/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Kan penslen reddes?
Fra : Troldepige
Vist : 446 gange
200 point
Dato : 20-05-15 19:28

Jeg har været igang med, at slibe og lakere nogle forskellige ting i mit hjem, og havde købt en god ny pensel til formålet.
Sidste gang jeg brugte penslen var det meningen, at jeg skulle bruge den igen næste dag, derfor rensede jeg ikke penslen, men kom den i en pose. Desværre kom forskellige ting på tværs, og jeg glemte alt om penslen.

I dag har jeg så mellem-slebet, og havde tænkt mig, at lakere i aften eller i morgen, og opdager så, at penslen ikke blev renset sidste gang.

Lakken er en oliebaseret møbel-lak.

Jeg skyndte mig, at sætte penslen i blød i terpentin, selvom jeg ikke tror ret meget på, at det kan redde den.

Kan penslen reddes, uden at det bliver lige så dyrt som at købe en ny pensel (ca. 60 kr.)?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-05-15 19:36

Når det drejer sig om lak, har du et sidste skud i bøssen. Sæt penslen i blød i alm husholdningssprit (denatureret sprit)

Accepteret svar
Fra : omahexen

Modtaget 210 point
Dato : 20-05-15 19:37

Penslen burde kunne reddes,hvis du lader den stå i terpentinen et stykke tid,husk at massere den af og til.Lykkes dette ikke,så forsøg med acetone.Jeg har været ude for det samme,og har altid kunne redde mine pensler.Hvis du absolut vil redde den,kan du gøre det med maling og lakfjerner,men så koster det det samme som en ny pensel.Held og lykke.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-05-15 19:58

Glem terpentinen. Pisk varmt vand og sæbespåner sammen og stil penslen i blandingen. Brun sæbe med varmt vand går også. Sæben blødgør og opløser olie- og alkydbaserede bindemidler. Skrub den et døgn eller to senere med en neglebørste, kun væk fra skaftet, til alt er ude, skyl godt. Bind en strimmel toilet- eller køkkenpapir om børsteren med en elastik, så de bliver holdt i facon, læg til tørre. Dagen efter har du en ny pensel.
Næste gang, du bruger pensel, så stil den under pauser i vand. Ved genoptagelse af arbejdet skal vandet først slås af.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 20-05-15 21:59

Noget andet er, at en god pensel er nemmere at gøre rent når den startes op rigtig.
Dvs. en pensel til olie maling fyldes godt med tynd olie eller terpentin, lige før man skal bruge den, tør den af så godt du kan, og start med maling i penselen et par prøve strøg på noget affald.
Det samme kan gøres med vand i pensler til vandbaserede malinger.
Det er noget jeg syntes at have erfaring med at så er pensler nemmere at rense efter brug.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-05-15 22:19

Citat
Noget andet er, at en god pensel er nemmere at gøre rent når den startes op rigtig.
Dvs. en pensel til olie maling fyldes godt med tynd olie eller terpentin, lige før man skal bruge den, tør den af så godt du kan, og start med maling i penselen et par prøve strøg på noget affald.

Mange tak for rådet.

Da jeg rensede penslen første gang syntes jeg ikke den blev helt så blød og lækker, som da den var ny, og da tænkte jeg faktisk på, at der nok var et eller andet man burde gøre ved en ny pensel. Så det råd sætter jeg stor pris på.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-05-15 22:23

Citat
Når det drejer sig om lak, har du et sidste skud i bøssen. Sæt penslen i blød i alm husholdningssprit (denatureret sprit)

Som forventet så terpentinen ikke ud til, at have den store effekt.

Så jeg vaskede terpentinen af og satte penslen i blød i sprit. Efter et par timer "maste" jeg penslen lidt rundt i spritten, først så der ikke ud til, at ske noget, men så skiltes hårene fra hinanden.

Nu får den lov at stå i spritten, ude på terrassen, til i morgen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-05-15 05:48

Udover at vaske en ny pensel skal man også stryge den henover sandpapir eller ru beton, det fjerner løse hår og spalter spidserne.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-05-15 07:42

Citat
Udover at vaske en ny pensel skal man også stryge den henover sandpapir eller ru beton, det fjerner løse hår og spalter spidserne.

Hvad angår løse hår er det min erfaring, at det handler om hvor god penslen er.

Med den pensel jeg skriver om her i tråden har jeg ikke oplevet et eneste løst hår, men jeg har før haft en pensel, hvor jeg måtte fjerne løse hår fra det nymalede hele tiden.
Jeg fik en ny pensel da jeg fortalte farvehandleren det.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-05-15 11:53

Citat
Som forventet så terpentinen ikke ud til, at have den store effekt.

Så jeg vaskede terpentinen af og satte penslen i blød i sprit. Efter et par timer "maste" jeg penslen lidt rundt i spritten, først så der ikke ud til, at ske noget, men så skiltes hårene fra hinanden. [Glad]

Nu får den lov at stå i spritten, ude på terrassen, til i morgen.

Umiddelbart så penslen ud til, at være fin igen, men da jeg havde vasket den i vand og sæbe var den "tung" i det, og jeg kunne se, at der sad rester af lak på hårene.

Citat
Penslen burde kunne reddes,hvis du lader den stå i terpentinen et stykke tid,husk at massere den af og til.Lykkes dette ikke,så forsøg med acetone.

Jeg kom acetone i et glas og maste penslen rundt i det, acetonen blev grumset, men der var stadig lidt lak på pensel-hårene, så den fik et par gange mere, og nu ser penslen ud som da den var ny.

Sprit gjorde en stor forskel ret hurtigt, men kunne ikke klare det alene, om terpentin havde gjort en forskel hvis jeg havde ladt den stå et par dage ved jeg ikke.

Så løsningen var en blanding af Tommy's og omahexen's råd.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-05-15 08:47

Hos en farvehandler kan du købe en speciel penselrens. Den er forholdsvis dyr , men der skal kun enlille smule på pendelen. Så lader du den stå/hænge i et glas dækket med alufolie. Men den rigtige penselrens kan den eftervaskes med vand, idet den opløste lak emulgeres.
Pensler til oliemaling renses grundigt i terpen tin og bnides ind i brun sæbe efter brugen. Sæben vaskes ud gør genbrug.

Oliemaling kan hærde i vand, så det er et dårligt råd at stille penslen i vand. Sprit er et alt for langsomr opløsningsmiddel til en gammel pensel med oliebaseret lak, Acetone er bedre, men penselrenssen med emulgalor er langt hurtigere,

Kommentar
Fra : poul1erik

Dato : 22-05-15 08:52

Jeg har vedligeholdt pensler årevis.
Efter en rimelig rensning dypper jeg penslen i bremsevæske ,og pakker den ind i plastic.
Bremsevæske i malingfjerner forlænger virkemåden.

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 22-05-15 09:07

Tak for svaret omahexen.

Tommy's råd om sprit gjorde en stor forskel, men det var acetonen, der reddede penslen.