/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skotrende v. sammenbygning af 45 gr. tag
Fra : Jegkan-kandu
Vist : 1226 gange
150 point
Dato : 17-05-15 22:17

Hej kandu'ere.

Jeg er ved at bygge garage sammen med eksisterende hus. Der hvor garage og hus bygges sammen med to 45 graders tage skal jeg have en form for skotrende der sikrer at vandet ledes ud på hhv. den ene og den anden tagflade. Jeg har visse udfordringer i form af, at skotrenden jo skal gå op under tegl i den ene side men ikke den anden side og omvendt.
Video i sketchup:
https://youtu.be/0but2cjirpM

Nogle idéer til en snedig løsning (der holder i længden) ?
Zink er jo ikke længere lovligt og erstatningsbly/-zink synes jeg er meget smalt (og pissedyrt i øvrigt).

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-05-15 22:30

Jeg ser bare noget grønt

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-05-15 00:04

Det er snarere bly, som er ulovligt. Zink er ikke specielt giftigt. Men pladen skal da rage et pænt stykke ind under begge overtage og gerne være forsynet med en lille overløbsstopper for enden. Kan man få fat i noget, som bremser overløbet fra den ene flade til den anden, vil det være fint (ideer modtages med begærlighed!).

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 18-05-15 11:09

Laves i Zink, og skal gå under tegl i begge sidder.
Vedr. udløb til begge sider findes der ikke nogen god løsning, men hvor langt er det stykke, for er det kun et par meter, hvorfor er det så vigtigt det løber ud til begge sider, man vil normal bare løfte den ene ende nogle cm., og lader alt gå til den anden side

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-05-15 11:57

Skal forstås sådan, at huset har tegltag og garagen f. eks. paptag?
Så vil jeg fastholde, at skotrenden af zink eller aluminium skal være under teglene og under tagpappet og svejset fast i pappet, så nedfossende vand bliver ledt den rigtige vej og ikke ind i tagkonstruktionen.

Kommentar
Fra : Jegkan-kandu

Dato : 18-05-15 15:26

@pbp_et Begge tagflader har tegl
Ikke noget tagpap.
Et godt stykke op under tegl i begge sider - vil du mene at det er det der svarer til et tegl ?

@Jegerher - kan godt følge dig, men kan ikke lige se hvordan det så skal stoppe/udføres i den "lukkede" ende ?! (Skal nok lige hjem og tegne).

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 18-05-15 16:16

"lukkede" ende kan jo godt være åben, ligesom den anden ende og lede ud i en tagrende, der vil dog næste aldrig komme rat meget vand denne vej.
Eller du kan hos en Smed få loddet en ende på (bare husk denne skal monteres ~10cm. ud over tegl kanten [svarrende til en ekstra tagrende brede])

http://www.lav-det-selv.dk/Forum?aft=32772

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-05-15 23:01

Ja bredden kan meget vel svare til 2 gange en teglsten, men desuden skal du nok have en opbukket kant. Det vand, der styrter ned ad den ene tagflade og ender i skotrenden, har jo rigtig god fart på og vil gerne løbe videre op under den anden, hvis du ikke bremser det. Du skal ikke tænke på en halv kop vand hældt ud på garagetaget. Min erfaring fra de seneste to "hundredårs-skybrud" (med tre år imellem) er nærmere noget. der ligner en spand vand tømt pludseligt ud på taget. Det kan få meget fart på!

Kommentar
Fra : Jegkan-kandu

Dato : 19-05-15 14:52

pbp_et - den er jeg med på, men de to tilstødende tagflader er "kun" ca. 2 meter i længden så det er nok ikke sååå (!#) vildt, ligesom en stor del af overlappet er udhæng , men jeg tænker selvfølgelig over at vandet skal ende i tagrenden og ikke under undertaget

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-05-15 16:30

Hovhov - regnvandet har fart på helt oppe fra tagryggen, og når det støder på skotrenden, vil det meget gerne fortsætte så tæt som muligt på sin oprindelige retning. Her er det ikke nok med ønsketænkning! Dit garagetag skulle jo gerne holde en del sæsoner.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 19-05-15 21:36

Citat
Hovhov - regnvandet har fart på helt oppe fra tagryggen, og når det støder på skotrenden, vil det meget gerne fortsætte så tæt som muligt på sin oprindelige retning.

jeps det er også grunden til skotrender normalt har en kraftigere hældning end tagrender, og tilfald til skotrender normalt følger faldretningen med 45 grader eller mindre.

Personligt ville jeg laver ligesom figur 11
http://www.godetage.dk/SiteCollectionImages/Images/undertag_11.jpg
på denne side
http://www.godetage.dk/bygger/undertag/Sider/udforelse.aspx
dog med almindelig tagpap på begge sider, så hvis vand kom med for meget fart på, vil det ikke kunne komme ind/op til træet.
Og igen zink skotrenden ville blive loddet sammen, hvis et helt stykke ikke kunne fås i den nødvendige længde.