/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Afhentet og gratis
Fra : mig-selv
Vist : 470 gange
10 point
Dato : 07-05-15 19:49

Er det ´bare´ os Jyder, der genbruger ting og sager? og syntes de er ´tosset´ på de små Ø´er

Engang imellem ser jeg på GOG og DBA at brugerne gerne vil af med ting og sager - MEN hvorfor? er der flest nye annoncer fra ´Øst DK´ og til tider meget pæne ting og sager, som sikkert kunne indbringe penge til familien
Ser man i Jylland, er der ikke samme annonce typer = eller de er afhentet, før man når at se dem.

Selv har jeg hentet mange ´gode´ genstande og helt gratis/ næsten, benzin koster men så får man da en tur ud af det hele.

Accepteret svar
Fra : omahexen

Modtaget 20 point
Dato : 07-05-15 20:24

Det er utroligt,hvad danskerne smider væk.jeg er godt nok fra Fyn,men føler mig ikke for "fin"til at hente noget,som andre ikke mente,at de kunne bruge.Men man skal passe på,hvad man henter der er gratis,en mand afhentede bølgeeternitplader,var næsten færdig,da naboen (kommunal ansat)gjorde ham opmærksom på,at dem kunne han godt pille ned igen,det var asbestplader !

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-05-15 20:53

Vi er ikke så nærige på øerne

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-05-15 21:13

Citat
at dem kunne han godt pille ned igen,det var asbestplader !

Ja, det kan være et eller FLERE af dårlig oplyste tilbud, ellers kan man jo spørge før osv.

Men det må jo være op dém der afhenter, jeg har hentet designer lamper og er godt tilfreds.

Der imod, ser jeg næsten dagligt at biler køre ind på lossepladsen/ ikke genbrug med næsten nye fladskærme/ træ i metermål - og så jeg ondt i `fødderne´ til vinter.
De kunne da lige skrive AFHENT - sidst jeg gjorde de numre, var det væk/ afhentet dagen efter.

Men bag i hovedet, så tror jeg at ´fine´ mennesker ikke går ind for afhentning - de vil hellere betale for at få ´skidtet´ fjernet = især på Ø´erne (og enkelte Danskere ) - da de nærmest ser det som en SKAM..?

Lige som storebor overlader sko/tøj til lillebror.

Men tror OGSÅ at alder spiller ind, hvis man ikke er vant til sådant

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-05-15 21:15

Citat
Vi er ikke så nærige på øerne

Fint, så smider du lige en tur til Nordpolen til mig, Grønland kan også gå an, NB: gerne RETUR.
Ellers bliver det sgu for køligt,,,selv om sommeren.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-05-15 22:05

Citat
Der imod, ser jeg næsten dagligt at biler køre ind på lossepladsen/ ikke genbrug med næsten nye fladskærme/ træ i metermål

Skyldes slet og ret overgangen til mpeg4, folk gider ikke at rode med en ekstra boks.

Jeg var "heldig" at mit gamle mpeg2 blev stjålet ved et indbrud, så var financieringen på plads for et nyt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-05-15 22:31

På vores såkaldte genbrugsplads, må der ikke hentes noget. Så finder jeg noget som er interessant,
er mit standard fif..............................."øh jeg har fortrudt, at smide dimsen væk" og går så hen og henter vidunderet.

Her i området forærer vi ting sager væk til dem der har brug for det.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-05-15 11:37

Hmmm, min erfaring er, at mange ikke vil betale ret meget for brugte varer, så måske er det en erkendelse af, at man ikke kan få ret meget for sine gamle ting, og så kan man lige så godt forære det væk.

Da jeg flyttede for 3 år siden benyttede jeg "gratis" på dba til, at få tømt min kælderrum.
Der var f.eks. en gammel reol (3 sektioner med børe-lignende laminat), et gammelt klædeskab, som jeg selv havde købt brugt mange år tidligere, en gammel billig stige-reol.

Jeg havde en vaskemaskine (AEG), som ikke kunne være i min nye lejlighed, den var 2 år gammel og havde kostet ca. 5.000 kr. Jeg startede med en forventning om, at få 2.000 kr for den, jeg endte med, at måtte sælge den for 1.000 kr. Det gjorde mig godt nok ondt.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-05-15 11:38

Børe-lignende = bøge-lignende

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 08-05-15 19:41

Troldepigen er nok skarpsynet,hva.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-05-15 23:03

Citat
Troldepigen er nok skarpsynet,hva.
???

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-05-15 14:16
Kommentar
Fra : sigmatau

Dato : 14-05-15 00:42

Kig bare på facebook. Jeg er med i en gruppe, som hedder: Gives bort, i Silkeborg. Der er livlig omsætning af rigtig mange ting.

Kommentar
Fra : Rosa12

Dato : 15-05-15 15:06

Tja..... værdien for sine brugte ting er ikke så høj som man selv ofte tror

Jeg kommer næsten hver måned til et byttemarked og det der ikke finder et nyt hjem går til Røde Kors eller en anden hjælpe organition og så er det gerne en hyggelig familie udflugt.

FB koger næsten over med gratis sider - i stedet for at smide ud.
På FB er jeg stor fan af Baby og børneting i rotation, her giver du det vidrer som du ikke lige kan bruge og søger efter det du kan bruge, alt hvad du arver på siden giver du igen i arv til andre.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-05-15 21:37

Citat
Tja..... værdien for sine brugte ting er ikke så høj som man selv ofte tror

Næ, men det jeg hæfter mig ved, er at på ´Ø´erne - smides det ud mens ? Jyderne giver det væk.
Citat
På vores såkaldte genbrugsplads, må der ikke hentes noget. Så finder jeg noget som er interessant,
er mit standard fif..............................."øh jeg har fortrudt, at smide dimsen væk" og går så hen og henter vidunderet

Heller ikke i vores Kommune, men DE må gerne tjene penge på det OG samtidig faldbyde diverse godgørende foreninger.
Og jeg har ´prøvet´ samme nummer - jeg fortrød?? men en ski´e knotten ansat kom og brokkede sig over at jeg ikke havde været i dén comtainer og han havde overvågning osv? han tager vel det bedste med hjem til sig selv og hans venner..
https://www.youtube.com/watch?v=-UgMZ8SYA0c

God Pinse - opdagede jeg i dag = mere karneval og ballade.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 31-05-15 23:39

Tak for svaret omahexen.