/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
kræver vejarbejde uddannelse
Fra : slili
Vist : 689 gange
43 point
Dato : 07-04-15 13:43

hej.

håber dette kan spørgsmål kan stilles i dette forum.

spørgsmålet går på om vejarbejder. altså dem der laver/ bygger motorveje er uddannet i det. Og hvad den uddannelse evt hedder.

har nemlig en mindre diskussion med nogle venner om hvor vidt det kræver en uddannelse at bygge motorveje.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-04-15 14:20

Ja, der findes en uddannelse. Den hedder struktøruddannelsen. Der går mange rundt, som er tillært i jobbet, men der findes altså også grunduddannelse.
vh
pbp

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 43 point
Dato : 07-04-15 15:09

Asfalt ? https://www.ug.dk/job/byggeoganlaeg/anlaeg/vejasfaltoer
Smed? https://www.ug.dk/uddannelser/erhvervsuddannelser/smed
Murer? https://www.ug.dk/uddannelser/erhvervsuddannelser/murer

..i det hele taget; er der tale om en uddannelse inden for 'Bygge & Anlæg':

https://www.ug.dk/uddannelser/erhvervsuddannelsereudveud/byggeoganlaeg/om-indgangen-bygge-og-anlaeg

Hvis du er ufaglært ? Så vil jeg anbefale dig at søge om Polsk, Litauisk, Rumænsk eller Bulgarsk statsborgerskab. Østlændinge uden uddannelse........ er der ALTID plads til !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-04-15 15:17

MIT råd: Meld dig ind ind i en fagforening
....det er flere steder (eks. 3F) gratis som kontanthjælpsmodtager !!!
DE kan give dig svar på den slags spørgsmål
..og evt. skaffe dig en tjans på byggepladsen
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-04-15 15:30

For at uddybe min kommentar om Østarbejdere, tror jeg liiiige jeg må oplyse dig om forholdene på det Danske arbejdsmarked.

Eks. Hvis du har stort erhvervskørekort til persontransport kan du ikke få arbejde i en Dansk virksomhed med turisttransport ..medmindre du har mindst 2 års erfaring med rutebilskørsel i Danmark og EU-bevis.

Hvis du derimod har stort erhvervskørekort til persontransport ..og EU-bevis, men arbejder for f.eks. et Græsk firma ...registreret i Grækenland? Tjaehhh... så må gerne køre turistbus ...OGSÅ i Danmark.

Smart ik' ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 07-04-15 17:07

Molokyle mangler altså nogle af de vigtigste uddannelser, Ingen motorvej før nogen har tegnet, planlagt og opmålt den.
Ingeniør: https://www.ug.dk/uddannelser/universitetsuddannelser/bacheloruddannelser/tekniskvidenskabeligebacheloruddannelser/civilingenioeruddannelser/byggeri-og-anlaeg

Landmåler: https://www.ug.dk/job/byggeoganlaeg/kortmatrikelopmaaling/kort-og-landmaalingstekniker

Og så må vi jo ikke glemme Lastbil-Chauffører, kran-førere, elektrikere, Rørlæggere og alle de andre funktioner der skal til for at lave en motorvej.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-04-15 20:34

Man kan da håbe at de ved bedre end disse:
https://www.youtube.com/watch?v=h6MmGGL-X3o

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-04-15 07:19

EXTERMINATOR -> Jamen... så medregner vi da også lige bygningskonstruktøren:

https://www.ug.dk/uddannelser/professionsbacheloruddannelser/tekniskeogteknologiskeudd/bygningskonstruktoer

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 08-04-15 08:26

Man kan jo også tænke på hvordan motorvejene er i forhold til andre landes veje.
Jeg tror de er ganske udmærkede (fantastisk fine), når det så er sagt kunne det da meget vel være at vi virkelig mangler et krav om efteruddannelser i Danmark.
Også inden for transport og privat bilismen, hvor man mange gange kan arbejde uden, at få opdateret sin viden en gang imellem, med relevante kurser.
F.eks se på et almindelig kørekort, man kan tage kørekort som ganske ung og køre resten af livet uden, at der kræves et opdaterings kursus en gang imellem gennem livet, det er da for dårlig, det ser man jo også på vejene, - mange ting bliver fornyet, trafik tætheden bliver større osv. vi mangler virkelig efteruddannelser inden for mange ting i DK.
Der er f.eks. også mange voksne der ikke engang har nogen førstehjælpskursus, det er sku da for dårligt i et moderne Danmark ikke. bare lide en lille bøvs, håber det passer ind i dette indlæg og kan give nogen mening.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-04-15 08:56

Citat
F.eks se på et almindelig kørekort, man kan tage kørekort som ganske ung og køre resten af livet uden, at der kræves et opdaterings kursus

Ikke flere gode råd til regeringen - syntes de kradser penge nok ind fra trafikanter.

Ellers kan jeg sagtens følge dig, jeg kan stadig ikke huske alle tavler og regler måske også fordi der er komme nye til siden jeg lærte det.
Men så kan man jo altid Google sig til det - og de nye Teoriprøver er faktisk nemmere nu end i gamle dage.
Men det har ikke noget med spørgsmålet at gøre.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-04-15 17:18

Citat
MIT råd: Meld dig ind ind i en fagforening
....det er flere steder (eks. 3F) gratis som kontanthjælpsmodtager !!!
DE kan give dig svar på den slags spørgsmål Selvsikker Nørd!
..og evt. skaffe dig en tjans på byggepladsen

APROPOS Fagforforeninger

Citat
LO-familien har mistet 25.000 medlemmer på et år. Ekspert forventer, at de store tab vil koste magt og indflydelse, mens LO-top glæder sig over, at medlemsflugten skrumper.

-At medlemsflugten skrumper......ha ha ha... ja på et eller andet tidspunkt stopper medlemsflugten da.

Men bortset fra det, jeg forstår sandelig godt, at LO-medlemmerne løber skrigende bort.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-04-15 18:42

..og hvordan kommer medlemskab af en fagforening med ind billedet?

Spørgsmålet var:
Citat
spørgsmålet går på om vejarbejder. altså dem der laver/ bygger motorveje er uddannet i det. Og hvad den uddannelse evt hedder.

Undertegnede gav et råd om, hvor man kunne få svar. . Jeg lagde ikke op til en diskussion om hvorvidt det kan betale sig at være fagligt organiseret.

Det er der iøvrigt heller ikke mange østarbejdere, for ikke at sige deres arbejdsgivere, der som ig Tommy bekymrer sig stort om. Og da slet ikke i 'det private' regi:

1.) http://www.fagbladet3f.dk/nyheder/e500e58fcaf14dcfa08078bcd45f93b4-20150126-rekordmange-ulovlige-oestfirmaer-afsloeres
2.) http://www.tv2lorry.dk/artikel/261606
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : slili

Dato : 18-05-15 11:05

Tak for svaret molokyle.