/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Medicinsk trykluft
Fra : Ingeniørpraktik
Vist : 1060 gange
95 point
Dato : 18-03-15 12:21

Hvad anvendes medicinsk trykluft til på et sygehus?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-03-15 14:17

Til at vedligeholde og rense vitale luft forsyninger...

En af mange links:

http://www.bing.com/search?q=%22medicinsk+trykluft%22&go=Send+foresp%C3%B8rgsel&qs=ds&form=QBLH

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-03-15 14:48

Man kan anvende trykluftdreven værktøl under operatiner. Bla a. til at save i knogler. Da infektion i knoglerne er en meget alvorlig komplikation, skal også luften være steril.
Alternativet er elektrisk værktøg, men det er vanskelligt at sterillisere.

Kommentar
Fra : Ingeniørpraktik

Dato : 19-03-15 07:51

Jeg har læst at trykluften på sygehuse er opdelt i tre kategorier.
- Teknisk trykluft - uden kvalitets krav. til værkstedsbrug
- Instrument trykluft - med specielle krav - til operationer, som du nævnte "transor"

og så er der medicinsk tryk luft... som jeg ikke helt er afklaret omkring

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-03-15 09:04

Trykluft til alm. brug .......................direkte fra en kompressor.
Trykluft til operations værktøj ................fra kompressor og så køletørret.
Medicinsk trykluft er neutral gas (N) leveret fra fra tryk beholdere.

Sådan cirka.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-03-15 12:26

Undskyld jeg kom til at sende hele listen af svar i Bing, i stedet for den jeg først valgte.

Her er en anden fra min liste:

Installationerne for oxygen (O2), kuldioxid (CO2), medicinsk trykluft (AP) og vakuum (AZ) tilsluttes til hospitalets centrale anlæg, hvis det er muligt.

Hvis nu Medicinsk trykluft var kvælstof, mon der så ikke havde stået N i parentesen i stedet for AP?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-03-15 13:06

Du finder nok svaret her, men lige nu kan jeg ikke åbne:

PowerPoint Presentation

www.sygehusmaskinmestre.dk/dir02/fsdhjem.nsf/205c14ce3b... · PPT-fil · Webvisning

Dermed dokumenteres overholdelse af DS 2451-9 anneks G. (gælder for medicinsk trykluft, ... (AP el. QC) Proceduren er beskrevet i FSD rekommandation bilag 1.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-03-15 14:22

Men du kan få svaret Her:

http://www.sygehusmaskinmestre.dk/

Kommentar
Fra : katekismus