/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tidlige læggekartofler
Fra : svendgiversen
Vist : 659 gange
50 point
Dato : 03-04-15 15:01

Jeg skal i morgen købe læggekartofler til vort højbed,
ikke noget med tidlig gærings opvarmning fra hestegødning eller andet,
bare lidt for god muldjord oven på tang, måske suppleret med et par plantesække?

Hvilken sort kan I anbefale??

Sidste år fik vi næsten kun top i mange måneder. Og jeg har forgæves søgt på nettet...

Kommentar
Fra : Carner

Dato : 03-04-15 15:20
Kommentar
Fra : birtheandersen

Dato : 03-04-15 16:03

Jeg kan varmt anbefale solist, den er meget tidlig

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-04-15 16:03
Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 50 point
Dato : 03-04-15 16:11

Der kommer nye sorter hvert år, da jeg var på planteskole med fruen for et par dage siden, var tidligste sort vi fandt Frieslander, som vi ikke har prøvet før, Exquisa er en noget senere sort, smager som aspargeskartofler.

Hamlet og primula, som havelyst nævner har vi haft før, der er gode, men var ikke på planteskolen

Vi (fruen) dyrker kartoflerne på jord, dækket med tang, mere jord ovenpå, det virker fint, mindre arbejde ved lægning som ved optagning

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-04-15 16:11

Tak for et fint link.

Jeg har hæftet mig ved de 5 nævnte tidligere sorter, som jeg vil prøve at finde i morgen.

Men hvilke af dem er mon bedst egnet til at gro i et højbed i nok for god jord?
Uden at gå i ren top som sidste år.

Måske skal jeg ikke også købe plantesække, men hente lidt sand her henne på stranden??
Strandsand er vel ikke for salt, der er langt til bakke eller hede sand.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-04-15 16:53

Foreløbig tak, jeg havde ikke set de 3-4 næste svar, da jeg svarede på det første,
nu bliver det nok, også for mig, hvilke af de nu 10 muligheder for tidlige sorter, jeg finder.

Jeg begynder i Jem og Fix, fordi jeg også skal have noget andet billigt, og derefter i Bilka...
Silvan og Planterama har jeg dårlige erfaringer med.

Tang er godt, men jeg har det kun forneden, oprindeligt at spare på sand og jord i vort højbed,
og i år vil jeg ikke gøde så kraftig som sidste år, måske årsagen til top i stedet for kartofler?
Og så måske sandstrand, i stedet for plantesække på tilbud??

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-04-15 19:40

Hej Svend. Jeg har selv rimeligt gode erfaringer med Friesländer, men dem forspirede jeg og smed i jorden nogen tid før 1. april. Da mit sted er ret udsat for nattefrost (170 meter over havet, 60 kilometer fra havet), fik de plasttunnel den første måned eller halvanden, senere blev tunnellen af fiberdug - jeg har haft nattefrost midsommernat!
Du bor nogle få langspyt fra Flensborg Fjord, så du har jo ikke de problemer, men dækning med klar plastfolie(og jævnligt tjek af jordfugtigheden) kan nok speede foretagendet op. Mine kartofler gror i groft grus med kompost, i år med tilskud af forholdsvis frisk hestemøg, hvor de i fjor fik komøg.
Held og lykke med foretagendet. Hvis jordens pH er for højt, risikerer du, de stort set ikke kommer eller bliver skurvede, så dit voksemedium må ikke være tilsat kalk. Jeg er bange for - uden noget at have det i - at tangen er med til at gøre jorden basisk. Det er fint til andre grønsager og eventyrlig godt til kål, men ikke til kartofler.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-04-15 14:13

Tak for svaret vagnr.

Vi købte Friesländer, som de tifældigvis havde i jem og fix...
Nu håber vi dit råd var godt?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-04-15 19:09

Selv tak, svendgiversen

Citat
Nu håber vi dit råd var godt?

Vi har haft kartofler i tang+jord mange år, og været godt tilfredse, det håber jeg også I bliver