/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Kab almennyttig bolig
Fra : sirenita
Vist : 1102 gange
100 point
Dato : 26-05-15 18:17

Hej,
Problemstilling eller hvad man ellers siger.
En fætter har en lejelejlighed hos KAB. Og min søn er flyttet ind der for han har meget mere plads.
Men Ballerup kommune accepterer ikke hans flytning før at de har en godkendelse fra KAB, som de siger, det er en aftale de har med nogle boligselskaber da disse godt vil vide hvem der bor i deres lejligheder, ok hertil.
Men nu siger KAB at der skal laves en delfremlejekontrakt?
Han betaler ikke for at bo der, hvorfor skal der så laves en delfremlejekontrakt?
Hvilket min fætter også har oplyst dem om da han kontaktede dem.
Jeg er lidt uforståelig over for det.
Er der nogle der kan guide med dette?
Min søn meldte flytning d 1.maj og har endnu ikke modtaget sit nye cpr.nr. pga denne skriven frem og tilbage.
Det er en treværelses.
Jeg ligger ikke inde med mere end 100 point.
Tak for tips

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 26-05-15 18:23

Han skal da ikke have nyt CPR NR!! Du må måske mene nyt sygesikringskort.

Kommentar
Fra : sirenita

Dato : 26-05-15 18:25

Ja, okay lidt hurtig der... Nyt sygesikringskort

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 26-05-15 18:55

KAB vil have en kontrakt på delfremlejer, det er vel ret enkelt:

http://www.kab-bolig.dk/beboere/dine-muligheder/fremlej-din-bolig/delfremleje.aspx

Om han betaler for at bo der er ligegyldigt, KAB har vist ikke tænkt på at der er nogen der vil "fremleje" uden at få penge for det.

Kommentar
Fra : sirenita

Dato : 26-05-15 20:02

Ja, det har du nok ret i, men nu er det sådan.
Kan de virkelig nægte at acceptere hans indflytning?
Jeg nægter at tro på at det er første gang at dette sker for nogen.
Og det er stadig ikke en fremleje når der ikke bliver betalt noget.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 26-05-15 20:12

Jeg er ikke jurist, så jeg kender ikke de nøjagtige paragraffer og love.

På siden jeg linkede til har de en link til denne side hos Ministeriet, jeg må gå ud fra at de ved hvad de snakker om:
http://mbbl.dk/bolig/guide-til-udlejning-af-enkeltvaerelser

Her står der bl.a:
Citat
Bor du til leje har du ret til at fremleje op til halvdelen af lejlighedens værelser. Det er dog et krav, at du oplyser din udlejer om det og sender udlejeren en kopi af den lejekontrakt, du indgår med lejeren af værelset.

Her står der intet om at boligselskabet har ret til at godkende delfremlejen, der står at du har ret til at fremleje, under visse betingelser. Jeg ved ikke hvilken hjemmel KAB mener de har til at kunne afvise delfremlejer, og jeg har heller ingen ide om hvorfor KAB skulle afvise en delfremleje.

Men er det letteste ikke at søge KAB om lov til at lave delfremlejen, og så se hvad der sker?

Jeg vil stadig mene at det er en fremleje, uanset om der bliver betalt eller ikke.

Kommentar
Fra : sirenita

Dato : 26-05-15 20:21

Hej fun2,
Jo og KAB har fremsendt en dellejekontrakt og udfylde.
Men der skal stå beløb på.
Men der er så heller ikke krav om minimumsbeløb, men kun om maximumbeløb.
Så man kunne vel i teorien skrive et symbolsk beløb på.
Og jo de skal godkende delfremlejen og kan afvise den uden grund.
Og det er det jeg godt ville vide om de kan.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 26-05-15 20:27

For en god ordensskyld skal I nok skrive at lejen er 0 kr, så slipper fætteren for bøvl fordi myndighederne tror at han får penge for fremlejen. Der er af gode grunde en max grænse for hvor meget der må forlanges for et lejemål, der er af lige så gode grunde ikke nogen øvre grænse.

Jeg er ikke den rette til at svare på om KAB har ret til at afvise at godkende en delfremleje.

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 100 point
Dato : 26-05-15 22:29

Det spørgsmål, du oprindelig stillede, er i det væsentlige blevet besvaret allered.Tilbage står spørgsmålet om udlejer har ret til at nægte godkendelse af lejeren (eller fremlejetageren af dellejemålet hvis vi skal være nøjagtige). Som udgangspunkt behøver I ikke frygte, at godkendelse vil blive nægtet. Det er sådan, at der mange steder i juraen stilles krav om godkendelse af nye medlemmer, nye lejere etc., men når det kommer til den benhårde retspraksis (og det er i virkeligheden det eneste, der tæller), så er det meget vanskeligt at nægte at godkende. Fordi en lejer ud fra almindelige retsgrundsætninger har netop en lejers ret til at disponere over det lejede, herunder ved at bruge det, ved at udlåne det, ved at fremleje det etc. Udlejerens har som udgangspunkt - sådan ser domstolene på det - ingen retlig interesse i at forbyde lejeren i at foretage almindelige dispositioner over det lejede. Udlejeren har således heller ingen retlig interesse i at forbyde, at bestemte personer indgår i lejerens husstand eller bliver fremlejetagere af en del af lejemålet.
De (få) tilfælde, hvor udlejeren - her KAB - kan sige nej, er hvis der er særlig vægtige grunde. Det vil der være, hvis f. eks. den pågældende person tidligere har forvoldt vanskeligheder i andre af KAB's lejemål, f. eks. er fraflyttet med gæld, er opsagt på grund af ulemper for andre lejere (støj, vold el lign). Sådanne konkrete grunde kan føre til afsalg. Ellers vil en udlejer normalt vøre forpligtet til at godkende lejerens dispositioner. håber dette vil være oplysende, ellers spørg bare mere specifikt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-05-15 11:36

Citat
De (få) tilfælde, hvor udlejeren - her KAB - kan sige nej, er hvis der er særlig vægtige grunde. Det vil der være, hvis f. eks. den pågældende person tidligere har forvoldt vanskeligheder i andre af KAB's lejemål, f. eks. er fraflyttet med gæld, er opsagt på grund af ulemper for andre lejere (støj, vold el lign). Sådanne konkrete grunde kan føre til afsalg. Ellers vil en udlejer normalt vøre forpligtet til at godkende lejerens dispositioner. håber dette vil være oplysende, ellers spørg bare mere specifikt.

Den brugte KAB netop i Farum Midtpunkt hvor jeg selv boede og udlejede et par værelser, når man fik ansøgere til et ledigt værelse kunne man tjekke med vores ejendomskontor om personen var "uønsket i området" grundet at de tidligere havde været til gene for andre lejere, det groveste tilfælde skete da en misbruger futtede en lejlighed af hvor hun havde lejet et værelse.

I princippet må folk flytte hen hvor de vil, men nogle kommuner hvor der er tilløb til ghettodannelser vil også gerne have et øje med hvor der er fare for at bistandsklienter kan blive en belastning for kommunen.

Godkendelse af svar
Fra : sirenita

Dato : 07-07-15 21:16

Tak for svaret Oldboston.