/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
Vi sejler op ad åen - rigtig tekst?
Fra : ingelein
Vist : 1126 gange
100 point
Dato : 05-05-15 18:57

Hej - Ja, hvor svært kan det være?

Jeg vil skrive en sang på denne melodi, men er det sådan den synges?
Citat
Vi sejler op ad åen
sejler nedad igen.
Det var vel nok en dejlig sang,
den må vi ha' endnu engang. (og vi)
sejler op ad åen,
sejler nedad igen,
bare frem og tilbage
hæng i min gamle ven.

Det ville passe mig fint, men jeg synes ikke at man normalt synger de to sidste linjer? Vil det være almindeligt kendt at de sidste to linjer er med?
Ingelein

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-05-15 19:24

Nej de sidste mindst 2 linier hører ikke mere til.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-05-15 19:37

Hej svendgiversen
Jeg har ellers teksten fra
http://www.festabc.dk/1/s%C3%A5-sejler-vi-op-ad-%C3%A5en
Ingelein

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 110 point
Dato : 05-05-15 19:39

men netop de sidste ekstra linier er medvirkende til utallige varianter til fester, fodbold mm.

http://www.bing.com/search?q=%22vi+sejler+op+ad+%C3%A5en%22&go=Send+foresp%C3%B8rgsel&qs=ds&form=QBLH

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-05-15 19:57

Supplerende, er det jo en meget populær, lidt primitiv dansk sang, men let at synge,
og når du skal til fest, så skal man jo også råbe Hurra, også her er der varianter:

Først 3 korte og så den lange...
Og så den korte Hu
.
Og så den fra Vesterhavet eller et andet sted?
.
Og så den døvstumme: snøvlet hu...

Hvem kan flere og hvilke vil du bruge??

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-05-15 20:13

Citat
Først 3 korte og så den lange...
Og så den korte Hu

- og den sjofle: Forhu'

Undskyld!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-05-15 20:15

Den oprindelige tekst kan du se her

http://da.wikisource.org/wiki/Sejle_op_ad_%C3%A5en

Her kan du, lidt nede på siden, læse mere om "Sejle op ad åen" Den har været skrevet i 3 udgaver, men den udgave, som de fleste synger i dag er en meget forkortet udgave.

http://historiskatlas.dk/Odense_%C3%85_%286786%29

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-05-15 20:18

Oprindelig:

Vi sejler op ad åen/ vi sejler nedad igen«, der i øvrigt er skrevet om Odense Å i 1895 og hurtigt blev en fællessang brugt i festligt lag, som ad den vej fandt vej til de danske stadioner.

Fundet om Brøndby i Politikken...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-05-15 20:20

Citat
Sejle op ad åen er en folkelig vise, som tidligere har været sunget til fester og også tidligere fungerede som fællessang blandt publikum til fodboldkampe frem til 1960'erne. Visens folkeligt kendte tekst er en meget forkortet forvrøvlet tekst, som menes at være opstået af sig selv, ud fra den originale revyvise fra 1895.

http://da.wikipedia.org/wiki/Sejle_op_ad_%C3%A5en

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-05-15 20:32

Ja rigtigt, og jeg har stået og frosset på den våde eng ved Fruens bøge,
bare fordi vi skulle høre end gammel, hæs kanadier med en stor hat synge en sen aften.
Dengang anede jeg ikke at "sejler op ad åen" stammede derfra.

Iøvrigt en meget yndig sang, lidt synd at kun det lidt primitive er blevet tilbage, som slagsang.
Men, hvis det er en konfirmations sang, hold dig til de første velkendte...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-05-15 23:09

Jeg kender sangen - både fra fulderik-skråleri - og også historien fra Odense Å. Den sejltur er selv i dag en fornøjelse!
For mig at se er det også de sidste to linjer, som levner lidt plads til personlig "digtning".
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 31-05-15 19:52

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-05-15 20:18

Selv tak,
så kan du en anden gang hjælpe med det grænse overskridende.