/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Behøver Kandu fornyelse - og hvordan?
Fra : Oldboston
Vist : 1142 gange
400 point
Dato : 31-03-15 20:18

Det er en kendsgerning, at Kandu har mange tilfredse brugere, som er glade for dette website. Det kan vi takke de anonyme initiativtagere for. De har aldrig gjort stads af sig selv, men trofast opretholdt det praktiske website, hvor man kan skaffe sig den viden, man mangler. År efter år.

Men, for der er et men. Kandu følger ikke optimalt med tiden. Og derfor mister Kandu brugere.Det har jeg lagt mærke til et stykke tid.

Jeg er selv en stor fan af Kandu, og har været med som bruger i mere end 10 år. Jeg har fået svar på rigtig mange spørgsmål, især indenfor IT. Og jeg har også svaret på mange spørgsmål, bl. a. inden for jura, som er mit felt. Men - og nu kommer det negative - jeg har bemærket, at der med tiden bliver færre nye spørgsmål, færre nye svar, færre nye brugernavne.

I andre områder af samfundslivet taler man om "populationsskævhed", når for mange i en gruppe er blevet ældre, uden at nye kommer til. Som det sker i landdistrikterne i disse år. Når vi snakker "udkant", er det svært at gøre noget ved det, for det kræver handlekraft og politisk vilje, og det er ikke en overskudsvare. Men når det drejer sig om en solid lille virksomhed som Kandu.dk bør det være muligt for ledelsen, dvs. de, der ejer og driver sitet, at lægge en strategi og en plan, der kan sikre sitet for fremtiden. For hvis antallet5 af spørgsmål og svar fortsætter med at falde i samme tempo som de senere år, vil det blive meget sværere at bygge op nedefra.

Hvorfor dog stille dette som et spørgsmål? Fordi alle brugere kan se, at antallet af spm og svar er kraftigt faldende i forhold til 2011 og 2010. Det er ikke nok, hvis vi kun er en lille sluttet kreds på 50 eller 100 mennesker, der spørger og svarer.

Jeg tror, Kandu.dk trænger til en gevaldig revitalisering. Nogle enkelte ideer kan man få ved at søge på nettet under Websiite Population. Men mit spørgsmål lyder sådan - og points tilfalder det bedste svar: " Behøver Kandu fornyelse - og hvordan?" Det kunne være interessant med en debat? Hvem d5river i grunden sitet? Ville det blive bedre, hvis brugerne overtog det på en bredere basis? Jeg har sat det til 400 points, fodi det efter min mening er en vigtig debat. Kan man tænke sig, at Kandius ledelse også vil debattere?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-03-15 21:20

Ja, helt afgjort, kandu trænger til en kraftig fornyelse,
og det er ikke kun fordi den er domineret af aldrende spørgere som vi.

Noget af det der springer i øjnene er den forældede sags opdeling,
mange ældre edb sprog indgår stadig, og nye, smart phones og andet, findes slet ikke.

Og som en spørger/svarer forleden skrev: Jeg har næsten 10.000 super points,
men ved ikke hvad jeg skal bruge dem til? Selv har jeg det på samme måde...

Engang kunne man vinde noget via månedlige super points, men ikke mere,
nu er det tilsyneladende billige reklame indtægter der dominerer.

Jeg tror at ideen med daglige spørge points og tildelingen af gode super svar points er god nok.
En god ide som stifteren af kandu havde stor suces med, men nu tror jeg den er erstattet
med ren reklame buiness, fra en ejer gruppe, der stadig ikke magter at synligøre sig?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 31-03-15 21:29

Domænenavn: kandu.dk

DNS: kandu.dk

Status: Aktivt
Oprettet: 13. september 2000

Registrant:
Bruger-id: EA2059-DK
Navn: Estreet ApS
Adresse: Klosterparken 22,
Postnr. & By: 2680 Solrød Strand
Land: Danmark
Telefonnummer: +45 56 13 10 13

Fuldmægtig:
Bruger-id: PF154-DK
Navn: Estreet ApS
Attention person: Pawel Finkielman
Adresse: Klosterparken 22,
Postnr. & By: 2680 Solrød Strand
Land: Danmark
Telefonnummer: +45 56 13 10 13

Så du kontakter dem bare Oldboston, men de plejer ikke at reagere.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 31-03-15 21:31

Det er et meget interessant svar med gode iagttagelser, Svend Giversen, der må være andre, der har tilsvarende iagttagelser. Ikke for at genere de nuværende drivkræfter, men tværtimod for at hjælpe lidt til, at Kandu kan blive endnu bedre og tiltrække en meget større kreds af spørgere end i dag.
Vi kommer jo ikke uden om, at med øget digitalisering og mange andre krav for at den enkelte borger kan være klædt på til hverdagen, er det meget værdifuldt, at man kan udveksle erfaringer. Jeg vil ikke nævne navne, men der er nogle af Kandus brugere, der har spoaret mig for mange udgifter og snesevis af timers ulejlighed. Det er da meget værd, og vil være det også fremadrettet.
Jeg vil opfordre ejerne af sitet til at gå i dialog med brugerne. Man har aldrig hørt, at der kom noget dårligt ud af det, tværtimod.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-03-15 22:00

Ja, supplerende, der er netop 50 brugere der har fået points her i marts,
men der har gennem tiderne nok været mindst tusinde kandu brugere,
hvoraf mange er døde, har forladt kandu, eller ikke gider svare mere...

Men mon ikke det samle potentiale indgår i de reklame indtægter, der nu overfylder kandu.
Hvis du får kontakt med kandus ledelse, hvor mange aktive er vi,
hvorfor kan man ikke udmelde sig, og hvorfor kan selv døde ikke forlade kandu?

Vejen til en hurtig løsning, har også jeg haft megen glæde af, og tak til old Finkielman,
men der er nu vist andre nye ejere, der ikke helt evner at leve op til denne målsætning??
Nok mest for vindings skyld???

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-03-15 22:13

Noget der måske kunne bringe lidt flere ´kunder´ til, kunne være en lille afdeling med køb/salg/bytte/gratis - i den afdeling skulle man så have et andet brugernavn, ellers kunne der sikkert opstå mange sjove ting og sager.
Og så ellers opdatere samtlige kategorier.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-03-15 22:25

Et lille gæt på hvorfor der er faldende brugerantal og spørgsmål.
Facebook, Skype, mobilen og linende har overtaget kontakten.
Der er nok ikke så mange, som sysler med alle mulige mærkelige hobbyer, som kræver svar og oplysninger om brugen.
I starten af det store reklamefremstød på Kandu, var vi nok en del irriterede, selvom vi godt viste at et forum ikke så godt kører uden tilførsel af penge.
Men det er ikke bare Kandu, som langsomt sygner hen, for der er en del andre fora der går samme vej.
Det kan da godt være, at de nye kommunikations medier kunne trænge til sine egne pladser, og måske tiltrække nye brugere.
Eyvind

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 31-03-15 23:17

Citat
Der er nok ikke så mange, som sysler med alle mulige mærkelige hobbyer, som kræver svar og oplysninger om brugen.

Jeg kom først på nettet i 2006.
Jeg har færdedes en del på flere kreative fora og har set hvordan det er tyndet ud i dem indenfor de sidste par år.

Jeg er ikke sikker på, at der er færre der sysler med "ting og sager", men jeg kan forestille mig, at mange har fået stillet deres nysgerrighed og ikke længere gider at følge med i det hele, men er blevet mere kræsne og kun følger det, der specifikt interesserer dem selv.

For mit eget vedkommende fulgte jeg engang med på 4 håndarbejds-fora, nu deltager jeg et enkelt sted. Ud af de 4 fora jeg fulgte dengang er der 2 tilbage.

Til gengæld er det mit indtryk, at nogen er blevet mere aktive på udenlandske fora.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-03-15 23:27

Ikke ment som kritik,for jeg kan godt li`at være her (hvilket mine mange spørgsmål vist også vidner om). Men...Kandu er efterhånden en pensionist klub. Gætter på Molo,er den eneste under 50 år.

Og som nævnt,er sikkert også flere døde. Som også nævnt,har Kandu fået stor konkurence,fra andre forums og ikke mindst sociale medier. Jeg har efterhånden indtryk af,at jeg er den eneste i DK,der IKKE sidder med hovedet begravet i Facebook. Der er jo ikke en firma,forening eller organisation,uden at "de kan mødes" på Facebook.

Der er flere markante personer der er faldet fra,bare de seneste par år. Ikke mindst damer.

Næh,vi må se i øjnene,Kandu er blevet et "udkants" forum. Om det kan ændres?? Desværre,jeg tror det ikke. Der er alt for mange lignende bolde i luften.

M.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 31-03-15 23:49

Eyvind har nok ret. Der er for mange unge der har så travlt med at profilere sig selv på Facebook, se ligegyldige film på Youtube, og følge med i alle "vennernes" gøren og laden på de sociale medier, at der ikke er tid til/interesse for at deltage i et fora som kandu. En af de ting jeg synes kunne forbedre Kandu, er en ordentlig søgefunktion, til at søge efter svar på et problem. Jeg må indrømme at jeg bruger Google rigtig meget, når jeg mangler svar på et problem. Hvis man skriver et par ord der beskriver problemet, vælter der svar frem i stribevis i løbet af et splitsekund. Jeg synes også der er rigtig mange tråde her der fyldes med smalltalk istedet for at man holder sig til emnet. Og så er der rigtig mange ondsvage titler på spørgsmål, som f.eks. "problem med min PC", pis hvor er jeg træt af dem.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 01-04-15 00:08

Citat
Gætter på Molo,er den eneste under 50 år.

Godt nok er jeg ved at behøve briller, men jeg er sq under 50

Citat
Jeg har efterhånden indtryk af,at jeg er den eneste i DK,der IKKE sidder med hovedet begravet i Facebook.

Nahh, jeg spilder ikke tid med facebook (med mindre arbejdet kræver det)

Kandu.dk kunne godt bruge lidt oprydning/fornyelse i kategorierne men derudover er det nok svært at gøre noget for at tiltrække flere medlemmer, konkurrencen er for stor.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 01-04-15 00:11

Citat
Nahh, jeg spilder ikke tid med facebook (med mindre arbejdet kræver det)

Heller ikke mig,og jeg har ikke et arbejde, der kræver det.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-04-15 01:16

Jeg er slet ikke på Facebook, men måske i der har en profil der kunne gøre Kandu synlig i jeres profil, jeg ved godt at i intet får ud af at lægge et link til Kandu og forklare at det er et forum hvor man kan få svar på spørgsmål som man ikke lige kan finde med en af søgemaskinerne.
Det ville hjælpe gevaldig hvis Kandu team fik luget ud i gammeldags kategorier og fik oprettet nogle nye mere moderne kategorier, mit gæt er at nye brugere hurtigt bedømmer Kandu ude på grund af siden opbygning, et mere moderne look tak.
Point eller ikke point jeg tror ikke at det gør en forskel men måske point kunne byttes ud med en Like og Not like knap som alle der læser spørgsmålet kan klikke på og der give sin mening til kende om hvad andre svarer uden selv at skrive noget.
Vi som allerede er brugere kunne også indføre lidt selvdiciplin og undlade at overfylde et spørgsmål med mere eller mindre ligegyldige indlæg som ikke kan bruges som svar eller som er en gentagelse af allerede skrevne svar, vi ser gang på gang at der går smalltalk i et spørgsmål mest hvis spørgeren ikke selv følger med og kommer med uddybende forklaringer til sit spørgsmål

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-04-15 01:20

Citat
Der er nok ikke så mange, som sysler med alle mulige mærkelige hobbyer, som kræver svar og oplysninger om brugen.
det tror jeg der er og der vil altid være mange som har brug for et svar på noget man ikke lige kan få i vennekredsen eller familien, de skal bare lige finde Kandu og forresten hvordan skulle de finde dette forum? Hvor reklamerer Kandu for sig selv?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-04-15 10:47

Jeg tror de fleste finder kandu ved hjælp af søgemaskiner, det gjorde jeg selv, da jeg begyndte med slægtsforskning, og fik kontakt med en kyndig slægtforsker, der havde været gift Giversen.

Et mindre antal får jo kendskab til kandu, når vi anbefaler den, men som min nabo siger:
"Kandu er jo ikke seriøs", og mange gange må jeg give ham ret.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-04-15 11:16

Citat
"Kandu er jo ikke seriøs", og mange gange må jeg give ham ret.

Det er jeg nu ikke helt enig i. Kandu er jo ren søndags-skole,hvis man f.eks læser "debatterne" under de forskellige avis artikler. Et godt eksempel,er EB. Der kan man virkelig udvide sin horisont,inden for mudderkastning.

Og så et lille svirp over fingrene,til (nogle af) dem der bedømmer "Tip": Fordi man føler tippet er uvæsentlig,eller måske kender den til hudløshed,behøver man jo ikke rakke den ned. Andre kan jo have glæde af den. Mit "Tip" er: Forbigå den i tavshed,i stedet. Og lad dem der kan bruge den,også bedømme den.
Jeg har nemlig lagt mærke til,at der er uendeligt langt mellem tippene. Jeg tror man er angst for at blive "kulet" ned.

God Påske. M.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-04-15 12:27

Citat
"Kandu er jo ikke seriøs", og mange gange må jeg give ham ret.

Det er nu mere spørgsmål. fra brugernes side, der ikke er seriøse. De fleste spørgsmål kan brugeren selv finde, men synes det er så hyggeligt at alle skal involveres i dagligdagen i det lille hjem.. Hvis man ikke har forstået det første gang, så bliver spørgsmålet gentaget.

Jeg savner at kunne se hvem, der har stillet flest spørgsmål

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-04-15 13:01

Citat
Jeg savner at kunne se hvem, der har stillet flest spørgsmål

Søg,så skal du finde. Du kan jo gå alle profilerne igennem. Nok et større job,trods alt.

For mit eget vedkommende,beløber det sig til 349 stk.

Egentlig utroligt,med min efterhånden lange livserfaring,at jeg kan komme i tvivl så mange gange.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-04-15 13:14

> jeg har bemærket, at der med tiden bliver færre nye spørgsmål, færre nye svar, færre nye brugernavne.

Det er jo det sagen drejer sig om, og vi få der fortsat spørger er jo med til at bevare kandu.
"Vejen til en hurtig løsning", selvfølgelig kan man selv finde det meste, men ofte er det en god ide at lufte sine problemer på kandu, inden man investerer eller bestiller håndværkere.

Eksempelvis har jeg lige bestilt en varmepumpe, som supplement til vort solcelle anlæg,
efter gode råd her i kandu, som jeg ikke selv var kommet på...

>>Fordi man føler tippet er uvæsentlig,eller måske kender den til hudløshed,behøver man jo ikke rakke den ned. Andre kan jo have glæde af den. Mit "Tip" er: Forbigå den i tavshed,i stedet. Og lad dem der kan bruge den,også bedømme den.

Og det gælder ikke kun tip...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-04-15 13:24

Og jeg er på 786, men de fleste er smalltalk, og der får man vel syndsforladelse?

Undskyld denne forkerte tangent og God Påske.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 01-04-15 13:51

Jeg tror ikke Pawel har noget ønske om at forny kandu.dk, det kører af sig selv, uden han behøver gøre noget. Der kommer nok lidt reklameindtægter, men næppe mere end lige nok til at få det til at køre rundt. Selv om han gjorde noget for at forbedre stedet, ville det næppe kunne blive nogen god forretning. Så kandu får sikkert lov til at dø en stille død. Det er måske trist, men der findes andre steder.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-04-15 13:54

Hastigheden er også reduceret kraftigt om natten

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-04-15 14:02

svendgiversen, du har stillet 823 spørgsmål, hvor svært kan det være at finde ud af det

At tælle er ikke en nødvendighed, det står jo i brugerens profil, hvor mange spørgsmål, den enkelte har stillet.

Hvorfor ikke bare glæde sig over, at brugere i stedet for at stille spørgsmål her på kandu, selv kan finde svarene på nettet?

Hvis de brugere, "der er tilbage på kandu" synes det er for trist med kun "få" spørgsmål om dagen, så brug dog tiden på noget andet

Læg puslespil, lær at lave mad, lær at svømme, gå i ældreklub, nyd naturen, se serier, som ikke er "åndsvage", lær at stave, så man undgår alle mulige forkortelser, som andre tror på er den rigtige stavemåde. Især det med stavemåden, hvis den er korrekt, så vil det gavne mange.

God påske med eller uden æg

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 01-04-15 17:31

@Ans har ret i, at vi finder de fleste svar via nettet. Og vi er måske blevet bedre til at søge så vi finder svar. Nogle gange kommer kandu.dk jo også op i søgningen.

Men det virker jo ret godt for dem der har brug for guide eks. omkring IT generelt, fordi der er seriøse brugere som kan svare. Den form for chat, synes jeg ikke der er så mange steder.
Man stiller et spørgsmål- får svar- afprøver, virker - virker ikke og vender tilbage osv osv.

Det er så ikke alle der kan søge på nettet, så de finder det rette- og det er vel OK at hjælpe dem.

Jeg synes vi har haft nogle herlige hyggetråde, om frikadeller eller flæskesteg - hvad er bedst, hvordan gør jeg. Hilsner til jul og nytår, som har være sjove.

Men jeg synes at Kandu er rodet. Og alt for mange indviklede regler hvor nogle slet ikke eksisterer mere. For nye må det være forvirrende- det tager jo tid inden man finder ud af det. Nye brugere bliver ikke hjulpet som førhen, tværtimod. Tonen kan være ganske hård, hvis spørgsmålet ikke lige bliver stillet på den korrekte måde eller hvis man ikke synes svaret var OK .
Eller i tråden bliver man da helt skræmt væk, når erfarne og brugere som har været der i mange år, begynder at skændes -
Jeg tror heller ikke nogen kan sige sig fri for, at bringe tråden over i almindelig smalltalk.

God påske

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 02-04-15 07:51

De mange svar indeholder værdifuld oplysning til ejerne af domænet, som her får påpeget stribevis af problemer, men også adskillige anvisninger til, hvordan de kan løses. Mosebæk bruger udtrykket "udkantsforum", og også i flere andre indlæg påvises en række af svaghederne ved kandu. Men kandu har også styrker, som det ses bl. a. iindlæg fra smuller54, svendgiversen, Eyvind og o.v.n.
Min egen mening er, at Kandu fortjener en bedre skæbne end at uddø med de nuværende brugere. Vi ved, at flere hundrede tusinde brugere først er kommet på nettet de senere år, og rigtig mange i forbindelse med den offentlige digitalisering. Nogle har derved fundet en niche, f. eks. "Dukan", der sælger servicering og it-udstyr till modne begyndere. Når "Dukan" kan, hvorfor skulle Kandu så ikke også kunne?
Målgruppen er utroligt stor, men langt de fleste har aldrig hørt om Kandu. Hvis man så endelig hører om den, og vil i gang med at bruge den, savnes der nok lidt mere tidssvarende vejledning. Og måske finder nogle tonen enten for hård eller for hygge-nygge-agtig. Konkurrencen er naturligvis stor, men konkurrenter som Facebook og andre sociale medier æder jo brugerne med hud og hår, og der er stadig rigtig mange, der har så meget værdighed, at de helst ikke vil udlevere enhver detalje om eget liv til andre.
Hvis det var mit domæne, ville jeg analysere de mange gode svar og sammensætte en lille gruppe mennesker, herunder nogle af Kandus top-10 brugere, hvis de havde lyst, til at gennemgå hele konceptet, forbedre de svage sider og styrke de gode sider yderligere. For eksempel indeholder o.v.n.'s to indlæg virkelig konstruktive ideer. O.v.n.s lkorte indlæg indeholder hele kernen i, hvorfor der er behov for Kandu.
Lad os antage, at der i dag er mindst 2 mio voksne danskere, som jævnligt bruger internettet til at søge viden, der kan løse problemer. Tør vi gætte på, at højst 1 procent af disse - dvs. 20.000 - nogensinde har hørt om Kandu? Og at højst nogle få hundrede bruger Kandu til at søge svar, og endnu færre til aktivt at stille eller besvare spørgsmål? Hvis der er blot et gran af sandhed i disse gætterier, har Kandu en usædvanlig stor målgruppe.
Pawel - hvis du er den, der driver sitet - tag dog og grib chancen og få Kandu op i omdrejninger. Smøg ærmerne op, og involver nogle af top-10 brugerne. Du har en forretningsmulighed, som kan udvikles - eller dø hen.
Det ville være interessant, hvis Pawel (måske under et pseudonym) selv ville gå ind i debatten!
Jeg venter nogle dage med at give points.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-04-15 09:49

Molo fylder snart 55 år. Så er dét på plads.
Rent teknisk opnår et site søgeratings vha. forskellige SEO teknikker. Jeg gider ikke nævne dem alle, da man kan forvisse sig om det her: http://seoforums.org

Det er jo ikke meget søgeoptimering Kandu har implementeret i form af <meta .. /> tags:
Kode
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8" /><meta name="author" content="Kandu.dk" /><meta name="keywords" content="kandu.dk, karriere,interesser,teknologi,vidensdeling,viden,bruger,hjælp,usenet,news,nyheder,problem" /><meta name="description" content="Vejen til en hurtig løsning, gennem bruger til bruger hjælp, danske nyhedsgrupper og vidensdeling indenfor karriere, interesser og teknologi." /><meta name="language" content="DA" /><meta name="revisit-after" content="30 days" />

<meta ../> angivelser kunne forbedres med f.eks. Dublin Core modellen: http://dublincore.org

Derudover er der noget jeg ret personligt savner her på sitet. Nemlig muligheden for at kunne uploade billeder i sine kommentarer. F.eks. med et billed tag hvori man kunne angive en URL. Noget ala: [PIC]Indsæt billed link[/PIC]

Selvfølgelig kan man smide link på Kandu.dk til PeeCee og lign. tjenester, men det er en smule bøvlet.

Hvis kandu's indehavere virkelig ønsker at promovere sitet, så må de gå viralt dér hvor potentielle brugerne befinder sig: Twitter, Facebook, Youtube osv.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 02-04-15 18:48

Ja, Kandu trænger i den grad til en overhaling. Nogle forbedringsforslag:

1) Skriv tip - hvor alle kan "rate" tippet - altså flere end de normale 5 personer. Gennemsnittet må genre kunne ses på oversigten.
2) Mulighed for skrive anmeldelser af produkter / ydelser
3) Hurtigere kandu-servere
4) Måske helt fjerne alle kategorier - og samle det hele i en stor rodebutik. Derudover ville det være rart at man kunne skrive en lang overskrift.
5) Mulighed for at kunne rette i sin tekst til spørgsmål/svar i nogle minutter efter indsendelse
6) Fjerne alt med at optjene point og give point m.v. Jeg gætter på at fleste alligevel vil svare på et spørgsmål - uafhængig om hvor mange point det giver...
7) At man kan sætte billeder/videoer ind i spørgsmål/svar/tip
8) Hvis 5 brugere mener at et indlæg er upassende - så skal det kunne slettes af bruger nr. 5.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-04-15 07:51

Godmorgen og god Påske
Jeg er lige kommet i tanke om en funktion rigtigt mange har efterspurgt gennem tiden:

En mulighed for at dele point ud til flere brugere i samme tråd.

Altså har man sat 100 point på højkant i et spørgsmål, bør det være muligt at tildele 10 brugere 10 point eller 4 brugere 25 point ..og så fremdeles. Subsidiært; at tildele forskellige point antal til flere kommentarer. Det ville være mindre frustrerende, når der ikke foreligger et entydigt svar, at kunne belønne kommentarerne individuelt og gradueret.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-04-15 14:03

Lige kommet hjem fra første påskeferie og enig med molo og andre: Være på højde med
>Twitter, Facebook, Youtube osv.
Naturligvis også med direkte mulighed for at kunne indlægge photos, grafik. etc.

Men kandu er jo lille i denne sammenhæng og må have sin egen profil og her er
"Vejen til en hurtig løsning" jo helt god, især hvis man profilerer på hjælp til: Gør det selv spørgeren; altså ikke "synes godt om" og "vil du være ven med" det må vi overlade til andre.

Jeg synes ikke man skal fjerne kategorierne, men modernisere dem og målrette dem.

Og selv om de ikke er noget værd, synes jeg man skal bevare point systemet,
måske også her med lidt revision, evt en tilbagevenden til månedens vinder?

Og så skal man selvfølgelig ikke kun reklamere i kandu, men også om kandu...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-15 17:25

Hvis nu Kandu lukker.
Mulighed for at henvise til Kandu
Mulighed for en genvej til et andet forum (absolut kun hvis Kandu lukker)

Jeg forestiller mig Facebook / Tvitter / andet.
Åben gruppe med mulighed for rettelser af nogle gamle kanduer,
så det kan holdes i en rimelig opførsel.
Stadig med ånden hjælp dig selv med støtte fra Kandu.
Det kunne måske være en platform til at tiltrække nye Kanduer.

For ikke at komme på kant med Kandu............................ingen henvisning til andre fora.
Og så vil jeg mene, at politik eller nedgøring af andre ikke bør foregå.

Jeg har ingen plan men kun en tanke.

Eyvind.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-04-15 09:10

Citat
Og så vil jeg mene, at politik eller nedgøring af andre ikke bør foregå.

Hva' mener du Eyvind? I kategorien 'Politik' sviner vi da med den største fornøjelse hinanden til og nedgør både hinanden og andre (..især politikerne) med stor iver og ildhu. På en sober måde naturligvis, hvor vi udelader sprogets værste gloser, men uenighederne kan godt komme til udtryk på den lidt barske måde med ord som; Top-Tosse og Idiot....

Censur og emnebegrænsning tror jeg ikke er vejen frem. (Derfor er og har jeg altid været modstander af blacklist funktionen, som jeg mener har store konsekvenser for ytringsfriheden.)

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-04-15 09:17

Ps. Sanktioner over for brugere som 'kommer til' at gå lidt vel over stregen mener jeg, at det må være sitet's indehavere der skal tage hånd om og som de tidligere har vist sig at evne og effektuere over for de brugere som gentagne gange har vist ikke at evne en ordentlig omgangstone, konduite og netikette.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 04-04-15 12:39

Mosebaek har ret i sin bemærkning om Tip. Når man bedømmer et tip, bør man være objektiv. Det kan være et glimrende tip for andre, selv om man ikke selv står og har brug for det. Eyvinds ide om en løsning med et socialt medie (worst-case scenarie med et lukket Kandu) er bestemt en mulighed, men lider af den svaghed, at en del brugere, både ældre og yngre, ikke er begejstret for den ophobning af oplysninger om enkeltpersoner, der sker på facebook m. fl. På Kandu spørger man, uden at behøve lægge hele sit sjæleliv eller udfordringer frem for alverden. (Det er uhyggeligt at tænke på, at Modstandsbevægelsen ikke havde kunnet eksistere i Danmark og hele Vesteuropa ii 1940-45, hvis facebook havde eksisteret dengang, for magthavere, der sidder på Big Data, kan følge enhver borgers bevægelser). Jeg tror, der kommer en modreaktion, så flere vil foretrække fora, hvor man kan tale og skrive uforpligtende sammen.
Men der er så mange gode svar allerede, at worst case scenariet slet ikke behøver indtræffe. Der er stribevis af initiativer, som ejerne af domænet kan sætte i gang....til glæde for brugerne, for nye brugere og for sig selv.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-04-15 14:28

Har i lagt mærke til hvad der står nederst på sine her, og især datoen som ender i 2015

Copyright © 2000-2015 kandu.dk. Alle rettigheder forbeholdes.

Mon det er fordi Kandu ophører.......................... i år

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-04-15 14:40

Det tror jeg ikke på, men måske sælges kandu til nye ejere?

Så måske håb om en bedre ledelse og en tiltrængt modernisering??

Og hvilke rettigheder, ud over en navneliste på aldrende, frafaldne og døde???

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-04-15 14:52

Eyvind, forrige år stod der Copyright © 2000-2014 og til næste år vil der stå Copyright © 2000-2016

Eyvind, det vidste du jo godt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-04-15 16:08

Neeeeeeeeeej jeg gjorde ikke Ans.
Og min hukommelse er ikke for god.............undtaget er, noget jeg gerne vil huske.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-04-15 21:09

Hvis nu det værste skulle ske, at kandu lukker, kan de fleste af os nok leve videre uden kandu.
Jeg når så ikke min målsætning, 100.000 værdiløse kandu super points.
Jeg har opgivet at komme i top ti og at opnå første pladsen i min favorit diciplin.

Men hvis det sker at kandu lukker, synes jeg vi skal fejre det, på en eller anden måde?

Selv er jeg jo ikke med slægtsforkning som indgang annonym, vi fægter med åben pande,
men det kunne da være sjovt at hilse af og møde alle i andre gennem tiderne??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-04-15 08:26

Hmmm... Oldboston. Hér må du indover med din ekspertise:

Jeg researchede lidt på mit foreslag om et billede 'tag'; [PIC] ... [/PIC].

Det er forholdsvis simpelt at implementere og da der ikke er tale om upload af indhold, som ville fylde pæne datamængder på serverens database, men alene om klartekst, kræves der ikke den store opgradering af serverens lagerplads. Der skal blot laves et script som henter billedet on-demand. Dette vil naturligvis sætte serveren en smule på arbejde og datatrafikken vil gå i vejret, men ikke noget der ville koste nær så store summer, som et decideret upload af indhold.

Derimod er der et juridisk problem ved en sådan løsning, da den benytter såkaldt DEEP LINKING. Tilsyneladende strider det imod loven om ophavsret, men det er jeg ikke kyndig nok til at kunne gennemskue dette: http://da.wikipedia.org/wiki/Dybt_link

Kan du ikke lige fortælle mig ..og andre? ..om denne løsning er en mulighed ifb. Kandu ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-04-15 08:40

Citat
Det ville være interessant, hvis Pawel (måske under et pseudonym) selv ville gå ind i debatten!

Tjaeh... det er da sket fra tid til anden: http://www.kandu.dk/userhistall.aspx?uid=2371&mode=4

Du kan evt. snage lidt i historikken

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 05-04-15 20:56

Molokyle, det du spørger mig om mht rettigheder i forb med deep llink, må jeg tilstå, at det ligger helt uden for min erfaring eller viden. Men selve ideen om at lægge billeder m vm ind, er bestemt god. Men alle de foregående indlæg er jo en lang ideliste, som indehaverne af sitet kan have glæde af at se på. Man skulle tro, at der kunne være en økonomisk interesse i at oparbejde en vækst i brugerantal og trafik på sitet. Nogle af svarerne har foreslået en bedre markedsføring af sitet, det mener jeg bestemt, der er brug for. Mange af os har sikkert fundet Kandu ved et rent tilfælde.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-04-15 07:18

Der er måske også en anden grund ...ud over at Facebook, Tweeter osv. har absorberet hvad der kunne have været Kandu brugere, til at Kandu drukner i mængden af mere eller mindre brugerdrevne sites. Nemlig at det er blevet forholdsvis simpelt at oprette sit eget forum med CMS'er som Jumla, Drupal, TYPO3, osv ( http://www.version2.dk/artikel/open-source-cms-system-gratis-33154 ).

Kandu er ikke et 'færdigt' system, men et hobbyprojekt programmeret fra bunden i C# og .NET. Derfor er det ikke sådan liiiige at lave om på. Er der kommet nye medarbejdere (..læs programmører) på Kandu teamet, så er det et sisyfos projekt at lave noget om. Især hvis koden ikke er dokumenteret detaljeret. Dette 'problem' har de mange CMS ikke, hvorfor de lynhurtigt kan tilpasses brugernes ønsker.

Til gengæld er kandu's styrke netop de mange emne kategorier. De fleste CMS drevne sites er for en smal interessegruppe; Håndarbejde, Knallerter, Jagt, Skak osv. hvilket naturligvis indsnævrer medlemskaren, som til gengæld er trofaste og sjælden siver andre steder hen. Jeg vil tro at mange der har spurgt her på Kandu 1. gang hurtigt er 'flygtet' til en portal der mere specifikt plejer netop deres interesser. Det er der intet odiøst i. Sådan er menneskets natur indrettet: Krage søger mage.

Tjae... dette var ikke noget foreslag, men blot en reflektion over Kandu populariteten ...eller mangel på samme.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-04-15 15:28

Er der slet ikke kommet nogen reaktion fra kandu´s ledelse?
I et så vitalt spørgsmål om kandus overlevelse og tiltrængte modernisering.

Jeg har før foreslået at kyndige kandu brugere oprettede et alternativt kandu,
selv har jeg ikke den nødvendige ekspertise, men vil gerne bidrage med forslag.
Det første er navnet: kanvi.dk er vist fortsat ledig??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-04-15 16:07

De links molo kom med er jo over ti år gamle, meget kan jo være hændt siden...

http://www.bing.com/search?q=%22Pawel+Finkielman%22&go=Send+foresp%C3%B8rgsel&qs=ds&form=QBLH

Og nogen vil huske, at jeg under slægtsforskning kom til at hænge en dame ud,
hun blev generet på grund af en adresse jeg havde fundet, og mit spørgsmål blev slettet,
af kandus ledelse. Så der altså nogen der stadig varetager kandu, men nok ikke old Pawel?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-04-15 16:08

Kanvi er ledigt.
https://ssl.gratisdns.dk/order.phtml?domain=kanvi&Tld=popular&Tld2=dk&action=search&utf8=yes

Men det er et meget stort arbejde at lave og vedligeholde siden.
Billigt er det heller ikke, og slet ikke hvis der kommer stor trafik.
Der var en gang en som forsøgte, men for det første blev vedkommende smidt ud af Kandu, og for det andet endte det vist i et verbalt slagsmål.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-04-15 07:32

Jeg kan ikke og har heller intet ønske om, at påpege fejl ved kandu konceptet. Ej heller har jeg hverken planer om eller vil støtte et konkurrerende site!

Bortset fra detaljer jeg har nævnt tidligere; SEO optimering og et billede tag, så kører tingene jo egentlig ganske fornuftigt. Især hvis man sammenligner med andre fora's problemer med mobning, spredning af malware/virus, cencur af indhold og nedetider.

En mere gennemsigtig dialog med os brugere kunne dog være ønskværdigt. F.eks. et link til en mulighed for at kunne skrive PRIVAT indlæg til Kandu teamet. Altså en form for postkasse hvor man anonymt (..for andre brugere) kunne kommunikere med de/den driftansvarlige ..om foreslag og anmodninger om sletning af kommentarer der ikke følger etiketten om god opførsel på nettet ..eller deciderede ulovligheder. For en decideret moderator som følger brugerne 24 timer i døgnet tror jeg ikke Kandu har manpower til.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-04-15 07:58

Jeg synes også, der bør være en grænse for, hvad man kan tillade sig at spørge om.

Her synes jeg, spørgeren er gået over grænsen

http://kandu.dk/spg173443.aspx

Det er for megen snagen i ens privatliv, jeg ville aldrig tillade dette, hvis jeg var en del af teamet bag kandu.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-04-15 13:43

ans -> Jamen .... dét er du så heller ikke !!!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-04-15 20:18

Se bort fra mit indlæg 07-04-15, jeg henviste til et spørgsmål, som svendgiversen havde stillet.

Nu ser jeg at mit link henviser til denne tråd, det beklager jeg.

I mellemtiden har kandu slettet svendgiversens "spørgsmål" , hvilket jeg kun kan glæde mig over.
Så kandu følger åbenbart med i, hvad der sker.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-04-15 21:28

Ans

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-04-15 07:38

Godt ord igen ans... Jeg troede nemlig det var en vittighed.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 400 point
Dato : 09-04-15 07:53

Har lige hørt en ting hos mine SEO bekendte som vi 'gamle røvhuller' slet ikke har tænkt på:

EN MOBIL VERSION af Kandu.dk

Der er flere grunde til at en sådan mobil løsning vil kunne tiltrække flere brugere:

1.) Mere og mere internetnetkommunikation foregår via mobile enheder. Det kan virke bøvlet at navigere rundt på Kandu med en smartphone, så disse brugere tabes på gulvet.

2.) Google har skruet på deres søgealgoritme så den fremover favorisere sites med en mobilversion:

a.) http://www.version2.dk/artikel/googles-karatespark-mod-ikke-mobilvenlige-websider-kan-blive-haardere-end-ventet-135048

b.) http://www.version2.dk/artikel/her-er-soegemaskine-paradokset-som-google-ikke-har-loest-135475

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-04-15 15:37

..men skér der 'noget' ???
..nøeh ..?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 15-04-15 08:23

Spørgsmålet har nu været åbent i 14 dage og er læst næsten 500 gange, hvortil kommer, at der er lagt et stort antal konstruktive svar. Svarene og den deraf følgende debat bør i høj gra interessere teamet eller personen bag kandu, for der ligger her stribevis af gode ideer til styrkelse og videreudvikling af kandus eksisterende funktioner og til markedsføring overfor nye brugergrupper. Ovenikøbet med gunstige økonomiske perspektiver for ejerne. Så det er bare med at smøge ærmerne op og tage fat, skulle man mene.
Det er virkelig svært at give points, for flere af svarene er ualmindelig gode. Men jeg har valgt at give points til molokyle, som kommer med flere gode forslag til fornyelse. Men samtidig tak til alle, der har interesseret sig for denne tråd. Forhåbentlig er ejerne af sitet også blandt de interesserede, selv om de ikke er så dygtige til at kommunikere med os brugere. Der er plads tilforbedring på det felt, men lad os håbe at en god og saglig debat som denne sætter tanker i gang hos ejerne - og måske handlinger også. Endnu engang tak for de mange svar og indlæg.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 15-04-15 08:24

Tak for de gode indlæg, molokyle.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-04-15 10:59

Velbekommelse Hr. Oldboston.
Ja, der er ingen grund til at Dinosaurus'erne bør gå ned med flaget ...igen
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 13-07-16 07:40

Hej,

Vi kan sagtens hjælpe dig med dine problemer :) kontakt os gerne via https://www.cooper.dk/kontakt
?Siden 2001 har vi arbejdet med PHP, MySQL/MSSQL, HTML, CSS, JavaScript, SEO, GIT/SVN, GitHub, JIRA, Drupal 5,6,7 og 8 og har arbejdet både med backend og/eller frontend-udvikling.

Inden for det sidste års tid har vi afsluttet 2 store projekter for hhv. TV ØST (Se case her: https://www.cooper.dk/cases/tveast) og Region Sjælland (Se case her: https://www.cooper.dk/cases/helbredsprofilen). Begge løsninger er lavet i Drupal 7 og er succesfuldt afsluttet nu. Betaling foregår pr. time eller for komplette projekter.

Ser frem til at høre fra jer :)

Mvh. Cooper Webdesign