/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
HJÆLP TIL REGLER
Fra : Fyenboen
Vist : 305 gange
20 point
Dato : 15-04-15 20:10

Hej.

Jeg har et kæmpe problem.
Jeg har sendt en mail til en virksomhed fordi jeg fik serveret for gamle drikkevare (2 måneder), jeg snakker så med bartenderen, som fortæller at det er bryggereriet som er kommet med det en uge for inden.
Jeg vælger at sende en mail til bryggeriet for at gøre dem opmærksom på det og i mailen skriver jeg hvilket værtshus det drejer sig om.
Bryggeriet vælger så at videresende min mail og min mail adresse til værtshuset. MÅ DE GERNE DET?
Altså er blevet svinet til på det groveste af ejeren fra dette værtshus nu og har det faktisk rigtig dårligt med at have sendt mailen nu :/

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-04-15 20:18

Ja, selvfølgelig må de da det. Hvordan skulle de ellers undersøge rigtigheden af din påstand?

Det er jo værtshusejeren, der har et problem.

Kommentar
Fra : Fyenboen

Dato : 15-04-15 20:21

Ja men med mine oplysninger ?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-04-15 20:22

Ja, men det er vel sandt det, du har skrevet.

Kommentar
Fra : Fyenboen

Dato : 15-04-15 20:27

Ja og Har endda snakket med virksomheden om det. Hvor de fortæller at varen ikke var for gammel men de havde lavet en fejl på datomærkningen. Det har også været for fødevare styrrelsen :( Synes bare det er mærkeligt at de må sende mine kontaktoplysninger videre.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-04-15 20:30

De må sende din klage videre - men ikke dine kontaktoplysninger.

Kommentar
Fra : Fyenboen

Dato : 15-04-15 20:31

Det har de gjort :( det er da skide træls.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-04-15 20:37

De klikker jo bare Videresend på E-mailen.

Der er ingen love eller regler for dette, kun almindelig etikette, som du jo også er en del af.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-04-15 21:25

Citat
Ja og Har endda snakket med virksomheden om det. Hvor de fortæller at varen ikke var for gammel men de havde lavet en fejl på datomærkningen. Det har også været for fødevare styrrelsen :( Synes bare det er mærkeligt at de må sende mine kontaktoplysninger videre.

Min datter har et fritidsjob i et supermarked. Før påske havde de fået leveret noget brød med fejl i dato-mærkningen, så det fremgik at brødet var for gammelt.
Disse brød måtte de ikke sælge, fordi datoen var overskredet.

Mon ikke det samme gør sig gældende med drikkevarer, så det er værtshusets ansvar.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-04-15 06:55

En ´sidste´ dag dato, må ikke overskrides - dog kan der stå en anden mindst holdbar til dato, men mener ikke fabrikanten må sælge varer der har overskredet sidste salgdato - men må helt sikkert gerne sælges fra butikken.
Hvem der har ansvaret ved jeg ikke, men syntes det er svineri at sælge for gamle varer - eller varer der udløber i morgen, solgt som friske, det er vist et kendt trick at de gamle varer altid ender øverst.

At de vidersender en mail er vel OK, især når du har dit på det rene og det er jo også en an/klage over en vare du kommer med - men etik og andet følges som regel ikke hånd i hånd, og videre sende en mail med adresse osv til et værtshus (ejeren) er måske ikke det klogeste der kunne gøres

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-04-15 07:53

Man må ikke videresende folks e-mail adresse uden deres samtykke. Det er brud på persondataloven og lov om brevhemmelighed og er dermed strafbart.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-04-15 07:55
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-04-15 10:45

Citat fra Molokyle's link:
"Datatilsynet kan ikke tage stilling til overtrædelse af straffelovens bestemmelser. Der skal man henvende sig til politiet."

Så det er faktisk politiet du skal snakke med.
Husk at bede om en kvittering for at det er anmeldt.
Fortæl samtidig at du bliver chikaneret på grund af, den videregivelse af dine data.