/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
på skideren med win 8.1
Fra : ara
Vist : 533 gange
100 point
Dato : 08-05-15 19:27

Min datter har idag fået sin bærbare pc med win 8.1

Men hold da op der er sket noget siden win 7.

Vi er total på skideren.

Men her kommer det første spørgsmål (mange følger sikkert).

Da vi tænder pc'en skal vi opsætte den med allle mulige spørgsmål, som foregår på Engelsk.

Noget af det fatter vi ikke. Men nu skriver virusprogrammet at vi har en Trojan. Hvordan faen kan det ske på en ny pc. Lige nu står den bare at prøve at starte windows op med teksten " Getting windows ready dont turn off your computer.

Hvad gør vi?

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 08-05-15 19:35

Det er svært at forstå, hvordan et antivirusprogram kan sige noget, når du også siger at Windows er ved at blive klargjort og altså ikke er oppe at køre endnu - så kan der jo heller ikke køre nogen programmer, heller ikke antivirus...

Kommentar
Fra : ara

Dato : 08-05-15 20:09

Vi fik pc'en op at køre, men efter 5 min. kom beskeden med at der var virus.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 08-05-15 20:13

Nå ok, kan antivirusprogrammet så ikke bare fjerne den trojaner, den sagde den havde fundet ?

Kommentar
Fra : ara

Dato : 08-05-15 20:31

Problemet er at pc'en virkelig er langsom.

Burde win 8 ikke starte op på ca 10 sek med en ssd harddisk?

Samtidig tager det en krig hver gang vi vil starte et program. Her kommer den runde cirkel der bare kører rundt og rundt.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-05-15 20:34

Start Joblisten for at se, hvad det er, der "sluger" ressourcerne.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-05-15 21:04

Er det en brugt computer der er så langsom? Ellers få den byttet
Citat
Da vi tænder pc'en skal vi opsætte den med allle mulige spørgsmål, som foregår på Engelsk.

Hvorfor har i købt en engelsk Windows?
Det tager nogen tid at oprette en bruger på en computer og det svaret på at du synes det varer længe at starte første gang.
Det er normal at det tager lidt tid at åbne et program lige efter at computeren er startet og knap nok logget rigtigt på med alle programmer som starter sammen med Windows, hvis det altid tager lang tid at åbne et program eller mappe så få computeren byttet
Windows 8.1 ser meget anderledes ud på startskærmen, ved du godt at i kan vælge at logge ind på skrivebordet når computeren starter? Skrivebordet er næsten magen til Windows 7 forskellen er at nederst i venstre hjørne er startmenuen anderledes, der hvor i Windows 7 kunne klikke på startflaget og vælge at åbne et eller andet program eller mappe, der skifter Windows 8 og 8.1 om til startskærmen med alle fliserne og der kan i klikke på en af de firkantede fliser for at åbne et program eller mappe, det er slet ikke så svært at vænne sig til selvom nogen hænger fast i fortiden og vælger et eller andet program som får skrivebordet til at lige et forældet styresystem

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 100 point
Dato : 08-05-15 21:49

Normalt kan en Ny win8.1 computer godt tage 1 time at starte op 1. Gang pga. Windows opdateringer, men næste gang bruger den meget kortere tid, og 3. Gang kun ca 20 sekunder.

Bare giv den god tid, der er mange updates, drivere..

Bagefter dette er det tid til antivirus, som Win 8.1 er god til. Men, det tager også langt tid...

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 08-05-15 21:51

Næste ting hedder classic shell... så får du næsten win7 tilbage

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-05-15 21:51

Hvis det ellers er en Dansk udgave du har købt så taler den lidt engelsk i starten.
Under opstarten kan du vælge installationssproget til Dansk.
Når den har forberedt en hel masse som tager tid..........................skal du ind og aktivere Dansk.
Det kan bla.a. gøres sådan:
Højreklik helt nede i venstre hjørne og vælg kontrol panel (control panel)
så skal du lede efter noget som hedder sprog (Language)
Nu kan du se både Dansk og Engelsk
Dansk skal markeres og rykkes op (move up)
Og så skal du klikke på aktivering eller noget i den retning (højre side af linjen med Dansk)

Hvis der nede ved uret står EN så klik på den og vælg Dansk

Når du har fået den til at køre, kan du installere et lille program med startknap og program udfoldning der ligner XP / Vista / win 7 ........................men det venter vi lige med.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-05-15 22:47

Fliserne er tidsspilde, og det ved Microsoft også godt.......................derfor er den nye win 10 rykket tilbage til et ordentligt styresystem og delvis væk fra bolchebutikken. Årsagen til de store ikoner er fordi windows skal være klar til "computertelefonerne og tabletterne".

Programmet Classic shell bringer win8 og 8.1 tilbage til fornuften.

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 26-07-15 15:01

Tak for svaret Thomas_Mygind.