/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Bibelens sandfærdighed
Fra : werter
Vist : 775 gange
200 point
Dato : 28-02-15 11:05

Fra tid til anden hører man, at det og det er fjernet fra de oprindelige bibeltekster (f.eks. reinkarnationstanken, at Jesus skulle have været vegetar mv.), mens andre ting er føjet til (genopstandelsen, "gør alle folk til mine disciple" mv.).
Findes der nogen bog med en samlet gennemgang af disse ændringer i forh. til de orindelige tekster?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-02-15 11:15

Det er med Bibelen, som med Gøngehøvdingen af Carit Etlar:

Nutidens versioner er meget indskrænket, i forhold til de gamle.

M.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 28-02-15 11:40

Det der er fjernet fra den originale autoriseret bibel tekst er bl. a. Guds navn Jehova der ellers nævnes over 7000 gange i den org. hebræiske.
"Fadervor hellige vorde dit navn o.s.v....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-02-15 13:27

Nej, men meget må jo være fjernet.

Efter Adom og Eva må der have været indavl.

Og hvem var far til Jesus født af "Jomfru" Maria.
Engang foreslog St. Peter at Vorherre skulle holde ferie nede på Jorden, men han svarede Nej, der var jeg for godt 2000 år siden, kom til at gøre en pige gravid, og de taler om det endnu...

Især den katolske kirke søgte jo at skjule andre end de 4 kendte evangelier,
min halvfætter var således med til at oversætte/tyde Thomas Evangeliet.

På det seneste er der udgivet flere bøger, der antyder at Jesus var gift/forlovet?
Og der er jo flere, selv præste,r der ikke mere tror på opstandelsen.

Det gode ved bibelen er ikke sandheden men budskabet om at at vi skal elske vor næste...

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 200 point
Dato : 28-02-15 14:05

Du kan finde svaret på faktalink

http://www.faktalink.dk/titelliste/bibl/biblhele

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 28-02-15 17:17

Hvis du virkelig og seriøst gerne vil høre eller forstå sandheden, og der kun én sandhed, det må der være, så kan du få svar på alle dine spørgsmål ang. religion, og ikke mindst hvad bibelen lære.
Gå ind jw.org

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-02-15 18:27

Det undrer mig at den der ved mest om andre evangelier ikke er nævnt,
Søren Giversen her er søn af min fars fætter Anders Giversen fra Skals.

http://pergament.blogs.ku.dk/2008/03/04/thomas-evangeliet-mmm/

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-02-15 21:33

Altså, sku' vi ik' liiiige......

Gud hedder ikke Gud, men han er Gud. Når Moses i Anden Mosebog (2. Mosebog, kapitel 3, vers 14) spørger om navnet på ham, som åbenbarer sig i en brændende tornebusk, får han til svar "Jahve". Det betyder sandsynligvis 'jeg er' eller 'jeg er tilstede'.

Jehova er noget ganske andet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-02-15 22:42

Citat
Findes der nogen bog med en samlet gennemgang af disse ændringer i forh. til de orindelige tekster?

Ikke fordi det har noget med selve Bibelen at gøre, men.

Det kommer vel an´på oversætteren og så fremdeles = prøv at se filmen 1984 / når sandhed bliver til løgn og omvendt - den findes forresten i 2 tv/film udgaver
https://www.youtube.com/results?search_query=1984

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 01-03-15 01:56

@Nul7: Det merkantile forlag: Vagttårnsselskabet stikker dig blår i øjnene - De originale hebraiske tekster har ingen vokaler, så det der står er blot "Jhv".
Tekstkyndige non-merkantile oversættelser angiver, at de af Kaptajnen angivne betydninger i sammenhængen er de mest relevante.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 01-03-15 14:25

Hej werter
Hvis du vil se hvad der er fjernet fra Biblen så kik på de gnostiskeskrifter, der er bla Maria Magdalene testemente og mange flere blev valgt fra af den pave der indførte det meste af den bibel vi har idag, det er en stor sortering der er blevet til.
Men mange folk tror stadigvæk at det er guds egne ord.
alan57

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 01-03-15 14:47

JHVH. du kan se det bl.a. på rundetårn, holmen kirke, i gamle bibler og mange flere steder, navnet er blevet fjernet fra mange bibeloversættelser i dag, og erstattet med Herren.
Ligesom du og jeg har et navn, har Gud det også. Gud er en titel, og der er mange guder til, ligesom tømre, mekaniker o.s.v.
Det er anerkendt at indsætte vokaler J e H o V a H. - da vi har forskellige sprog kan det jo sagtens skrives på en anden måde, lige som dit og mit kan, men meningen er den samme.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 02-03-15 13:05

Hej werter
der er noget jeg heller forstår, det er at før ordet gud kom ind for ca: 3-4000 skrev Akenaton samt sin kone et ode i sten og hvis man skiftede navnet Aton og satte ordet gud ind istedet for Aton så er dette skrevet i biblen bare med gud istedet for Aton og forstå hvem der kan?
alan57

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 02-03-15 14:36

Hvis JHVH er almægtig, kan der ikke være andre guder, og hvis han ikke er almægtig, så er han ligegyldig.
Hovedsagen er, at WTBS ( Watch Tower Bible and Tract Society of Pennsylvania) kun har ét mål, at trække flest mulige værdier op af de godtroendes lommer.
Midlet er, at de godtroende medlemmer, for at opnå status, skal købe så mange af selskabets underlødige publikationer som muligt, og tilsvarende bruge mange timer på at omdele bladene og hverve nye selvfinancierede købere.
Helt igennem:USMAGELIG PENGEMASKINE,
Politiets fotovogne er ren velgærenhed i sammenligning med "Den Teokratiske Ledelse" (altså forlagsbestyrelsen)

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 02-03-15 18:34

Altså, da jeg i sin tid skrev Biblen, var det ment som satire, som en kommentar til heltedyrkelsen og mangel på vilje og evne til at tænke selv og selv udpege en retning og mening med livet. Desværre blev mine tankeløse skriverier taget seriøst. Senere fik jeg Monty Python til at lave endnu tykkere grin med min bog, det blev til filmen "Life of Brian". Men stadig fatter folk ikke at der ikke er nogen guder, og selv om der var, skal de lade være med at tro på hvad der står i gamle bøger, skrevet af uoplyste tosser.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-03-15 11:54

Citat
Altså, da jeg i sin tid skrev Biblen, var det ment som satire, som en kommentar til heltedyrkelsen og mangel på vilje og evne til at tænke selv og selv udpege en retning og mening med livet. Desværre blev mine tankeløse skriverier taget seriøst. Senere fik jeg Monty Python til at lave endnu tykkere grin med min bog, det blev til filmen "Life of Brian". Men stadig fatter folk ikke at der ikke er nogen guder, og selv om der var, skal de lade være med at tro på hvad der står i gamle bøger, skrevet af uoplyste tosser.
Det har du ret i. Og det er helt tosset, når vi ser landsbytosser klædt ud kjortler, sorte sække og hvad de nu ellers kan finde på, for at tilbede en eller anden pædofil landevejsrøver - så er det normale mennesker tænker: Hold da kæft, Moskeen og en sindsygeanstalt er sguda to sider af samme skæve vinkel.

Kommentar
Fra : werter

Dato : 20-03-15 10:32

Stor tak for svar, alle.
Men det jeg efterlyste var ikke enkelte eksempler, men en net side, eller en bog, hvor en eller flere forskere systematisk havde lavet et "katalog" over ting der "ikke passer".

Men I fortjener alle svar, hvor jeg har noget at svare:
Nul7 Omkring Guds navn - meget interessant. Stor respekt for jw Men at søge oplysning dér er vel som at sætte ræven til at vogte gæs!?
svendgiversen Tak for vitsen - meget enig i din konklusion. Har tidl. læst Thomas. Evamgeliget. Det giver meget, men er dog immervæk kun et evangelium som de andre og ikke en videnskabelig undersøgelse. Men jeg vil læse det igen!
Katekismus Tak for et link till en side, der dog ikke stiller kritiske spørgsmål. Men den der kommer mit konkrete spørgsmål nærmest.
Kaptajn-Tommy Interessant med Jahve osv. Den vil jeg lige kigge nærmere på. Præster = landsbytosser? Jeg har kendt rigtig mange præster. De har alle været oplyste, intelligente og rare mennesker. Jeg har således ikke grundlag for at kunne give dig ret.
alan57 Ja, og jeg har været igennem en del af du andre evangelier. Men immervæk er de ikke historiske dokumentationer. Og hvis de udelader fx himmelfartet er dette jo ikke noget bevis på, at den ikke har funder sted! Aton Interessant; bør undersøges nærmere.

De fleste af jer fortjener points. Ved kvalificeret lodtrækning giver jeg dem til Nu

Godkendelse af svar
Fra : werter

Dato : 20-03-15 10:34

Tak for svaret katekismus.
Stor tak for svar, alle.
Men det jeg efterlyste var ikke enkelte eksempler, men en net side, eller en bog, hvor en eller flere forskere systematisk havde lavet et "katalog" over ting der "ikke passer".

Men I fortjener alle svar, hvor jeg har noget at svare:
Nul7 Omkring Guds navn - meget interessant. Stor respekt for jw Men at søge oplysning dér er vel som at sætte ræven til at vogte gæs!?
svendgiversen Tak for vitsen - meget enig i din konklusion. Har tidl. læst Thomas. Evamgeliget. Det giver meget, men er dog immervæk kun et evangelium som de andre og ikke en videnskabelig undersøgelse. Men jeg vil læse det igen!
Katekismus Tak for et link till en side, der dog ikke stiller kritiske spørgsmål. Men den der kommer mit konkrete spørgsmål nærmest.
Kaptajn-Tommy Interessant med Jahve osv. Den vil jeg lige kigge nærmere på. Præster = landsbytosser? Jeg har kendt rigtig mange præster. De har alle været oplyste, intelligente og rare mennesker. Jeg har således ikke grundlag for at kunne give dig ret.
alan57 Ja, og jeg har været igennem en del af du andre evangelier. Men immervæk er de ikke historiske dokumentationer. Og hvis de udelader fx himmelfartet er dette jo ikke noget bevis på, at den ikke har funder sted! Aton Interessant; bør undersøges nærmere.

De fleste af jer fortjener points. Ved kvalificeret lodtrækning giver jeg dem til Nu til dig