/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
TV-forstyrrelser kun på nogle DR-kanaler
Fra : werter
Vist : 412 gange
100 point
Dato : 25-05-15 22:32

Jeg får mit TV-signal gennem min egen tagantenne. Hidtil har alle DR stået flot på skærmen, men på det sidste er der kommet mere og mere "mosaik", billedforvrængninger og lydudfald på DR K, DR 3, og Folketingskanalen m.fl. , mens DR 1 og DR 2 står så fint som altid. Nøjagtig det samme gør sig gældende, når jeg modtager signalerne gennem én af mine to extra bokse. Jeg abonnerer ikke på Boxer; (burde jeg det?) Kan nogen sige noget klogt om dette?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-05-15 03:20

Jeg formoder, at du modtager alle kanaler fra den samme sendermast, med den samme antenne.
Prøv først at genindstille alle dine programkanaler.
Da alle TV kanaler i Danmark, sendes som digital signaler, så kan det være en af de grupper af programmer, der forstyres.
De digitale kanaler, sendes på en helt anden måde, end den gang de blev sendt analog.

Hvordan ser fordelingen ud i dit område, med henhold til programmer og frekvens?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 26-05-15 12:11

Jeg har oplevet noget af det samme på det seneste, gad vide om de har lavet noget om. Så vidt jeg ved modtager vi nogle af TV-kanalerne på én frekvens og nogle andre på en anden. Måske er det kun den ene der har problemer.
Det hjælper ikke at skifte til Boxer.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-05-15 17:41

Vi havde også nogle lyd udfald i går, men nok ikke de samme, vi har home trio fra TDC.
Nu er alt tilbage til normal tilstand, og jeg kan nok ikke hjælpe dig med dine antenne problemer.

Men omkring lyd på TV, så er der noget der undrer mig, alle kanaler lyder ens, undtagen et lokalt,
ESTV, måske TV fra Esbjerg, som vi også ser her i Sønderjylland, hos os på TDC kanal 89.

Alle andre programmer kommer direkte ind, men ESTV lyder helt anderledes, næsten i stereo?
Er der nogen der kan forklare, hvorfor lige denne kanal lyder helt anderledes??

Og undskyld werter, at jeg benytter lejligheden, til at spørge her,
vi har stadig en gammel antenne siddende, som vi ikke mere bruger, den må du gerne få...

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 26-05-15 21:58

Har det samme problem, og troede det var den digital boks jeg er nødt til at bruge. Har signal gennem Stofa.

Kommentar
Fra : werter

Dato : 27-05-15 10:27

Foreløbig tak for alle svar.
Da jeg har samme problem både på mit TV og på begge mine digitale tunere - og andre seere synes at have samme problem, tror jeg ikke det umiddelbart er et spørgsmål om, hvilke kanaler der betjenes af hvilke grupper. Og jeg ved jeg ikke hvor jeg skal søge oplysninger om "gruppetilhørsforhold".
Svend Giversen, du er til enhver tid velkommen i min klummer, bare du ikke skriver grimme ord. Og tak for tilbud om antenne, men jeg tror altså ikke, at det er min antenne, der pludselig er blevet defekt. Og i så fald hvorfor så kun på nogle kanaler.
Jeg har søgt, men endnu ikke fundet en "servicetelefon" der kan svare på, om f.eks. sendestyrken på DR K, DR 3, og Folketingskanalen m.fl. skulle være nedsat.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-05-15 11:13
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-05-15 14:27

Vi har nu også haft udfald på vor DAB radio her til morgen, så der har været
digitale forstyrrelser både på radio og TV, men nu virker alt igen her hos os.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 28-05-15 08:24

Har samme problem trods kun 2 km til Søsterhøj antennen i Århus , har fornemmelse af "vejret" spiller en stor rolle.
Findes der mon et sted hvor man kan se hvad der sendes fra hver mast. program frekvens og sendestryke samt polarisering og retning højde over jorden mv for mærkeligt synes jeg det er at feks DR1 har meget mindre pixeleringsfejl end DR k osv med andre kanaler

Annuller spørgsmålet
Fra : werter

Dato : 09-06-15 17:08

Tak til jer alle for gode råd og formodninger. Problemet har stået på i ganske lang tid, men er nu pludselig pist forsvundet af sig selv. Er sikker på, at det må være sendere, der har sendt med et for svagt signal. Jeg annullerer derfor dette spørgsmål