/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Leje eller bremser
Fra : mig-selv
Vist : 440 gange
50 point
Dato : 19-05-15 21:17

Troede at jeg lige havde fået lavet forhjulslejet, men den bliver ved med at komme med ´skurende lyde´ fra forhjulene
Det rusker/skurer (ikke i rattet og den bremser blidt/kontant uden hakken) og hele tiden? har lige skiftet et leje ud og troede at nu var ALT godt..
Men nej, nu er lyden der hele tiden, om jeg drejer til H eller V ud af lige vej.
Det går næsten væk, når jeg bremser ? og så kommer jeg til at tænke på skæve diske/ slidte klodser.

Havde problemet på MC og der var det væk efter nye bakker og en opstramning af forgaffel.

HADER ALTSÅ DEN LYD..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-05-15 21:47

Sikkert slidte bremse klodser? Vi har den samme lyd og min bil skal snart til syn...

Forinden skal jeg så ned til min Werkmeister i Flensborg,
han taler dansk, bor mindre en ti kilometer herfra i luftlinie ,
og afhængig af hvilken bil du har, kan jeg stærkt anbefale ham.

Først vurderer han hvad der skal laves på bilen,
så må vi vente et par timer til en tysk mekaniker har ordner det,
men inden vi betaler, kører han selv en tur i bilen, tjekker/godkender,
hvor mange danske mekaniker værksteds ledere gør det?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 19-05-15 22:37

Det lyder som om klodserne ikke går helt fri af skiven.
Træk klodserne ud af kalibrene og rens glidefladerne på begge dele, der kan være både rust og støvkager.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-05-15 00:17

Citat
Werkmeister i Flensborg,

Skagen <> BANGKOK, der skal da virkelig ikke spares..

Citat
Det lyder som om klodserne ikke går helt fri af skiven.

Har lige haft det skilt af - men?? om jeg så efter belægningen, skulle bare have skidtet samlet og ned og handle i BANGKOK/ Hilton.. = lokal brugsen.
Skidt og kager var der intet af - men kunne have en fornemmelse/ tanke, af at ´bakkerne´ de har sat på et defekt leje og ikke kan finde sig tilpas - med nyt.
Det kunne min MC men uden fejl på andet end bakker (nye) og løs gaffel, men...tak for svar indtil videre.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-05-15 08:20

Hvis det er et leje kan du konstatere det ved at køre ud vejen og tage nogle krabbe sving frem og tilbage, hvis lyden ikke er ens til begge sider, vil du kan få en indikation af hvilken side der er galt med. Det vil være den side som belastningen lægges på. På lignende måde kan du konstatere om det kunne være et knokkelkryds i en drivaksel, men der må du også under bilen og ruske i drivakslerne på forskellig måde, om det kunne være kryds eller leje, og når du er under vognen var det måske også en ide at undersøge styre- og bærekugler.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-05-15 14:00

Lyden fra defekte / forkert monterede lejer er jævnt stigende og faldende med rumlelyd.
Skiverne har en skrabende lyd.
Krydsene vil ikke lave en jævn lyd ved meget lave hastigheder når der drejes.

Og de lejer sidder vel på plads.

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 50 point
Dato : 20-05-15 18:08

Start med at løfte hjulet fri fra underlaget og mærk efter slør. Selv et minimalt slør kan få skiven til at bevæge sig i caliperen.
Har du rustgrat på kanten af skiverne? Så pudseskiven på vinkelsliberen og væk med den, men slib IKKE på selve bremsefladen.
Hvis du demonterer caliperen med klodser og roterer skiven kan du hurtigt konstatere om lyden er der, eller om du har fat i synderen? Du skal muligvis montere hjulet med et par bolte for at udføre dette
Rens og smør glidefladerne, og vær sikker på at fladerne i caliperen kan arbejde. Husk også at smøre klodserne bagpå, så de ikke skriger. Jeg bruger kobberfedt, mens andre bruger noget blåt stads der kan overføre varmen og forhindre svingninger i klodserne, der giver skrigende bremser.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-05-15 19:12

Lyden er ens - om jeg drejer eller ej.
Og JO, jeg tror lejet er monteret rigtigt, og ingen lyd fra selve trækket.
Og alle bolter/ fik kopperfedt

Men nu har jeg så også lige ´hængt´ mig i at det absolut skulle være det nye leje/ hjulside der var galt med, den får et tjek af alle hjulene i weekenden

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 21-05-15 16:07

¨Det er ikke kun boltene du skal give kobberfedt. Glidefladerne på klodserne må også gerne smøres, men naturligvis ikke ud på bremsefladerne.
Har du haft presset stemplerne i caliperne godt tilbage, så du med sikkerhed ved, at de ikke går trægt?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-05-15 17:22

Stempel tilbage og aksler smurt..

Men kaliber boltene var edder svære at få ind i gevindet, ikke fordi det var selve gevind men som om det hele var et nummer for snævert

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-05-15 18:49

De bolte er vel med selvlås så de ikke kan ryste løse, og så går de lidt stramt.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 21-05-15 21:45

Tak for svaret Cortina01.
OG ALLE ANDRE...

Der sad godt nok lidt ´rustgrater´ på selve skiven - som jeg lod sidde - men OSV
men kigger lige skidtet igennem engang mere ved lejlighed.
Citat
De bolte er vel med selvlås så de ikke kan ryste løse, og så går de lidt stramt.

Almindelige ? umbrako bolte, som sidder nede i et ? vandtæt gummi-fidus.
Men jeg måtte bruge en skruetrækker gennem kaliber og gevind for at få første/ anden bolt i ´gevind´ og det har jeg trods alt ikke oplevet før, de plejer altid at passe sammen - samt der skulle 1kg´s hammer til det.

Ellers har jeg ´læst´ mig til at det NETOP kunne være kaliper der kører/ bremser på den kant og giver en særdeles ubehagelig lyd.
Har det på video/lyd - hvis det kunne have interesse, det er bare rimeligt svært at høre da kameraet ikke har det bedste lyd, men det lyder som et gammelt ´bumletog´ - men for dem har haft problemet, er det sikker nemt at høre
https://www.dropbox.com/s/om12d2yrceem6cg/Forhjul.mp4?dl=0

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-05-15 23:48

Citat
rustgrater´ på selve skiven - som jeg lod sidde

Hvor bakkerne havde ÆDT skiven, øverst er der en mærkbar rille - med rust

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 23-05-15 13:36

Selv tak. Min gamle nabos bil havde stået en uge i lufthavnen. Da de kørte hjem larmede det helt vildt fra det ene baghjul, så han mente der skulle skiftes en hulens masse inkl. lejer.
Jeg løftede bilen op, demonterede baghjulet og fjernede en fæl grat på bremseskiven.
BINGO! Bilen blev pludselig helt lydløs bagi.

Så nogle gange er det ikke så meget der skal til.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-05-15 20:52

Citat
Så nogle gange er det ikke så meget der skal til.

- men det lyder bare ikke pænt - når man tror at hjul og andet ? muligvis er ved at falde af.
Men kigger det nærmere efter, igen.

Og GO Pinse.