/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Video med 2 forskellige Fps 29 og 25
Fra : HenrikBo
Vist : 428 gange
50 point
Dato : 27-05-15 08:35

Jeg har 2 Canon video Cams - HG10 og HF20 - de har forskelligte data, kan jeg kombinere dem i min videoediting uden problemer ?

HG10
1440x1080
25 B/S
Bithastighen 16184 Kps
Datahastighed 15928 kps

HF20
1920x1080
29 B/S
Bithastighen 23907 Kps
Datahastighed 26651kps

Hilsen Henrik

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 27-05-15 08:47

Det kommer an på, om cameraene har samme billedformat, og hvad ikke om dit redigeringsprogram kan håndtere forskellige formater. Det gør både billedfrekvens og opløsning. Prøv, om det går. I første omgang kun du prøve. Prøv eventuelt at se clips fra begge cameraene med vlc-player og deri se metadata for dem.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-05-15 09:37

Citat
kan jeg kombinere dem i min videoediting uden problemer ?

Og hvilket er det?
Hvis ikke dit eget kan klare porblemet, så kan alle andre gratis programmer gøre det - dog skal du lige se efter i programets indstillinger - om kvaliteten er som du vil have den, ikke alle programmer giver HD opløsning som standart og slet ikke den Bitrate.
Du kan se samtlige oplysninger om klippet med programmet Mediainfo:
https://mediaarea.net/da/MediaInfo
ligger sig som en ekstra funktion Højreklik menuen.

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 50 point
Dato : 27-05-15 17:47

Det største problem er nok at det ene kamera har 4:3 og det andet 16:9. Bithastighed og fps kan man fixe ved at omkode filmen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-05-15 21:37

Citat
Det største problem er nok at det ene kamera har 4:3 og det andet 16:9

Ingen problem, det ene klip får bare en sort kant/ ramme på filmen - noget i stil med dette - 0:43
https://www.dropbox.com/home/Hj%C3%A6lp?preview=Xmedia+Recode+-+Besk%C3%A6r+en+film.mp4

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-05-15 21:39
Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-05-15 10:32

Det afhænger helt af dit videoredigeringsprogram , om det kan få noget godt ud af mixet af de to . Det er lidt noget rod i Danmark at bruge 29 billeder pr sekund. Standard fjernsyn var 25 halvbillder pr sekund.
Mange moderne skærme med digital styring kan vise film med forskellige billedfrekvenser, men man undgår nok ikke noget flimmer, når der skiftes fa en til en anden.

Derfor er det eneste fornuftige at lave den endelige redigerede film kun med en billedfrekvens, Derfor skal den ene laves om. Det kan tun ske ved at springe enkeltbilleder over eller at genereere nye syntetisk.
I begge tilfælde en forringelse af det jævne forløb, men et godt program, kan gøre det så det ikke ses så meget.

Godkendelse af svar
Fra : HenrikBo

Dato : 10-08-15 13:36

Tak for svaret fun2.