/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Til pbp_et
Fra : Eyvind
Vist : 320 gange
100 point
Dato : 31-03-15 13:24

Dette er for svar i spørgsmålet her:
http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=173438

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 31-03-15 13:40

Taaak. Der er bare det, at jeg tilsammen har knapt et hundred tusind point og jeg aner ikke, hvad jeg skal bruge det til.
Men hvis du kender et sted, hvor man kan skaffe brugte offset-trykplader, dem af tynd aluminium, vil jeg være meget taknemmelig. jeg forestiller mig, at jeg kommer med en pose øl og sodavand for ulejligheden.
Kender du desuden en jernhandler, der ligger inde med nogen stumper firkantstål 12*12 og/eller 16*16, vil jeg også være glad

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-03-15 13:59

Blindeinstituttet/skolen i Kalundborg brugte dem en gang for rigtig mange år siden (40 - 50 år), til at lave læsebøger i kraftigt forstørrede udgaver. Der var også meget svagtseende på den skole.
Ved hjælp af et reprokamera og disse plader som kørte på en offset maskine blev der lavet skole materiale. Det var mig som lavede disse plader med kontaktkopier fra reprokameraet.
Jeg reparerede også blindskriftmaskiner.
Men jeg aner ikke om de stadig bruger den metode.

Jeg er selv gammel maskinarbejder, men har ikke forbindelse med nogen værksteder, og min gamle læreplads er revet ned. Jeg kunne forestille mig, at entreprenør / landbrugsmaskine værksteder har materialer i de størrelser.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 31-03-15 16:29

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-03-15 18:22

Aviser og ugeblade, omdelte reklamer, bliver offsettrykt med sådanne plader, men der er portvagter og effektivitetsprægede fyre overalt på de store trykkerier.
Tak for tippet med værkstedstyperne.
vh
pbp