/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Gl programmer i win 8,1
Fra : ferik
Vist : 494 gange
500 point
Dato : 24-03-15 16:58

jeg har glemt hvordan man kører gamle programmer i
windows 8,1
fra ekstern diskette drev, (usb)
nogen der kan hjælpe

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-03-15 17:29

Er det gamle spil kan du bruge DosBox
http://dosbox.en.lo4d.com/

Er det noget der skal installeres kan du højreklikke på setup/program filen og køre det i kopatibilitetstilstand!

Det virker os på nogle spil!

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 24-03-15 19:58

Er det gamle spil kan du bruge DosBox
det kan jeg forstå eller bruge

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 24-03-15 20:54

Er det gamle spil kan du bruge DosBox
det kan jeg ikke forstå eller bruge
undskyld fejl

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-03-15 21:09

DosBox er til de gamle dos spil!

Hvad er det du vil køre fra disketter?

Lav en mappe og kopier indhold fra disketter over i den og kør det derfra!

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 24-03-15 21:30

? Hvad er det du vil køre fra disketter
det er kabaler, skak mm
jeg har lagt nogle gamle filer i ny mappe fra diskette og kommer ikke videre

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-03-15 21:49

Der er sikkert en setup fil, det skal nok installeres.

Er det noget der skal installeres kan du højreklikke på setup/program filen og vælge Egenskaber,
klik på Kompatibilitet,
vælg så den tilstand du vil køre det i!

Der er ingen garanti for at det virker, men prøv det!

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 24-03-15 22:27

klik på Kompatibilitet,
vælg så den tilstand du vil køre det i!

virker desvære ikke

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-03-15 09:13

Pak lige indhold fra en af de disketter og send den til mig!

Det kan så være nødvendigt med DosBox, eller os så virker de bare ikke på w8!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-03-15 09:26

Eller er det denne du tænker på, fra et tidligere spørgsmål!

Citat
Ellers skal du bruge Windows XP Mode, ved ikke om det kan lade sig gøre i win8!
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows7/install-and-use-windows-xp-mode-in-windows-7

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-03-15 14:02

Gøre ældre programmer kompatible med denne version af Windows
Gælder for Windows 8.1
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows-8/older-programs-compatible-version-windows

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 25-03-15 14:27

Klaudi
Pak lige indhold fra en af de disketter og send den til mig!

? kan du hente den over Teamviewer eller andet
eller skal jeg sende den pr. post

Hilsen
Erik Kristensen
Th Eriksensvej 5 N
9640 Farsø
erik@erikogco.dk

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 500 point
Dato : 25-03-15 14:41

Du kan sende den med mail, hvis det er en diskette så fylder det mindre end et billede!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-03-15 14:29

Rømmer mig lige....

Visse gl. Windows/DOS programmer læser/skriver direkte fra/til disken udenom DOS' BIOS systemkald og er skrevet specifikt til FAT16 filsystemet vha. direkte disk-adressering.

Disse programmer kan ikke bringes til at køre under NTFS ...heller ikke i kompabilitets tilstand. (...ej heller i en DOS Simulator/Emulator).

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : ferik

Dato : 28-03-15 13:06

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-03-15 15:12

velbekomme