/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Havet under mit vindue
Fra : svendgiversen
Vist : 512 gange
165 point
Dato : 27-04-15 20:02

Dette er ikke et helt normalt, litterært spørgsmål, men for mange år siden begyndte jeg at læse
Ole Sarvigs bog: "Havet under mit vindue", jeg blev aldrig færdig, hvorfor husker jeg ikke?

For godt 3 år siden flyttede jeg her hen/ind til min nye kone og hver morgen hører jeg nu:
"Havet under mit vindue" , vi sover i den gamle grisesti, lige oven over Flensborg fjord.

Så her i sidste uge lånte vi den gamle bog og nu har min kone læst den, jeg er lige begyndt.
Men stadig kæmper jeg mig frem side for side, måske husker jeg mere, noget fra dengang?

Måske mere end hovedpersonen, der vågner op med hukommelsestab,
og ingen vil kendes ved hende, hvad forkert har hun gjort?
Det ved min kone nu, men endnu ikke jeg.

Er der nogen der er så gamle, at de kan huske og har læst den gamle krimi?

I må endelig ikke komme med løsningen, men vi kan anbefale den, langt bedre end de fleste moderne krimier, hvor kommisaren ofte har problemer på hjemmefronten.
Noget der ikke hører hjemme i en krimi.

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 175 point
Dato : 27-04-15 20:27

Du ringer en klokke, gad vist om ikke den ligger på loftet i en kasse....må undersøges ved lejlighed....Sarvig var en fantastisk fortæller....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-04-15 16:28

Ja, Oldboston, han skriver fantastisk, men ikke mange husker ham mere,
måske hører vi nu til de ældste aktive kandu brugere, og de eneste der kan huske Ole Sarvig?

Når jeg læser en krimi, plejer jeg at lave en navneliste, det gør min kone ikke,
hun kan huske alle implicerede, selv med flere dages læse pause.

Og i "Havet under mit vindue" undlod jeg for en gangs skyld denne navne liste,
i de første 30 sider var der ikke nævnt et eneste navn, kun hendes hukommelses tab,
men nu er hun ude at køre med, vist en veninde Sheila, og der dukker stadig nye navne op,
så jeg vil nu igen begynde på en navne liste.

Men Sarvigs fængslende måde at skrive på gør, at jeg hele tiden må holde pauser,
og naturen er jo pragtfuld lige nu, lige uden for mit vindue blomstrer vort kirsebærtræ.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 28-04-15 20:17

svendgiversen, jeg fandt denne artikel på nettet fra Berlingske 2005, om Sarvigske genudgivelser, så måske læses han stadig. Min yndlingsforfatter fra sidste halvdel af forrige århundrede er en anden, nemlig Hans Jørgen Lembourn. Jeg vil tjekke litteraturemnerne på kandu, måske er der plads til at diskutere disse og andre glimrende forf.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-04-15 17:31

Tak for svaret Oldboston.

Så blev jeg endelig færdig med bogen, lidt for meget, gammel religiøst snak,
og for mange ligegyldige navne.

I en god gammel krimi er der højest 6-7 potentielle mordere,
butleren, driveren og et par stykker mere,
men en spændende, dog urealistisk, slutning.

Det mest oprivende var stadig hendes hukommelsestab, og "Havet under mit vindue",
som jeg nu hører hver morgen, her på Fjordvej.

Og jeg ved godt hvor jeg er; nu er 40 års forsømmet læsning heldigvis overstået...

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 01-05-15 18:03

Det kan jeg godt følge - det med læsning, der skal indhentes. Tak for points.