/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
12 kantede toppe
Fra : mig-selv
Vist : 683 gange
50 point
Dato : 20-04-15 20:22

Hvor køber man dem - fysisk butik

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 60 point
Dato : 20-04-15 21:04

Harald Nyborg (f.eks.)

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 20-04-15 21:28

Med mindre du absolut VIL have dem, køber du dem selvfølgelig.

Men ellers vil jeg generelt fraråde brugen af 12kant toppe og ringnøgler.
Er bolt/møtrik en anelse rundet i forvejen på hjørnerne, går det galt i samme øjeblik der tages hårdt.

Brug hellere 6kant værktøj med såkaldt "round corner" udførsel, hvilket sikrer at værktøjet spænder alene på fladerne, ikke på de skarpe hjørnekanter af bolt/møtrik.

Typisk er de helt billige små 3/8" og 1/4" topnøglesæt med 12kant toppe.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 21-04-15 02:05

Som Beestone så korrekt så korrekt beskriver.
Matematikeren vil herefter fortælle dig, at 12kanttoppen kun trykker på den svageste fjerdedel af bolt/møtrikken.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-04-15 03:51

Det er til at løsne denne med, omkring 32-34mm:
http://spic.dk/index.php?view=8091429459976

Og nyborg har kun denne til en ren formue:
http://www.harald-nyborg.dk/p1793/topnoeglesaet-3-4-19-50mm

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-04-15 07:44

Det er muligt en ring / gaffel - nøgle ( med forsat ring ) kan klare det. De findes i 32 og 34 mm.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 21-04-15 08:09

Du må have en top med 12 kant , "alle" værktøj forretninger sælger dette.
Den kan sidde hårdt så måske må du bruge et rør på for at få kraft nok til at løsne.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 21-04-15 08:12

På fotoet er det et 3/4" topnøglesæt. Men du trænger kun 1/2" toppe. og de er nok billigere.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-04-15 09:05

Citat
"alle" værktøj forretninger sælger dette

Så er det sikkert derfor de er så svære at finde..

Tror ikke en ringgaffel (de bøjede) kan komme ned i hullet

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-04-15 09:29

Jeg forstår altså ikke hvordan der bliver en sådan dialog, på noget som der overhovedet ikke er spurgt om, men måske er det mig som er erhvervsskadet?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-04-15 09:33

Jeg har en 33 mm tolvkantet top liggende, fra dengang jeg biksede med biler.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-04-15 10:29

Citat
Jeg har en 33 mm tolvkantet top liggende,

Jo tak, men aner ikke om møtrikken er 32 - 33 - 34, men den er i den er der omkring, derfor en fysisk butik, så kan jeg rende ind og få den byttet med det samme.
Sanistål har dem, men de skriver intet om pris på dem, men de er sikkert ikke gratis, skriver lige senere når jeg har været hos dem.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 21-04-15 12:51

Prøv hos Mekonomen der skulle nok være en chance.
Men regn ikke med at det er billigt skrammel de langer over disken.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-04-15 14:57
Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 21-04-15 18:29

Lige hér skal du ganske rigtigt bruge en 12kant i den korrekte størrelse.
Der er ikke noget andet der duer.

Hvis du forestiller dig, at du hakkede hver anden spids af hele vejen rundt på møtrikken, så har du en 6kant møtrik.
Nu kan du måle hen over møtrikken på de parallelle flader, der er på hver side af møtrikken.
Dette mål i mm er toppens størrelse.
Det er jo til en VW, så den er ganske almindelig i størrelsen, men ikke billig.

Mit gæt er en 32mm, men det klarer du nemt selv med en skydelære.
Prøv at finde et værktøjsmagasin, som normalt kun frekventeres af professionelle.
Prøv også Bauhaus, som almindeligvis ligger inde med de mest mærkværdige ting.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-04-15 19:26

Før jeg tog til byen for at ? handle, løb jeg lige ind i denne, og tænkte at der var jeg ´edder...´ heldig - og så passer det til mit nuværende ´udstyr´:

http://spic.dk/index.php?view=1351429636688

http://spic.dk/index.php?view=9501429631325
Så nu skal der rykkes møtrikker.
Btw, det er en størrelse 30mm

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-04-15 19:31

Citat
Prøv hos Mekonomen der skulle nok være en chance.
Men regn ikke med at det er billigt skrammel de langer over disken

Næ, har læst på deres side, men kan ikke lige huske om opgav priser på den, men alle andre tager fra 150.- og op efter og så skal de enten bestilles hjem eller det skal sendes - ekstra udgift.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-04-15 19:44

Og skulle nogen få brug for samme, kan de låne af mig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-04-15 19:45

Et godt råd hvis du ikke har luftvæktøj.

Brug ikke skrællen men firkanten med en pind på tværs.
træk an og slå på stangen med små slag, så er der en bedre chance for at møtrikken løsner sig.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-04-15 21:33

Har luft-skræller, men tror alligevel møtrikkerne skal have en omgang WD i nattens mulm og mørke.
Har fire styks, gamle på bilen og 2 ny indkøbte / brugte aksler der skal skiftes - det var (blev) billigere end værkstedet kunne lave det for.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 21-04-15 21:37

Tak for svaret stilkene.
Eneste fysiske butik der havde det (H Nyborg), men blev heldigvis ikke købt.

Og små? kommentarer er for mit vedkommende velkommen - det giver liv i kandu.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-04-15 21:41

Fint nok. Lykke til.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-04-15 22:11

Med en luftskræller kan du jo lave samme trick,
ved at sætte momentet så lavt at den "kammer over".
WD eller rigtig rustløser er også godt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-04-15 22:20

Citat
Med en luftskræller kan du jo lave samme trick,
ved at sætte momentet så lavt at den "kammer over".
WD eller rigtig rustløser er også godt.

Den fik så lidt ´tæsk´ flere minutter, men løsne sig ville den ikke. med eller uden WD og andet.

Så - så jeg lige, at der sidder en gummi ring, der muligvis hedder en selvlåsende møtrik - som jeg lige skal have slået hul på:
https://www.google.dk/search?q=selvl%C3%A5sende+m%C3%B8trik&espv=2&biw=1280&bih=639&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=Wpk-VYS-EcSssAGX0IGICw&ved=0CAcQ_AUoAg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-04-15 22:33

Den selvlåsende møtrik modvirker kun at den ikke kan ryste sig løs, og ellers laver den plastring ikke noget.
Men jeg har en fornæmmelse af. at den 12 kantede krans måske er en lås omkring en 6 kantet møtrik.

Evt. kan den måske have venstre gevind siden din luftnøgle ikke løsner den. Luft nøglen skal stå så løst at den bare vibrerer møtrikken og så stramme mere og mere.