/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Mærkeligt problem
Fra : mig-selv
Vist : 560 gange
50 point
Dato : 23-04-15 21:57

Varmefyr = som er tømt for vand ( ), ved gulv ventilen.
Er begyndt at smide vand ud af overtryks ventilen på anlægget - har en lille EL vand varmer, sat i ?? serie med den originale varmt vands beholder, som opvarmer mit brugsvand.
Hvordan HÆNGER det sammen.
Anlægget (fyret) har ikke været brugt i over 5-7 år, men jeg lå mærke til at der virkelig var TRYK på ventilen for et par uger siden (da jeg drejede på udluftnings skruen, stod der en stråle på en ½ meter ud og kulsort vand)

NB jeg vil ? nødig have samme VVS ud og se på dét, da selv jeg syntes det så mærkeligt ud da han stod med diverse tænger/ slanger og smed min exspansbeholder på gulvet/ den behøver jeg ikke mere= uden regning osv.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-04-15 22:00

Og tryk ventilen til brugsvand virker fint nok, den drypper bare jeg sætter strøm på = efter et par minutter.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-04-15 22:04

Citat
da jeg drejede på udluftnings skruen

Det må så også være en ´Trykventil´ der bare løb over/ dryppede og da jeg gav den et ´vrid´ kom der en stråle sort vand - men hvordan dét, når der ikke burde være vand på anlægget = TØMT

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 23-04-15 23:21

Vandvarmeren er tilsyneladende utæt (den i centralvarmeanlægget), og så kan der løbe vand ud i det oprindelige centralvarmesystem fra ledning og beholder til det varme brugsvand.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-04-15 23:43

Samme tanke, men hvordan i alverden kontrollerer jeg det ? problem.
Ville jo nødig stå med et (tømt) varme anlæg der pludseligt smed alt mit brugsvand på gulvet = hvis jeg ikke var hjemme - det ville blive en dyr vandregning.
Og som skrevet, når den laver varmt brugsvand - så begynder overløbet` at dryppe næsten med det samme - men der kommer stadig også noget ud af anlægget.

Eller er den overtryksventil på anlægget!! stor nok til at holde tilbage på brugs vandet/ almindelig vandtryk
Og kan ikke de forskellige udtryk på vandtryk - men begge ventiler giver sig ´vist´ ved et tryk på? 10 Bar og så meget mener jeg ikke vandværket leverer.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-04-15 00:26

Vandværket leverer næppe over 4 bar, men hvis du lukker ved hovedhanen, kan du koble vandet fra centralkedlen og føre direkte til din nye vandvarmer. Så slipper du for spekulationer over alt det mærkelige ventilgrej med mere, der kan sidde sådan et sted.
Centralvarmeanlægget har også en påfyldningsventil koblet til det kolde brugsvand til når der fordamper noget i anlægget eller der af andre grunde skal fyldes efter. Også derfor er der god grund til at koble alt vandtryk fra det gamle anlæg og nøjes med at have tilsluttet det, som du bruger. Et centralfyr med kedel, som ikke bruges, kan sagtens stå og springe læk, og du har jo konstateret, at der er tryk på!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-04-15 11:59

Koldtvands tilgangen skal direkte på vandvameren via sikkerheds ventil.
Ellers kan du risikere keddelvand i brugshanerne.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-04-15 15:08

Du skal have afblændet dit gamle centralfyr, ellers risikerer du at få andet at bekymre dig for end vandregningen - og der skal en antireturventil på, som Eyvind skriver.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-04-15 12:20

Citat
Koldtvands tilgangen skal direkte på vandvameren via sikkerheds ventil.

Går ud fra du mener den overtryks ventil?
Citat
Ellers kan du risikere keddelvand i brugshanerne.

OK, men nu er det jo lige omvendt, vandet løber ud i anlægget (ikke meget, men alligevel) - men det blandes vel før eller senere i samme proces

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-04-15 13:29

Der skal være både en sikkerhedsventil (mod overtryk for at forhindre sprængning) og en returstopventil (så der ikke løber varmt vand ud i koldtvandsledningen eller på nettet). Disse to funktioner har jeg set kombineret i én fittingsdims, men det var i Sverige. sandsynligvis findes det også hertillands.
vh
pbp

Og eftersom der åbenbart er en utæthed i dit gamle varmesystem, så få det koblet helt fra og tømt, før det prøver at tømme den kommunale vandforsyning og din pensionsopsparing.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-04-15 13:43

Citat
Og eftersom der åbenbart er en utæthed i dit gamle varmesystem, så få det koblet helt fra og tømt, før det prøver at tømme den kommunale vandforsyning og din pensionsopsparing.

Ja det ville godt nok ´tære´ på mine penge.
Tror jeg får en vvs´r ud og kopler den ene vandbeholder fra (eneste ste der kan være utæt) - eller kan man selv klare det, 2 ? fittings der skal skifte plads og måske en længere slange til det.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-04-15 14:14

Slange? Der skal bruges vandrør af metal eller plastic (PeX) med tilhørende fittings. Du må ikke have husinstallationer, der er lavet på samme måde som havevanding!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-04-15 20:55

Ved dét godt, men jeg er IKKE kendt i VVS sprog og brug.
Eneste jeg engang lærte?? var at lave en firkant? med 1 ind/udløb - og dét kun for skrue skidtet sammen.
Og i den forbindelse vil mene at de gamle også nu omdage vandrør = holder ikke til meget / med en rørtang ´og slet ikke når man er vant til MC og Bil - hvor der til tider skal ´strammes´ virkeligt hårdt.
Derfor jeg har ondt af mig selv - angående at skulle lave det??? selv det kunne jo give bagslag - i sidste ende.
Også selv om jeg er godt forsikret - mener jeg ikke at man undslipper regningen fra Vandværket.

Nå, men tak for tiltale.
Smider lige et par billeder af skidtet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-04-15 21:45

Fra sammen kopling til mit ? varme anlæg:
https://www.dropbox.com/s/7iuzkmka61ng4qg/DSCF8595.JPG?dl=0
Dette minder mig om en ? prostata/ Blære, der ikke kan tømmes = men UD kommer det trods alt, den kan så til tider bare stå og ´dryppe´... men første gang jeg åbne hanen var det KULSORT vand..
https://www.dropbox.com/s/hph3z6hgt220wpw/Ut%C3%A6t%20-%20et%20eller%20andet.AVI?dl=0
Uret og andet smed - Smeden bare og gik = rigtigt PRO arbejde.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-04-15 00:41

Første billede viser tilsyneladende en kombineret envejs- og sikkerhedsventil. Filmen viser et smadret manometer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-04-15 09:39

Du har 2 overtryksventiler (sikkerhedsventiler)

Den første sidder på vandvarmeren og åbner ved 6 bar (brugsvandtrykket er normalt på 3-4)

Den anden sidder på radiatorkredsen og åbner ved 2,5 bar (kedeltrykket er normalt på 1-1,5)

Afgangen fra de to ventiler må IKKE afproppes men skal have frit afløb.

Den på filmen aktiverer du vist ved at dreje på håndtaget.

Der har nok været stort tryk på det manometer (evt brugsvandtryk på 3-4 bar)

Gætteri på anlægsfejl:
Utæthed mellem fyrets varmtvandsbeholder og kedelvandet. Tæring grundet forkert rørsammen sætning af kobber og galvaniseret rørføring.
Da brugsvandtrykket er større end kedeltrykket (heldigvis så du ikke har drukket kedelvand) presses over i kedlen, og din sikkerhedsventil på kedlen åbnes.

Ved at afproppe brugsvandets til og afgang på fyret, bliver kedel og vandvarme en stor enhed og kan fungere som alm. fyr til radiator opvarmning.

Du skal enten vise mange flere billeder / film for at vi kan vejlede............eller hente en VVS'er

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-04-15 22:10

Citat
Du skal enten vise mange flere billeder / film for at vi kan vejlede............eller hente en VVS

Det er altså en VVS´r der har lavet samlingerne?

På billedet? går der varmt vand ind fra min EL- VARMER ------ i venstre `samlig´ til `kombi-varmeren´ der hører til varme anlægget.

Til HØJRE er der sikkerheds ventilen, som lukker vand ud, når vandet overstiger et ´vist´ tryk.
Og den virker som den skal.

Men på filmen kommer der vand ud af varme-anlægget?? som burde være tomt
Dette har jeg så lige lagt MÆRKE til, KUN forekommer når der er varme i stuen = ikke fra EL-varmeren - så ryger det bare ud af overtryks ventilen..

Får en VVS ud og skifter ? ledninger, da det ellers vil blive for dyrt at fise videre med.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 27-04-15 22:12

Tak for svaret pbp_et.

VVS og håndværk...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-04-15 22:40

Vand er som strøm.......................................vil løbe nemmeste vej.