/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Reducere duft fra egeparket.
Fra : skovgaards
Vist : 369 gange
100 point
Dato : 01-03-15 17:34

Hej.
Fik for nogle år siden fik jeg afhøvlet mit egeparket med efterfølgende oliebehandling. Siden har jeg vasket det med noget sæbe til trægulve, og det ser nu ikke oliebehandlet ud. Det står nu som råt træ, og er efter min smag pænt. Mit problem er, at gulvet dufter af egetræ, og at det begyndt at være generende for mig. Om det har gjort det altid, eller det er begyndt på det han ad vejen, det ved jeg ikke. Det er muligt, jeg er blevet mere følsom over for lugten med tiden.

Og nu mit spørgsmål: Er det muligt at behandler gulvet med noget så lugten/duften reduceres?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-03-15 18:05

Giv det olie eller lak, træ skal være mættet eller begynder det at flække lugte mm.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 01-03-15 18:56

Giv gulvet en let slibning med korn 80 eller 100, derefter en grundlak og afslut med toplak.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-03-15 22:48

RODALON: http://www.rodalon.dk/00002/
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-03-15 16:37

HEj
Kan det tænkes at du bruger for meget sæbe i gulvvaskevandet? Hvad hedder det du bruger? Man skal jo ikke bruge ret meget, hvis man hver gang vasker med træsæbe. Kommer lidt an på hvor i boligen du har træet. I vores sommerhus er stedet foran køkkenbordet mest udsat.
Hvis du bruger for meget sæbe, kan det evt. harske og give den lugt du ikke bryder dig om. Ellers synes jeg at træsæbe giver en meget fin og frisk lugt - som hurtigt forsvinder igen. Jeg tror at jeg i første omgang ville vaske gulvet med brun sæbe. Det vil opløse eventuel harsk oliesæbe. Dernæst ville jeg igen vaske med en mild træsæbeopløsning.
Ingelein

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-03-15 07:54

Jeg tænkte også; hvorfor vasker du ikke med sæbespåner i stedet?

Sæbespåner danner med tiden kalksæbe i træets overflade, som gør det mindre modtageligt for snavs og 'rødvins pletter', da kalksæbelaget forhindrer træet i at suge væde. Når kalksæben er dannet efter ca. 1 år med månedlig vask, så er det fremover nok at feje gulvet, når det trænger til let rengøring. Sæbevaskning kan da begrænses til hver 3. måned.

Den dannede kalksæbe 'lugter' ikke, men lysner træet en smule !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : skovgaards

Dato : 08-03-15 21:38

Hej.
Jeg vasker med Pinotex gulvsæbe natur. Og ja, jeg doserer nok lidt rigeligt. Og træet er gulvet i min stue. Den info jeg har fået vedr. sæbespåner lyder interessant.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-03-15 08:08

Lige en sidebemærkning. Sæbespåner er også det rette rengøringsmiddel til snore-/sjenerflet:
Citat
Lav en blanding af sæbespåner og mineralvand. Pisk det op til en meget let og luftig skum. Gnid skummet på hele flettet - ikke kun pletten - så "tørt" som muligt (undgå at få vand med). Lad det "tørre" og børst eventuelle sæberester af med en blød børste. Det er ikke et vidundermiddel der fjerner alt, men kan nogle gange fjerne de værste pletter.

Kilde: http://www.marskandiseriet.dk/2567692
NB: Kvaliteten af sæbespåner har betydning for resultatet skal du være opmærksom på:
Citat
Vedligeholdelse: Vask for- og bagside af sæderne med sæbevand et par gange om året, Brug 2,5l lunt vand og 1dl gammeldags sæbespåner, som kan købes hos os. Moderne sæbespåner fra supermarkedet er fremstillet syntetisk og har ikke de gode plejende egenskaber, som de gammeldags har.

Kilde: http://www.bruunolsenflet.dk/index.asp?ID=488
</MOLOKYLE>