/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Swipe MobilePay
Fra : o.v.n.
Vist : 1143 gange
90 point
Dato : 29-03-15 21:09

Min nye telefon en Nokia Lumia 630 har ikke NFC indbygget, det er billigudgaven og måske for billig hvis ikke jeg kan bruge den til betalinger i supermarkeder med mere, jeg har læst at Bluetooth skal være aktiveret på Iphone eller NFC på Android og Windows telefoner.
Hvad gør jeg så hvis jeg vil swipe?
Køber en anden telefon eller kan NFC installeres og bruges på en Lumia 630?
Jeg kunne selv forsøge men hvis en af jer ved det så er det nemmere
Spørgsmålet kan godt få lidt flere point men der vil gå et par dage, jeg har ruttet for meget med mine spørgepoint i denne weekend

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-03-15 21:35

Mener du `Swippe´ ? betaling.
Så læs nærmere på din Banks hjemmeside eller bare prøv at hent App´en og se om det virker på din tlf
Selv bruger jeg MobilePay, som flere og flere forretninger også tilmelder sig, gennem Danske Bank.

Og mig bekendt skal der ikke nogen ´NFC´ (hvad det så er for en genstand) tl for at bruge disse services-

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-03-15 21:37

DU skal have DATA-ROAMING sat til, hvis du vil på nettet? for handle/betale med andre ude i byen = hvis du er hjemme, så kan du buge WIFI.

Men tror jeg misforstår noget?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-03-15 21:41

NB; MobilePay er rimeligt sikkert at bruge, og betalingen er fremme lige så hurtig som du klikker OK - SWIP har andre regler om sikkerhed? overtræk og misbrug, så LÆS hvad banken skriver - derfor jeg ikke ´SWIPPER´.
MobilePay skal du forresten bevæge? ´skyderen´ til højre for at godkende betaling = IKKE nok med at klikke

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-03-15 23:28

Citat
LÆS hvad banken skriver
banken skriver at man skal slå bluetooth til på Iphone og slå NFC til på Android og Windows telefoner, jeg burde måske have skrevet i spørgsmålet at jeg havde mine oplysninger om hvad der kræves fra banken,
Spørgsmålet er om nogen ved om NFC kan installeres og bruges på en Lumia 630 eller om der nogen alternativer, hvorfor kan bluetooth ikke bruges på Windows når det kan på Ipone?

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 90 point
Dato : 30-03-15 00:26

NFC er et stykke hardware, det er ikke noget en app kan installere og ifølge denne side har din telefon ikke NFC
http://www.microsoft.com/da-dk/mobile/support/faq/?action=singleTopic&topic=FA143602

Citat
jeg har læst at Bluetooth skal være aktiveret på Iphone eller NFC på Android og Windows telefoner.

Du behøver hverken bluetooth eller NFC for at bruge MobilePay og/eller swipp.

Jeg tror måske du blander det sammen med de nye dankortterminaler der har NFC indbygget.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 30-03-15 12:12

Swipp er en nem måde at overføre penge på

Intet problem i at bruge en Nokia Lumia 630 -
Har lige fundet anledning til at prøve min telefon af.
Download appen fra din bank - så kører det...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-03-15 12:44

Citat
NFC er et stykke hardware
ok så ved jeg det, det har jeg ikke kunnet finde ud af på de søgninger jeg har forsøgt og det er derfor jeg spørger så dumt om bluetooth kan bruges i stedet for, hvis jeg vil bruge teknologien så må jeg erkende at jeg var for nærig da jeg skiftede telefon, på bankens side står der intet om at det er hardware
Citat
Alt der kræves af mobilen er, at du aktiverer Bluetooth på iPhone eller NFC på Windows og Android
læst her:
https://www.danskebank.dk/da-dk/mobilepay/Pages/mobilepay-i-supermarkedet.aspx

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 30-03-15 14:23

Kan da også lige fortælle - Nokia Lumia 630 kan sandelig også bruges til MobilPay uden nogen form for modifikationer, ud over en app...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-04-15 01:28

Jeg ved godt at jeg kan bruge MobilePay det jeg er i tvivl om er: Kan jeg betale mine varer uden at gå forbi en kassedame, eller sagt på en anden måde: Jeg scanner selv varerne og når der skal betales så holder jeg telefonen hen til en terminal og trykker på et eller andet for at godkende betaling? Kan jeg det?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 01-04-15 06:52

Se det er jo en helt anden problematik - ved du hvad den øvelse hedder?

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 01-04-15 09:21

kan ikke finde dit citat OVN, men dette står på deres FAQ

Citat
Er der særlige krav til min mobil for at betale med MobilePay i supermarkedet?
For at din mobil kan kommunikere trådløst med kasseapparatet, skal du enten aktivere Bluetooth eller NFC. Det er muligt med en iPhone 4s eller nyere samt Android telefoner og Windows Phones.

https://www.danskebank.dk/da-dk/mobilepay/Pages/mobilepay-i-supermarkedet.aspx##FAQ

og altså ikke noget om Bluetooth kun virker på iPhone, så hvis det er korrekt vil din telefon kunne bruges med Bluetooth slået til, ellers da din telefon ikke har NFC så nej.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 01-04-15 09:33

Og så kræver det jo også, at butikken har en betalingsterminal, der kan håndtere det. Det er kun de nyeste betalingsterminaler, der kan det.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-04-15 12:54

Citat
Jeg scanner selv varerne og når der skal betales så holder jeg telefonen hen til en terminal og trykker på et eller andet

Gør ekspedienten ikke det samme? selv syntes jeg det lyder noget kringlet at skulle have sin mobilos fremme for at trykke koder og andet, åbenbart - så må det da være nemmere med sit gamle kontokort = som man i visse forretninger bare kan lade løbe over kortlæseren og beløbet er betalt (max 200.-) uden at taste kode.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 01-04-15 14:20

Citat
så må det da være nemmere med sit gamle kontokort = som man i visse forretninger bare kan lade løbe over kortlæseren og beløbet er betalt (max 200.-) uden at taste kode.

Jeps smart ikk
Det er slemt nok at parkering og andre steder modtager det normalle kreditkort uden pin, men nu vil de udvide så kortet også kan læses på afstand, og sikkert vil gælde alle betalinger under 200,-kr
http://www.business.dk/finans/kontaktloest-dankort-skal-styrke-detailhandlen.

Håber jeg du checker dine transaktioner mindst hver uge, specielt hvis du har flere konti med deres eget kort.

Jeg er sikker på dette vil udvide tyveri af kort, da de nu vil kunne bruges til forbrugsvare.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-04-15 17:27

Jeg bruger det ikke selv og syntes det er en direkte dum ide de har opfundet, men som du er inde på så skal der nok blive løftet en del tegnebøger og kortene misbrugt.
Men de skriver jo at man aldrig kan komme til at hæfte for det..
Og så virker dit link ikke:
http://www.business.dk/finans/kontaktloest-dankort-skal-styrke-detailhandlen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-04-15 22:47

Citat
Se det er jo en helt anden problematik - ved du hvad den øvelse hedder?
ja det swipe - ikke at forvekse med Swip som en række banker tilbyder i stedet for MobilePay der er udviklet af Danske Bank.
Her er et andet link som skriver stort set det samme som Danske Bank:
http://www.smartbite.dk/nyt/2015-03-12-betal-i-supermarkedet-med-et-swipe-p%C3%A5-mobilen
for jer som ikke ved hvad mit spørgsmål går ud på:
https://www.youtube.com/watch?v=LQNsZYKDGxo det er det som Dansk Supermarked vil indføre i alle deres butikker og som jeg spørger om, men hvis det strander på at NFC er noget hardware som ikke er i en Nokia Lumia 630 så kan jeg ikke før jeg skifter telefon næste gang

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 03-04-15 10:15

Citat
Alle moderne mobiler
Det er ikke kun de helt nye mobiler, du kan udføre betalingstricket med. Alt der kræves af mobilen er, at du aktiverer Bluetooth på iPhone eller NFC på Windows og Android. Det har langt de fleste.

JA desværre er deres FAQ og deres Krav ikke helt i synk, men det er jo normalt for Marketing de "arbejder" på samme skævt synet måde, som Sælger på Provision. (Det de skriver/siger behøver ikke være helt rigtigt, bare det skaffer flere kunder ved at ser ud af mere)

De "dækker sig ind" med iPhone, for alle iPhone's har Bluetooth https://theiphonewiki.com/wiki/Bluetooth
Men langt fra alle de nyeste Android og Windows Phone's har NFC.

Så OVN, nej det ser ikke ud til din Lumia 630 kan bruges.

Personligt ville jeg heller ikke bruge min telefon til dette, for den skal ikke "snakke" med "fremmede", og som mig-selv skriver rulles NFC ud i DanKortet, så hvorfor skulle jeg dog skrue ned for sikkerhed og privatliv ved at bruge telefonen.
Jeg bruger også kun MobilePay via et ekstra telefon nr. som ikke bruges normalt, grundt alle du sender eller skal modtage penge fra vil ha dit Mobil nr. og jeg har fået nok af alt det SMS spam og Telefon Salg som kommer ud af det.
Mange tror bare fordi de har ens mobil nr. så har de tilladelse til at bruge det og registrere det som det passer dem, på samme måde som det sker med Email Adresser (hvor mange modtager ikke Emails fra nogen de aldrig har udleveret deres Email Adresse til !! )

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-04-15 12:51

Tak for svaret EXTERMINATOR. Jeg blev igen lidt klogere