/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Kan kabling udskiftes fra cu til fiber??
Fra : KvikStart
Vist : 645 gange
200 point
Dato : 24-05-15 19:17

Hej Forum

Ejendommen jeg bor i har Parknet som bredbåndsudbyder.

Generelt en net jeg er ganske godt tilfreds med.

En af fordelene er at hastigheden mere eller mindre er skruet op på fuld drøn - også derved fremkommer mit spørgsmål.

Hvis jeg måler på min port i krydsfeltet, får jeg en fantastisk hastighed (600 MB), men når jeg måler i lejligheden (20 m fra krydsfeltet) er hastigheden faldet til ca. 50 MB. (direkte forbundet, uden trådløst acces point)

Kablet er testet og bestået med en Flüke netværkstester, kategorien er Cat. 5E

Nu mener jeg at det kunne være sejt med et forbindelse der måske tangerede de 500 MB, men hvordan får jeg ændret min kabling - da det jo må være i UTP-kablet at dæmpningen ligger.

Jeg forstiller mig en enhed der placeres både i krydsfelt og ved min forbindelse, og så ligger en fiberledning derimellem.
Men findes sådanne en løsning, eller er det måske helt andre veje man skal gå???

Stor hilsen fra
KvikStart

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-05-15 22:37

Porten med de 500 Mb. (megaBYTE) du måler på er LAN forbindelsen .. De 50 Mb. (megaBIT) efter router, swich (hub) og UTP-kablel er internet forbindelsen. 2 forskellige størrelser, der som jeg læser det, intet har med kablet eller forbindelseshastighed at gøre.
</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 200 point
Dato : 24-05-15 22:55

EKS. I vor andelsboligforening har vi et 600 megabyte LAN. (Kobber)

Vi har en 100/100 megabit internet fiber forbindelse.

Bemærk forskellen BYTE vs. BIT !!!

Denne er delt vis en fair-share løsning af ca. 15 lejligheder (private/lokale IP'er).

Er du alene? Så får du ca. 90 megabit hastighed på nettet. Såfremt dit netkort understøtter dette.

..ellers deles hastigheden efter UDBYDER (server) hastighen (REQUEST).

Dette kræver lidt disciplin blandt brugerne at lokalnettet, da en lokal router (WI-FI feks.) kan sættes op til hele tiden at 'pippe' efter data. Hvormed hastigheden daler for alle andre på foreningens net, selvom forbindelseshastigheden ikke udnyttes optimalt af omtalte WI-FI 'consumer'.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-05-15 10:35
Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-05-15 12:33

Citat
Kablet er testet og bestået med en Flüke netværkstester, kategorien er Cat. 5E

&
Citat
da det jo må være i UTP-kablet at dæmpningen ligger

Kablet er testet og godkendt, så det er i stand til at køre 1 Gb/s

Citat
jeg en fantastisk hastighed (600 MB)

Du har ret, det er fantastisk, mon ikke du mener 600 Mb/s der er stor forskel på MB/s og Mb/s
Lille b = bit og stort B = Byte så det er en faktor 8 i forskel

Du kan jo hurtigt teste din hastighed mellem lejlighed og krydsfelt: http://www.tamos.com/products/throughput-test/

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-05-15 14:27

Jubiii... Fra næste måned får vi en 1 Gbit forbindelse isedet for de nuværende 100 Mbit ..på vores 600 MB. LAN. Det er præcis hvad mit netkort kan klare
Totalt irrelevant.
...men præcis, hvad jeg prøvede opmærksomheden på EXTERMINATOR:
Citat
der er stor forskel på MB/s og Mb/s
Lille b = bit og stort B = Byte så det er en faktor 8 i forskel

Bemærk forskellen BYTE vs. BIT !!!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : KvikStart

Dato : 01-06-15 06:19

Hej MOLOKYLE oa.

Jeg kan jo godt høre at jeg skal præcisere mit spørgsmål lidt, samt få fat i grundbegreberne.

Jeg at erindre at jeg brugte IT-styrelsens hastighedstest på nettet, hvorfor mine værdier vel er Mbit/s.

Mit spørgsmål er må vel således ændres til;

SPØRGSMÅL;
Kan det være korrekt at jeg får temmelig stor forskel på målingerne i hhv. krydsfeltet og nede i min lejlighed 600 Mb vs. 50 Mb.
Afstand fra krydsfelt til lejlighed 20 m.
Materialer ved kabling er cat. 5E i både UTP kabling og stik.
Kablet og stik er testet og bestået med en Flüke netværkstester.
Målinger foretaget via PC direkte forbundet til hhv. krydsfelt og stik i lejlighed (IT-Styrelsens hastighedstest)

Hvis svaret er - JA, det er ganske normalt at kablingen dæmper som nævnt.
Kan intern kablingen så udskiftes med en fiber, uden at skulle indgribe i ejendommens krydsfelt/switche mm.???

Hvis svaret er - NEJ, det er unormalt at kablingen dæmper som nævnt.
Hvad dælen er der så galt???
(Jeg har haft mulighed for at måle andre lejemål også - de giver nogenlunde tilsvarende målinger)

Jeg må vist heller øge pointene med 100...

På forhånd tak for hjælpen
//KvikStart

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-06-15 18:54

Der er nået der ikke hænger sammen!!!

du må komme igennem en switch som begrænser

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 01-06-15 19:17

Hvis din switch er 1Gb og dit netkort også er, så ja CAT5E må kun til nød bruges til Gigabit ved meget korte kabler.
20m så skal CAT6 eller bedre bruges, ellers kommer der et for dårligt
signal
/Støj forhold, og derfor for mange fejlpakker.
Hvis det er 100Mb i bare en af enderne så er det vigtigt at begge ender kører 100Mb-Full-Dublex
(99,9% af Gigabit til Gigabit finder selv ud af Dublex forhold)
Fiber er slet ikke nødvendigt på så korte afstande, bare et godt cu ( UTP) kabel.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 01-06-15 20:33

Citat
CAT5E må kun til nød bruges til Gigabit ved meget korte kabler.
20m så skal CAT6 eller bedre bruges, ellers kommer der et for dårligt
signal
/Støj forhold, og derfor for mange fejlpakker.

Det er ikke rigtigt.
CAT 5e er lavet til 1000 Mb/s og længder op til 100 meter. ("Gigabit")

Citat
Kablet er testet og bestået med en Flüke netværkstester, kategorien er Cat. 5E

Igen, når kablet har bestået testen er det ikke der du skal kigge.
Kablet fra krydsfelt til lejlighed dæmper ikke signalet når en Fluke-tester godkender det.

Så vi må vist lige have opklaret et par ting.
Når du tester, er det så den samme computer du tester med?
Har du noget udstyr tilsluttet i din lejlighed, (switch, router) eller er det et kabel direkte i et vægudtag?
I krydsfeltet, er det så porten til din lejlighed du har testet i eller er det en ledig port du bare har brugt?
Hvad udstyr sider der i krydsfeltet?

Det virker som om at de måske har begrænset hastighederne til lejlighederne.

Jeg går ud fra at du har testet hastighed flere gange på flere tider af døgnet og at de er nogenlunde konsistente. (i lejligheden)

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 01-06-15 20:44

Citat
Kablet fra krydsfelt til lejlighed dæmper ikke signalet når en Fluke-tester godkender det.

Sagt på en anden måde: Hvis du i krydsfeltet har målt 600 Mb/s så er det præcis samme hastighed du skal kunne måle gennem et 20 meter langt CAT 5e kabel i din lejlighed.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 01-06-15 20:47

Hovsa, glemte lige et vigtigt spørgsmål: når du tester hastighed, er det så det samme patchkabel du bruger?
Patchkabel = kabel fra computer til vægdåse/switch

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-06-15 21:01

Det er vel ikke mere mystisk end, når jeg måler 'hjemme' hos os selv
..over alm. twistet-pair kobber:

Download: 33.64 Mbit / Upload: 20.49 Mbit lokalt ...hjemme i 'reden'.

..og 100/100 Mbit i via fiberkablet direkte i 'honningdepotet' på loftet?

Vi deler jo ..for fanden ...henad vejen
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-06-15 21:06

Ps. Glæder mig nu till de 1 Gbit om en 14 dages tid

<MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : KvikStart

Dato : 03-06-15 12:19

Til alle.

Jeg takker for de foreløbige svar, og vil lige gentage målingerne for at være sikker på ikke at løbe med en halv vind....

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 03-06-15 18:26

husk at check duplex på switch og netkort i Windows kaldt "Speed & Duplex"

Kommentar
Fra : KvikStart

Dato : 11-06-15 16:32

Alle

Så er jeg klar med dugfriske tal..

Jeg fatter ikke at der kan være så store udsving, men på flere af 'Hastighedstest-udbyderene' måles hastigheden til 600 - 900 Mb.

Anvendes andre målere kommer hastigheden ned på godt 100 Mb.
Jeg antager at http://borger.itst.dk/verktojer/bredbaandsmaaleren/ må være en nogenlunde retvisende værktøj.
Den viser ca. 115/50 målt i flere lejligheder, og i flere krydsfelter (samme dag)

Forbindelse målt mellem 600-900 Mb, erklærer jeg herved for ugyldige, idet jeg betaler 69,00 for forbindelsen.
Og det uagtet at blandt andet OOKLA og andre etablered hastigheds-testere mener at jeg har full-speed på forbindelsen.

Dermed må jeg vedgå mig at jeg har anvendt forskellige nethastigheds-udbydere da jeg målte, hvilke har afstedkommet denne tråd.

Tak til alle, men især MOLOKYLE, der får den udlovede dusør

//KvikSmart

Godkendelse af svar
Fra : KvikStart

Dato : 11-06-15 16:34

Tak for svaret molokyle.