/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Elektrisk måling
Fra : Ingeniørpraktik
Vist : 365 gange
20 point
Dato : 06-03-15 09:16

Jeg har fået en opgave hvor jeg skal få noget dørautomatik til at kommunikere med en andet udstyr. Det andet udstyr skal starte op når døren aktiveres og åbner.

På klemmerækken på dørautomatikken er der en programmerbar udgang med en potentialefri relækontakt. max belastning 24V AC/DC / 0,5A

Hvordan måler jeg om denne funktion er programmeret til at sende et signal?? og med hvilket måle apparat? mulitmeter.. ohms modstand??

med venlig hilsen
praktikanten

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-03-15 09:47

Den sender ikke noget. Det er en potentialfri kontakt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-03-15 09:49

Du ohm'er for at se hvad den gør.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 30 point
Dato : 06-03-15 10:13

Det er en almindelig relækontakt funktion. Hvis der kun er 2 klemmer bliver de som regel kortsluttet når relæet bliver aktiveret, er der 3 klemmer er den ene fælles og kortsluttet til ene klemmer og afbrudt til den anden klemme, og skifter ved aktivering af relæet.
Du skal ohm for at finde ud af hvad der er hvad.

Kommentar
Fra : Ingeniørpraktik

Dato : 06-03-15 12:32

Tak for svarene

Der er to klemmer - jeg skal undersøge hvornår relæet bliver aktiveret. om det er når døren begynder at åbne eller om det først er når den er 100% åben.

Godkendelse af svar
Fra : Ingeniørpraktik

Dato : 06-03-15 12:58

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 06-03-15 14:33

Selv tak Ingeniørpraktik