/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Lammeskinds´futter´
Fra : mig-selv
Vist : 449 gange
50 point
Dato : 25-03-15 01:42

Har for et stykke tid siden købt et par ? hvordan og hvorledes vasker jeg dem = ikke renser
http://www.shepherdshop.dk/shop/hjemmesko-dame-5c1.html

Citat
Kan forresten VARMT anbefale dem - hverken for varme eller kolde.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-03-15 01:43

NB, går ud fra at det ikke gør noget at det er ´dame´ sutter på siden, det var bare et eks.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 25-03-15 07:24

Citat
hvordan og hvorledes vasker jeg dem = ikke renser

Det gør du så IKKE iflg. vejledningen på siden - hvis du synes om dem og vil bevare dem...

Citat
Hjemmesko i lammeskind holder sig pænest, hvis du behandler dem med en imprægneringsspray, inden du tager dem i brug. Nogle få vand- eller fedtstænk på ubehandlet fodtøj er nok til at efterlade en plet.
Du skal som udgangspunkt undgå at vaske dine hjemmesko. Men hvis det er absolut nødvendigt, anbefaler vi, at du indleverer dem til et specialrenseri, der ved, hvordan de skal vaskes.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-03-15 09:32

Jeg mener at kunne huske noget om, at lægge et lammeskindstæppe ud i sneen, med ulden nedad mod sneen.
Hvis du vasker forsvinder den naturlige lanolin.

(Fra en demonstrations tur på en af Canarie øerne i en småkoger)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-03-15 09:33

Nu så jeg dit billede .......................................så det bliver nok svært.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 25-03-15 09:53

De kan ikke vaskes, og rigtigt, læg dem ud i sneen og gnid ydersiden med sne, ellers når de ser forfærdelige ud, så er det ligesom kobber (patina)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-03-15 20:28

Køb nogen nye futter!
Jeg investerede selv for kun 11½ år siden i et par Grønlandske plettet-sæl-sutter med lammefor og slædehundehårs afslutning ..og har brugt dem herhjemme hver dag/morgen/aften lige siden.
Nu er de allerede blevet beskidte og er gået op i sømmene ... Billigt skidt
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-03-15 22:24

Skylder nok at skrive at der er pels på alle sider, bortset fra sålen som er blød læder.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 26-03-15 10:42

din sidste oplysning kan ikke give andet svar, beklager brug de snavsede futter eller smid dem væk.

Medmindre du vil investere i noget billigt skidt ligesom molokyle (griner højt) ja sådan kan det gå når man køber noget.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-03-15 12:49

Har ellers læst at man kan bruge sæbespåner til læder med godt resultat.
Citat
OBS! Der skelnes mellem nærende og affedtende sæbespåner. Til læder abefales det KUN at bruge nærende sæbespåner. Disse købes ved møbelhandler eller Matas. Den billige sæbespåne fra supermarkedet et ofte en affedtende sæbespåne. Faktisk er denne et affaldsprodukt fra håndsæbeproduktioenen. (Vask dit ansigt i håndsæbe og du mærker på egen krop hvordan læderet udtørres!)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-03-15 12:52

Mener også jeg ´vaskede´ vaskeskind i gamle dage uden at de tog for megen skade, de kunne dog blive stive hvis de ikke blev brugt jævnligt

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 26-03-15 13:18

Citat
Mener også jeg ´vaskede´ vaskeskind i gamle dage uden at de tog for megen skade, de kunne dog blive stive hvis de ikke blev brugt jævnligt

Hvorfor spørger du om noget som du selv kender svaret på på forhånd?

Producenten af skoene anbefaler jo netop IKKE at vaske dem!

Jf. nednestående:

Citat
Hjemmesko i lammeskind holder sig pænest, hvis du behandler dem med en imprægnerings-spray, inden du tager dem i brug. Nogle få vand- eller fedtstænk på ubehandlet fodtøj er nok til at efterlade en plet.
Du skal som udgangspunkt undgå at vaske dine hjemmesko. Men hvis det er absolut nødvendigt, anbefaler vi, at du indleverer dem til et specialrenseri, der ved, hvordan de skal vaskes.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-03-15 13:27

Citat
Hvorfor spørger du om noget som du selv kender svaret på på forhånd?

Skriver, at jeg mener at kunne huske.
Citat
Producenten af skoene anbefaler jo netop IKKE at vaske dem!

Hvilken producent - linket er et eksempel på tøfler, ikke mine.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 50 point
Dato : 26-03-15 15:46
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-15 19:25

Det sidste link triggede mig, vi så her i efteråret mange fine langhårede får på Island,
men til sko er de små krøllede fra vor jyske hede de bedste.

Og vor lille hund elsker også at ligge i sin kurv oven på en rigtigt jysk lammeskinds pels.

Til hjemme sko er der iøvrigt et, og kun et bedre alternativ, end lammeskind, nemlig sivsko.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-03-15 20:33

Gammelt hus-geråd:

Vask/opblød lammeskindet/sutterne i en spand med lunt vand og sæbespåner.
Skyl/Spul sæben ud med koldt vand.
Efterskyl med vand og eddike.
Hæng til tørre med avispapir el. lign. (..stoppet ned, hvor foden hører til) på tørresnoren i fri luft.
Således har jeg med held 'renset' lammeskins-luffer og en lammeuld-vest
Ps. Disse havde dog ikke 'fødder'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-03-15 21:06

Gad ´hvide´ hvem der har oversat dette/ den vejledning..
http://www.maxgaver.dk/gave-til-soster-hjemmesko-rulam-uld-kun-169-kr-id-267.html

NÅ, du står til points, mente nok at man kunne vaske ? dyret - og jeg havde eller læst på de fleste ´skind´ sider om man kunne, men kunne ikke finde noget.

Har forresten lige give en læder dragt samme tur ? den fik dog alle vaskemaskinens programmer og efter følgende en god gang olie inden den blev for tør - men den er stadig lidt stiv i kanterne af manglende efter behandlingen = så den bliver brugt til læder-hobby.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 27-03-15 21:37

Tak for svaret katekismus.
En blandet landhandel, men blev ledt på rette spor.