder der ingen lovbestemt fortrydelsesret (der er jo ikke noget i vejen for at aftale det) og der er som udgangspunkt 2 års reklamationsret for køberen. Formodningsreglen gælder ikke i handelskøb, og i hele perioden er det køber, der skal bevise, at der er tale om en køberetlig mangel."

Spørgsmål er så:
Er de regler for forbrugerkøb der gælder med mindre andet er aftalt af forretningen ?

Og det store spørgsmål er så:
Gælder den såkaldte formodningsreglen, hvis forhandleren ikke nævner noget specifikt om erhvervskøb i sine betingelser eller, hvis der er ikke noget nævnt om den regel, gælder den ikke ?

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 27-05-15 15:40

Reglerne om handelskøb gælder alene for køb mellem handlende, dvs. erhvervsdrivende, f. eks. alt, hvad man kan kalde B2B-handel. Begrundelsen for, at der ikke gælder de samme regler som ved forbrugerkøb er, at der ikke er samme beskyttelsesbehov. Ved handelskøb har man det udgangspunkt, at begge parter er fortrolige med køb og salg og i et eller andet omfang måske også med produkterne. Derfor er der ikke brug for fortrydelsesret eller en længere reklamationsfrist. I B2B-handel skal der således reklameres straks, idet køber som professionel handlende har en undersøgelsespligt. Til gengæld er reglerne om mangler og udbedring m. v. m. v. også anderledes.
Men det er lettere at svare på dit spørgsmål, hvis du skriver mere præcist. hvad problemstillingen er? Er du selv handlende, der vil købe eller sælge, eller har købt eller solgt?
Hvis du er almindelig forbruger, der handler i en butik - enten den er fysisk eller på nettet - vil du altid være forbruger og omfattet af reglerne for forbrugerkøb. Sælger kan ikke over for en forbruger fastsætte som et handelsvilkår, at reglerne og handelskøb skal være gældende. Men der kan muligvis være handlende, som kun vil handle B2B, og så er det svært at håndhæve foirbrugerkøbsreglerne, hvis en privat person (forbruger) køber hos den pågældende og oplyser at være handlende. Er det situationen?

Kommentar
Fra : vkdk

Dato : 27-05-15 15:56

Jamen, min situation er følgende:
Jeg har fået en hel ny tlf. gennem arbejdsgiveren, som efter 2-3 uger fik en defekt og som efterfølgende blev sendt over til rep. til forhandleren og derefter til producenten. Producenten konstaterede så, at der var en reel fysisk fejl (printpladen brændte af), men da jeg installerede en 'ikke godkendt OS', vil producenten ikke respektere reklamationsretten ved at trække processen ud.

Forhandleren påstår, at siden købet er et handelskøb, er der "ingen garanti har (kun reklamationsret), og dermed er bevisbyrden altid købers".

Spørgsmålet er så, om bevisbyrden er rent faktisk hos køberen, selvom sælgeren ikke har nævnt noget specifikt om dette under deres betingelser ?

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 27-05-15 19:39

Selvom du handler b2b så skal man handle indenfor sit eget handelsområde. Dvs. at en fiskehandler ikke har reklamationret overfor en fisker.

Omvendt, hvis fiskehandleren køber en computer, så er det at betragte som et forbrugerkøb med alm. Rettigheder og følger købelovens paragraffer om forbrugerkøb.

Omkring din sag, så har producent vist vist at defekten skyldes digselv pga. Nyt styresystem. Men du kan klage til forbrugerklageankenævnet hvis telefonen koster mere en bagatelgrænsen. Så kan du få prøvet sagen.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 27-05-15 20:02

Ja, det er måske ikke en helt oplagt situation, men lad mig prøve med et par input. Hvis arbejdsgiveren køber flere telefoner hos den pågældende sælger - måske til flere medarbejdere - er det formentlig handelskøb, hvis arbejdsgiveren køber telefonen - ikke til videresalg, men til "brug i sin bedrift". Så er det vel også arbejdsgiveren, der skal reklamere overfor sælger. Hvis den fejl, der omtales, er en fabrikationsfejl, bør den bestemt kunne gøres gældende. Meningen med reglerne om handelskøb er ikke, at man skal afskære fra at gøre mangelsindsigelser gældende. Man har bare ikke brug for at beskytte den "!svage forbruger" på samme måde som i forbrugerkøb. Det er nok rigtigt, at der ikke i handelskøb er en garanti, men der er bestemt reklamationsret, og det, der kan gøres gældende fra din og din arbejdsgivers side er netop, at der reklameres med rette, fordi telefonen har været behæftet med en skjult fejl (altså en fejl, der ikke var umiddelbart synlig ved modtagelsen). Hvis den fejl er det, man i juraen kalder en "oprindelig mangel" (altså at fejlen var til stede (eller måske også latent til stede) allerede ved anskaffelsen (købet), er der bestemt adgang til at reklamere, også nogle dage eller uger senere, når fejlen opdages. Jeg kan ikke gennemskue, om det overhovedet har nogen betydning, at du selv har installereret en "ikke godkendt OS", her er vi uden for de emner, jeg har forstand på, men jeg synes det lyder mærkeligt, hvis det skulle være årsagen til at printpladen blev ødelagt. Det lyder snarere som en fabrikationsfejl.

Det, du er oppe imod, er selvfølgelig, at med vor tids internethandel, hvor der ikke er et almindeligt og løbende samhandelsforhold mellem parterne, kan du måske nok gøre vrøvl og reklamere - og din arbejdsgiver måske også - men hvis en handlende, som I kun kender som en adresse på en hjemmeside, måske med lokalisering i udlandet - men måske løber alle indsigelser ud i sandet. Hvis din arbejdsgiver har en vedvarende samhandel, kan du måske formå arbejdsgiveren til at rette en alvorlig henvendelse til sælgeren, fordi det har betydning for fortsættelsen af samhandlen. Men hvis I kun handler off an on med denne virksomhed, er det jo ret tidskrævende og måske resultatløst at komme videre. Retssag? Åh, ja, hvis man har tid og penge nok, og hvis telefonen var så dyr, at det kan betale sig at kaste en del tusinde kroner ind i retssystemet for at få medhold. Men prøv at læse det småtrykte...er det et firma med juridisk værneting i Palo Alto, CAlifornia eller et andet eksotisk sted, så glem alt om det.
Moralen er nok, at med internethandel udsætter man sig for en ekstra risiko udover den almindelige, fordi medkontrahenten kan lege kispus med dig, indtil du giver op. Så hvis nogen vil spørge mig til råds, så vil jeg sige, køb din telefon hos Expert eller hos TDC eller Land og Fritid eller tilsvarende seriøs virksomhed med domicil i Danmark.
Men måske rammer jeg ikke helt rigtigt? Skriv blot lidt mere, så skal jeg tænke over det. Men jeg tænker nu også, - hvis din arbejdsgiver har en relation til sælger, hvorfor så ikke ringe til ham og finde en løsning, som alle kan være tilfredse med?