/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmeinst.
Fra : omahexen
Vist : 421 gange
100 point
Dato : 17-05-15 12:33

Har et hus på to etager,i stuen er der brændeovn,på 1ste sal er der et minipillefyr.Dette fungerer egentligt fint,men er væk i længere tid,er det lidt problematisk.Der er ingen radiotorer installeret,findes der en løsning,jeg tænker på solvarme,eller lignende som ikke koster en formue?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-05-15 13:22

Hvis du selv kan installere, er solvarme ret billigt, check på biblioteket.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-05-15 14:41

Sol laver kun varme når du intet behov har. Klogere ville en luft/luft varmepumpe være. Det koster ikke alverden og er faktisk normalt billigere i drift end en pillebrændeovn og så laver det 0 svineri.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-05-15 17:49

Før frøs vi, forår og efterår, fordi vort naturgasfyr, med ude inde føler, sparede,
og vi måtte tænde op i brændeovnen.

Nu har vi fået varmepumpe og har altid 23 grader i stuen,
iøvrigt gratis, fordi strømmen kommer fra overskuddet i El fra vore solceller.

Begge og kombinationen kan anbefales...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-05-15 18:28

Svend er lidt ked af at sige det. Men frøs i, skyldes det en for nærig indstilling. Altså en korrekt justering af vejrkompenseringen havde fikset problemet - selvfølgelig med en omkostning. Men fyret vil kun sjældent være årsagen til manglende varme. Kun manglende lyst til at skulle betale for gassen.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 18-05-15 19:15

Jo, du har selvfølgelig ret 3773, men det pågældende Valliant fyr blev installeret før min tid,
og justeret af min kones lillebror, der er gammel VVS mand.

Han farer altid rundt og fryser mindre end os pensionister,
og jeg havde dengang ikke mandat til øge indstillingen,
selv om flere af mine venner sagde: Klip dog forbindelsen til den udeføler...

Undskyld omahexen, at vi nu igen er lidt uden for spørgsmålet,
men jeg gentager, kombinationen af solceller og varmepumper er den bedste løsning i dag.

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men vi har tyske solceller, billigere end tilsvarende danske,
og vor nærmeste nabo forhandler varmepumper.

Jeg anviser gerne kontakter, men så nok bedst via PM, vi må jo ikke reklamere i kandu.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-05-15 19:25

Nu har i vist sol på gammel ordning. Så fint er det ikke i dag, og sol koster også. Men selv med almindlig elpris plejer VP'en at tæve pillebrændeovne på pris pr kWh og så passer de sig selv og sviner ikke.

Godkendelse af svar
Fra : omahexen

Dato : 18-05-15 19:37

Tak for svaret svendgiversen. Det er da iorden,at vi kommer lidt uden for temaet,ellers kunne det jo nok blive lidt for "tørt".Du har vel ret i,at det er billigere i Tyskland,hvad er ikke det.Ang.kontakter,vender jeg tilbage. Hilsen omahexen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-05-15 20:07

Selv tak, min nærmeste nabo Jan sælger Toshiba varmepumper med en energifaktor på over 5.