/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Kapløb mod bunden?
Fra : lgs
Vist : 680 gange
300 point
Dato : 08-03-15 22:02

Der forekommer, synes jeg, flere og flere begivenhedsforløb, der alle peger i den samme uheldssvangre retning:

Tag nu Norwegian-konflikten:
arbejdskraftens frie bevægelighed inden for EU sammen med ustyrlige kræfter uden for EU tvinger – siger Norwegian – selskabet til at kaste sig ud i et kapløb mod bunden, som mange passende kalder det .

Og tag paradokset med flere og flere arbejdstagere fra EU´s østlande, der bemander danske arbejdspladser, mens 800.000 arbejdsføre, siger man, er på passiv forsørgelse – studerende og pensionister ikke indregnet heri. Også her synes der at være dømt: kapløb mod bunden.

Eller tag presset på Europas grænser fra menneskemasser, der strømmer over Middelhavet fra deres fejlslagne stater – en fejlslagenhed de fundamentalt selv har ansvaret for.
Her vil de ”korrekte” holdninger hævde, at protesterne mod synspunktet, at vi – de rige – har pligt til at åbne favnen for disse millioner, det synes uundgåeligt at ville ende med, at disse protester er et skændigt kapløb mod bunden af almenmenneskelig anstændighed.

Fortsæt selv listen............

Jeg hørte for ikke længe siden på DR tv et par garvede debattører sige, at dette kun er begyndelsen. At de kunne se den uundgåelige nødvendighed af en helt anderledes måde at tænke samfundet på.

Og hvorfor skulle det ikke være tilfældet, for:

Vi VIL have billigst mulige flybilletter, uanset på hvilken måde prislejet er skabt
Vi VIL have ret til sige nej til lavtlønsjob og arbejdsgiverne står jo i kø for at hyre østarbejdere
Vi VIL fortsætte med at gå foran med højt hævet ”moralsk” fane uanset det selvmorderiske deri

Behøver det virkelig at være sådan?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 08-03-15 23:04

Hvis vi i liberalismens navn handler med virksomheder med en uanstændig personalepolitik, ender det med at ramme os selv.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-03-15 23:53

Det er os som forbrugere der bestemmer, men vi ser kun på billigste pris og det er på alt lige fra fødevarer til flyrejser, bare det er billigt så luk øjnene for hvordan varen er blevet så billig.
Der skal politikere på banen og vedtage nogle love som sætter nogle grænser for bemanding udefra, vi kan ikke selv sætte grænser, det er tydelig for enhver at discount er fremtiden.
Folk fra øst skal være hjertelig velkomne på arbejdspladserne på danske overenskomster vi har mange fra Østeuropa på min arbejdsplads, de er flittige og møder hver dag, det er der mange danskere som kunne lære noget af.
Os det er altså dig der køber billige flyrejser, du har en del af ansvaret for at alt bliver discount, det er ikke kun naboen med også dig som skal ændre holdning.
du og dig er ikke specielt til spørgeren men til dig som læser det her

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 09-03-15 00:30

Virksomhederne får da ellers et klækkeligt tilskud til lønnen, da mange danskere arbejder til en mindre løn end de østarbejderne, der ikke arbejder på danske vilkår.

Og sjovt nok snakker fagforeningerne kun løndumping når der køre en polsk chauffør på motorvejen, til samme løn som i tusindvis af danskere allerede bliver pisket til af systemet at arbejde for....

http://finans.tv2.dk/2015-01-19-ledige-praktik-er-gratis-arbejde

....altså holdes mange tusinde danskere på den måde i armod, uden mulighed for blive selvforsørgende igen, og de er tvunget til at købe discount - sammen med tusinder der har mistet dagpengene, eller er underlagt kæresteforsørgelse, de syge og de ældre uden midler - og rækkerne bliver længere og længere ved discount disken.

Det Danmark vi kender - Anno 2015

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10203578967101421&set=gm.916811335005368&type=1&theater

Og sjovt nok tænkte jeg lige den tanke i dag, at den menneskemasse der flyder ind over Europas grænser slet ikke behøver at komme med krudt og kugler - da skal bare lære at sige ASYL på en 20 - 30 europæiske sprog = den mest fredelige måde at få velfærdsstater til at gå i knæ.

Så der er fuld skrue på, på vej mod bunden

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-03-15 07:39

Som Storm P. sagde, "Det kræver ærlighed at sælge elastik i metermål.", han kunne også have sagt høj moral!

Der kræver mindst lige så høj moral hos alle for at følge disse gode råd, desværre

Citat
Os det er altså dig der køber billige flyrejser, du har en del af ansvaret for at alt bliver discount, det er ikke kun naboen med også dig som skal ændre holdning.
du og dig er ikke specielt til spørgeren men til dig som læser det her

Dk har, under skiftende regeringer, gjort meget for at øge flygtningestrømmen mod vesten! "Vi" har deltaget i håbløse invasioner/borgerkrige i Irak, Afghanistan, Syrien mv., det har kostet mange danske menneskeliv og endnu flere milliarder kr, uden at skabe de "vestlige" demokratier med lige vilkår for mænd og kvinder, skolegang for alle mv, der vist var målet

Det er ikke nemt at bevare optimismen, det handler ikke kun om arbejds- og lønforhold i Dk, det offentlige og private bruger i stor stil udenlands arbejdskraft til fx metro- og andre byggerier, virksomhederne lægger nye fabrikker i lavtlønslande osv., og Dk har i årevis bevæget os nedad på listen over de rigeste lande

Vores uddannelsessystem er heller ikke i top, vores ulighed stiger, og værst af alt, den sociale mobilitet er faldende, "underklassens" børn får alt for sjældent den uddannelse, de ville have fået hvis de kom fra "middelklassen", endsige overklassen!

Reelt har det forværret forholdene i landene, og flyttet millioner af ofte ressourcestærke (i hjemlandet) mennesker, de fleste til Europa, hvad der koster endnu flere milliarder, samt gjort os til terrormål!

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-03-15 16:12

Citat
mens 800.000 arbejdsføre, siger man, er på passiv forsørgelse

Det er altså en skrøne, den er tilbagevist utallige gange, f.eks:
http://www.information.dk/514460

Med hensyn til flyselskaberne, så kan vi jo ikke forhindre selskaber i at flyve med personale der får 10 kr i timen, uanset EU eller globalisering. Jeg kan selvfølgelig vælge et flyselskab der giver folk en ordenlig løn. Men hvor mange tusinde ekstra skal jeg betale, for at personalet får en rimelig løn? Hvor mange er reelt villige til at betale for det? Og hvorfor må jeg godt købe en computer eller et TV der er fremstillet af arbejdere der får 5 kr. i timen, men ikke må flyve med en flyselskab der underbetaler deres ansatte?

Man kan jo hævde at vi selv er skyld i flygtningestrømmen fra IS, den er bl.a. et resultat af den krig Fogh fik os kastet ind i i Irak. Derudover er der ingen i Danmark der taler for at
Citat
gå foran med højt hævet ”moralsk” fane
.

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 300 point
Dato : 10-03-15 13:45

Hvis man vil læse en rystende, men saglig og politisk korrekt, artikel om flygtningsstrømmens betydning, kan man slå op i National Geographic på linket nedenfor.
Italien har i dag ca. 61 millioner indbyggere, heraf er ca 5 mio flygtninge, som er kommet indenfor de sidste 20 år. De aktuelle flygtningetal i Italien er vist omkring 40.000 om måneden, og i en avis udtryktes frygt for, at der alene fra Libyen vil komme mere end 1 mio i den kommende tid. Og så er der Grækenland og Spanien, der også modtager store menneskemængder hver dag, året rundt.

Det er så kun flygtningespørgsmålet, hvori indgår en afvejning af en human livsindstilling og en bedømmelse af, hvad der overhovedet er muligt. Skal man hjælpe, indtil man selv er hjælpeløs? Et gammelt og brutalt dansk ordsprog lød: "Den, der giver til han tigger, skal slås til han ligger". Men sandt er det vel, at de enorme milliardbeløb, der bruges til humanitær hjælp, kunne have givet Afrika et betydeligt løft, hvis midlerne i stedet var brugt til at udvikle de afrikanske lande.

Østeuropæisk arbejdskraft er det andet spørgsmål, der omtales. EU's "åbning mod Øst" var en gigantisk fejltagelse, som kun gavner storindustrien og finansverdenen. Og selvfølgelig også den østeuropæiske arbejdskraft, der kan finde nye muligheder i Vest. Men politikerne svigtede groft ved ikke at sikre ensartede løn- og overenskomstforhold. At holde øje med arbejdspladserne og ulovlig arbejdskraft blev reelt overladt til fagforeningerne, som desværre her i Danmark har ødelagt meget for sig selv ved den indædte og uforsonlige klyngen sig til et bestemt politisk parti i stedet for at favne bredt. Fagforeningerne betonsocialisme og pamperi har været slemt i flere generationer, og det har kostet medlemsflugt og modvilje. I dag kan en svækket fagbevægelse slet slet ikke holde øje med, om der fra Østeuropa vrimler løntrykkere eller uorganiseret og underbetalt arbejdskrft ind. Kapitalismens rå styrke har indtil videre triumferet.

Men hvis du har lyst til at læse, hvor barske udsigterne er for de kommende års tilstrømning fra Afrika, så læs denne artikel:

http://news.nationalgeographic.com/news/special-features/2014/10/141031-italy-immigration-crisis-human-trafficking/

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-03-15 15:29

Oldboston, tænk engang

Citat
"Den, der giver til han tigger, skal slås til han ligger"

har jeg ikke hørt/set, siden min gamle mor døde, hun sagde det til gengæld tit

Men tror du virkelig selv på

Citat
At holde øje med arbejdspladserne og ulovlig arbejdskraft blev reelt overladt til fagforeningerne, som desværre her i Danmark har ødelagt meget for sig selv ved den indædte og uforsonlige klyngen sig til et bestemt politisk parti i stedet for at favne bredt.
??

Det svarer til at lade ræven vogte gæs!

I 2009, indeholdt VK(O)'s lovprogram et punkt om, at fradragene for kontingenterne til fagforeninger OG arbejdsgiverforeninger skulle beskæres, men af en eller anden grund (måske de mere eller mindre lovlige tilskud fra arbejdsgiverforeningerne til de blå partier?) var det kun fradragene på fagforeninger der blev begrænset

V og K holder med dem der betaler dem

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 10-03-15 16:27

En anden interessant artikel fra Information:
http://www.information.dk/526698

Heraf kan man læse at det går rigtig godt i industrien, så godt at vi let kommer til at mangle arbejdskraft. Der kan sandsynligvis skaffes nogen arbejdskraft internt, selv om vores arbejdsløshed ikke er ret stor, men resten må skaffes i f.eks. Østeuropa, selvfølgelig på samme overenskomst som vi er vant til i Danmark.

Da øst og vest tyskland blev lagt sammen, klagede man over at dem fra øst stjal arbejdet og gjorde det til ingen penge. Men i dag er Tyskland Europas stærkeste økonomi, ikke på trods af billig arbejdskraft fra øst, men pga. tilstedeværelsen af tilstrækkelig arbejdskraft. Tyskland mangler dog at indføre en rimelig mindsteløn.

Det har jo altid været i arbejdsgivernes (kortsigtede) interesse at skaffe billigst mulig arbejdskraft, derfor har de borgerlige altid gjort hvad de kunne for at stække fagforeningerne, det vil de sikkert fortsætte med. Deres medier (som er stort set alle danske medier, bortset fra DR og Information) har også altid kørt en skræmmekampagne om fagforeningerne, igen for at stække fagforeningerne, og dermed sikre billig arbejdskraft. Så når Oldboston skriver
Citat
fagforeningerne, som desværre her i Danmark har ødelagt meget for sig selv ved den indædte og uforsonlige klyngen sig til et bestemt politisk parti i stedet for at favne bredt. Fagforeningerne betonsocialisme og pamperi har været slemt i flere generationer, og det har kostet medlemsflugt og modvilje.
Så er det endnu et slag i kampen mod de fagforeninger der skulle sikre ordentlige løn og arbejdsvilkår i Danmark, for både indfødte og østarbejdere.

Skræmmekampagnerne mod de traditionelle fagforeninger får så folk til at melde sig ind i Krifa, der er en religiøs bevægelse eller andre gule fagforeninger der er sat i verden for at skaffe ejerne størst mulig overskud.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-03-15 18:05

Citat
Så er det endnu et slag i kampen mod de fagforeninger der skulle sikre ordentlige løn og arbejdsvilkår i Danmark, for både indfødte og østarbejdere.

Netop i dag kan man jo glæde sig (eller ærgre sig hvis man er sortblå) over at fagforeningsdanmark har vundet den største sejr om løndumping nogensinde, og på Tv kan man se en italiensk arbejder med nærmest tårer i øjnene opfordre alle til at melde sig i fagforening, for i Dk er fagforeningerne hæderlige

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-03-15 18:38

Citat
Der forekommer, synes jeg, flere og flere begivenhedsforløb, der alle peger i den samme uheldssvangre retning:
Jo, Danmark er på vej mod bunden - endda med 150 km/t

Lad mig nøjes med at skrive i overskrifter.

800.000 på offentlig forsørgelse - tallet er sikkert større

500.000 indtager lykkepiller/psykofarmaka - bare for at kunne se lidt lyst på tilværelsen.

75% af indvandrede arbejder ikke - og kommer sikkert aldrig ikke til det.

Lovlydelige borgere overvåges.

Indbrud under 100.000 efterforskes ikke.
Politiet gider knapt nok at optage rapport, tiltrods for at forbrydelsen er alvorlig.

Fængslede personer føler ikke opholdet som straf, idet forbryderne sendes på feriekolonier rundt om i verden.

Udvisningsdomme bliver ikke effektueret.

Befolkningen er totalt afvæbnet - modsat forbryderne

Ældre medborgere ligger i deres eget pis og lort.

Ældre medborgere får serveret 10 dage gammelt mad.

Ældre medborgere ligger og dør på samlebånd, fordi ansatte kender ikke til det, der hedder "menneskelig medfølelse" Der er nemlig ikke afsat tid til det.

Folkeskolen udklækker analfabeter på samlebånd

Terrorister bliver meget gerne kategoriserat som "enkeltstående tilfælde"

"Det Danmark du kender"

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-03-15 19:07

Tommy, vrøvl/overdrivelser bliver ikke sande, uanset hvor ofte de gentages:

800.000 på offentlig forsørgelse - tallet er sikkert større

Nej, tallet ligger på under 45% af det, når man renser det for fx sygemeldte, førtidspensionister, barselsorlov mv.

https://www.mm.dk/blog/800000-%E2%80%9Dpassivt-forsoergede%E2%80%9D

Lykkepiller, så'n nogle har jeg aldrig prøvet, men Island slår os i det mindste

http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article4502131.ece

Du og fruen må hellere blive i ostelandet, kun ca 2/3 af Dks forbrug

Og sådan kunne man sikkert blive ved, tal uden sammenligningsgrundlag kan IKKE bruges til noget, undskyld, glemte propaganda

For at komme med en relevant talsammenligning, så er genstandsgrænsen for mænd i Dk 14/uge, i Frankrig (hvor min familie boede da jeg var lille) 35/uge, franskmænd og -kvinder lever flere år længere end danskere, så jeg har udnævnt mig selv til æresfranskmand, min gamle skolekammerat har accepteret min ansøgning, så vi fortsat kan skåle i whisky når vi taler/mailer sammen

Du har sikkert ikke hørt, at hjemmeværnsfolk nu skal aflevere bundstykket (på skyderen, altså), det skal nok blive en succes

Nyd det dernede i det dejlige land, ingen ironi her!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-03-15 20:23

Citat
Nej, tallet ligger på under 45% af det, når man renser det for fx sygemeldte, førtidspensionister, barselsorlov mv.
Nå???? De er måske ikke offentligt forsørget??

I øvrigt er den artikel du henviser til, forfattet før det blev indrømmet at 75% af indvandrerne ikke arbejdede - og aldrig kommer til det. Såååå.... hvad med lidt up to date tal

Citat
Du har sikkert ikke hørt, at hjemmeværnsfolk nu skal aflevere bundstykket (på skyderen, altså), det skal nok blive en succes
Ja, og det er idioti.

Citat
Nyd det dernede i det dejlige land, ingen ironi her!
Tak vagnr. Men jeg har været i DK siden i lørdags - og er i DK de næste 14 dage - uden konen, da hun er på forretningsrejse i -ja 14 dage vedr. noget salgsfremstød i USA. Også var det, jeg fik ideen med jeg ligeså godt kunne smutte hjem til ungerne og mine forældre og give dem et nap med.......og leve på nas

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-03-15 20:44

Citat
.og leve på nas

Sådan er det jo!

For 14 dage siden blev jeg folkepensionist, de skal vel også med i gruppen af offentligt forsørgede?

At jeg betaler ca 3 gange så meget i skat, som jeg får udbetalt i folkepension er vel også ligegyldigt

Enhver sammenligning af offentligt forsørgede skal forholde sig til andelen af den voksne befolkning på arbejdsmarkedet, Dk ligger blandt de højeste i Europa, i mange andre lande er det (næsten) kun mænd og ugifte kvinder der arbejder, de gifte kvinder bliver forsørget af manden, men lønnet arbejdstid pr. voksen er langt lavere end her!

Måske er det også tilfældet i Schweiz, endda med hjemmegående mænd ?

Nyd det herjemme, stadig det bedste land jeg kender, bortset fra genstandsgrænsen, heldigvis er den ikke lovbestemt, så flyttede jeg omgående

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-03-15 21:33

Citat
Måske er det også tilfældet i Schweiz, endda med hjemmegående mænd
Jeps, sålænge jeg her mit gode helbred og konen sit gode arbejde, skal det nok gå.

Citat
At jeg betaler ca 3 gange så meget i skat, som jeg får udbetalt i folkepension er vel også ligegyldigt
Det betyder intet. Du har garanteret drukket over 14 genstande om ugen, derfor er du pr. automatik et meget dårligt liv. Gælder dog ikke for folketingspolitikere, for dem er kvoten vist nok 14 pr. dag og derfor kan de gå på pension når de er 60. Sådan er det jo.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-03-15 21:51

Citat fra Jyllands Posten
Citat
Der behøver slet ikke være en konkret mistanke rettet mod danske statsborgere i udlandet, før Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) skal have mulighed for målrettet at overvåge dem – heller ikke selvom personerne aldrig i deres liv har begået noget strafbart.
Det gjorde statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) meget klart, da hun tirsdag var i debat med de øvrige partiledere under Folketingets spørgetime.

Det er jo sindsygt det her.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 10-03-15 22:28

Tommy kører den sædvanlige stil med at sprede misinformation i så store mængder at det er umuligt at tilbagevise det hele. Men det er åbenbart måden han "argumenterer" på; at lyve så meget og så tykt at ingen gider at svare.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 10-03-15 22:38

Tommy

Citat
Det er jo sindsygt det her

Ja, for du mener vel, at det er sindssygt, at vort samfund af én kriminel islamist uden at blinke lader sig kujonere til i et snuptag at love var det 900 mio. kr. over et par år til beskyttelse - herunder ekstern overvågning - mod andre af hans støbning.
Dét er da om noget sindssygt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-03-15 09:52

Citat
Vi VIL have ret til sige nej til lavtlønsjob

..nå, vil VI det?
Det er så bare ikke muligt uden også at takke nej til offentlig forsørgelse!
Er man i fagforening og på dagpenge eller modtager man kontanthjælp mister man ydelsen:

http://politiken.dk/oekonomi/arbejdsmarked/ECE2489539/nye-tal-kun-82-ledige-sagde-nej-til-et-job-sidste-aar/

http://arbejderen.dk/fagligt/kun-60-har-sagt-nej-til-anvist-arbejde-i-2014

Det er vist ikke noget STORT problem du hiver op af hatten DER lgs.

Selvfølgelig higer virksomhederne mod profitmaksimering ved lønminimering. Det er der vist intet nyt i. Alle de tiltag som CEPOS konstant og til stadighed plæderer for har jo allerede vist sig IKKE at virke. Hverken skattelettelser til de bedst lønnede og virksomhederne eller løntilbageholdenhed for folk med alm. lønindkomster. Der er nul dokumentation for at noget sådant skulle virke befordrende mht. at skabe nye arbejdspladser. Tværtom er det påvist at velstillede prioriterer mere fritid frem for større indkomst. Dvs. de vil arbejde mindre. Altså ønsker eliten mere af det der IKKE virker ...for andre end dem selv. Det kaldes bjergsomhed og egoisme i min ordbog ...ikke innovasion, fremsynethed eller at 'tage ansvar' for velfærdssamfundets
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 11-03-15 10:20

Her er - billedligt talt - et godt indblik i godernes fordeling.

Den lille historie viser, at rigtigt mange ikke deltager i kapløbet mod bunden mere, de er allerede dernede.

https://www.youtube.com/watch?v=8aC9_v-AbS4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-03-15 13:21

Citat
Ja, for du mener vel, at det er sindssygt, at vort samfund af én kriminel islamist uden at blinke lader sig kujonere til i et snuptag at love var det 900 mio. kr. over et par år til beskyttelse - herunder ekstern overvågning - mod andre af hans støbning.
Dét er da om noget sindssygt.
Alle kriminelle skal overvåges - og jeg har heller ikke givet udtryk for andet.

Det jeg linkede var: "Der behøver slet ikke være en konkret mistanke rettet mod danske statsborgere i udlandet, før Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) skal have mulighed for målrettet at overvåge dem –heller ikke selvom personerne aldrig i deres liv har begået noget strafbart."

Hvilket betyder, at jeg til enhver tid - i Schweiz - kan blive udsat for overvågning, det til trods for, jeg aldrig har været i karambolage med straffeloven. Det er sgu da mere end sindsygt!

Og så til funto.
Citat
Tommy kører den sædvanlige stil med at sprede misinformation i så store mængder at det er umuligt at tilbagevise det hele. Men det er åbenbart måden han "argumenterer" på; at lyve så meget og så tykt at ingen gider at svare.
Funto, jeg har før skrevet du er en ignorant, så det vil jeg ikke bruge tid på at skrive igen. Du får lige en fritur.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-03-15 07:58

Jeg har et alternativt oplæg til at få de ledige i arbejde. Det postuleres at lavere satser for ledige skaber incitament for disse til at tage et job. Dette er gentaget som evigt mantra af Venstre og LA, senest i Venstres valgpropaganda, at det skal kunne betale sig at arbejde. Gevinsten er ikke stor nok. (Hvilken er noget forbandet vrøvl: Jeg har fået halveret min indtægt som arbejdsløs i forhold til at have et alm. lønarbejde; ca. 140 kr./t. Dvs. fra 14.000 kr pr. mdr. til 7.000 pr. mdr. udbetalt.)

Det findes der en meget simpel løsning på: Øge mindstelønnen til 150 kr./t og gøre den lovpligtig.

Finansiering? Tjaeh... man kunne jo indføre en lovbestemt maksimumsløn på f.eks. 1.000 kr./t
..og dermed udligne differensen.

PLANØKONOMI og ØD ..kan jeg allerede høre nogen råbe. Jamen, er det ikke dét vi allerede har? Politikere 'redigerer' jo i forvejen folks indtægt og privatøkonomi med hård hånd via Skat, Moms og afgifter.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-03-15 08:12

Desuden mener jeg at pensionsalderen bør sænkes til 60 år, men skal være en frivillig ordning. Selvfølgelig skal virksomhederne kunne holde på dygtige ældre medarbejdere ....men det gør de nu bare ikke for nuværende, skulle jeg hilse at sige. Så i stedet for pension får mange ældre kontanthjælp som forsørgelsesgrundlag i de sidste arbejdsår.

At folk lever længere betyder ikke samtidig, at de også er arbejdsduelige i flere år, som ellers er argumentet for at hæve pensionsalderen, som pt. er omkring 72 år ...bankerne beregner allerede ud fra en pensionsalder på 73-74 år.

Ved at sænke pensionsalderen skabes der job til de ledige så skatteindtægterne fra lønninger ender på status quo.

Arbejdstiden kunne også diskuteres. Jeg ville foreslå 6 timer om dagen i max. 6 dage. (Om man vil arbejde på 6. dagen skulle naturligvis også være frivilligt).

"Danmark; som du burde kende det".

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 12-03-15 13:21

Citat
PLANØKONOMI og ØD ..kan jeg allerede høre nogen råbe. Jamen, er det ikke dét vi allerede har? Politikere 'redigerer' jo i forvejen folks indtægt og privatøkonomi med hård hånd via Skat, Moms og afgifter.
Planøkonomi var, hvad de havde i de gamle østlande. Alle var lige...... fattige, og alle måtte stå i kø foran butikkerne når de endelig langt om længe, havde fået tildelt en nøje afmålt portion varer hjem til butikken. Ve den stakkels husmoder der stod sidst i køen, hun fik intet.

Ellers var der 3 års ventetid på en 2 takter Trabant - eller skulle der være gilde, en Wartburg.
Jo jo gode tider, og så godt som alle fra de gamle østlande længes efter den tid igen, hvor aflytning og mistænkeliggørelse af landenes borgere, samt stikkerier var hverdagskost.

ØD, absolut da. En del af overskuddet er vel på sin plads. Menæh, hvad hvis der er et underskud...? Er arbejderne parate til at være med til at dække det..?

Citat
Det findes der en meget simpel løsning på: Øge mindstelønnen til 150 kr./t og gøre den lovpligtig.
Lovpligtig...? Dvs., så er der ingen der kan stige i løn. Næh Molo, den går nok ikke.
Hvad med dem, der ikke er 150,-kr. værd ?

Citat
Arbejdstiden kunne også diskuteres. Jeg ville foreslå 6 timer om dagen i max. 6 dage. (Om man vil arbejde på 6. dagen skulle naturligvis også være frivilligt).
Her må jeg supplere. 6 timer er for meget, næh 4 timer om dagen og kun i 5 dage. Rør ikke vores weekend!
Udover dette skal det være lovbefalet, at der er ret til 365 betalt ferie pr. år, samt 10 år betalt barsel for både far, mor, bedsteforældre, onkler, tanter, fætre, kusiner, venner og bekendte.
(Her er brugt lidt ironi. Bare så funny funto ikke misforstår )

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 12-03-15 18:21

Tak for linket Oldboston.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-03-15 19:07

Tommy ->
Citat
fattige, og alle måtte stå i kø foran butikkerne
Det gør de oghså i dag, mne de har ikke råd til at komme in og købe varerne.
Citat
3 års ventetid på en 2 takter Trabant

Hvem har bildt dig ind, at eje en bil er en menneskeret?
Citat
Hvad med dem, der ikke er 150,-kr. værd ?

Tjaeh... De kommer jo så nok heller ikke i betragtning ved jobsamtalen.
Citat
Rør ikke vores weekend!

LUXUS betragtning!
Jeg har måtte arbejde mange timer/dage over ..får; at få enderne til at nå sammen = 6 dage uge !
Jeg kunne da også bare lade være.. , men så var der mindre i lønningsposen d. 1.
Altså ...genindfør drikfældighed og tobaksrygning på arbejdspladsen!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-03-15 19:12

Ps. Undskyld mit dårligt stavede Dansk i ovenstående indlæg.
Lyset var gået ud
..og der var ikke mere øl
</TØRSTIG>

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 12-03-15 21:43

lgs. Tak fordi du genkendte det link, jeg sendte. Det var en god debat, du fik rejst med dit spørgsmål. Venlig hilsen
Oldboston