/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
MP3 lydbog fra biblioteket
Fra : ilgp
Vist : 615 gange
100 point
Dato : 26-02-15 19:42

Jeg hører lydbøger fra biblioteket. Min MP3 CD afspiller er gået i stykker, de kan ikke rigtigt købes noget steder. Jeg har en Philips Go Gear som jeg aldrig har brugt. Nu har bibliotekerne ikke Wma eller hvad det hedder, mere. Kan man sætte CD'en i pc og derfra over på Philips Go Gear? Eller hvad gør man så. De har sagt på biblioteket at de fremover kun vil få lydbøgerne på MP3 CD. Fordelen ved dem er at jeg kan strikke mens jeg hører bøger. Er der nogen som har et godt råd?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-02-15 19:49

Du burde kunne kopiere fra cd til gogear den kan afspille
MP3
WAV
WMA
FLAC
APE
så er der ikke kopi beskyttelse på cd'en så burde det kunne lade sig gøre!

Kommentar
Fra : ilgp

Dato : 26-02-15 20:00

Ja men det skal vel være via pc når jeg
ingen Cd afspiller har. Ja jeg har ikke en dyt
Forstand på det.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-02-15 20:03

Ja sæt cd i pc og sæt gogear til pc, åbn stifinder og kopier fra cd til gogear

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-02-15 20:15

Der er Licens på de bøger/musik/film du låner VIA nettet - aner ikke med direkte/fysisk udlån af CD/DWD da de kan være kopi-beskyttet og i de tilfælde skal du have et program der kan ´knække´ den gåde - med mindre du bruger en ? lydoptager der optager lyden som afspilles.

Kommentar
Fra : ilgp

Dato : 26-02-15 20:25

Jeg må prøve i morgen eftermiddag når jeg har tid. Men normalt kan man ikke kopiere de lånte ting.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-02-15 20:28

Du skriver jo at det er mp3 lyd bøger, så det burde være til det,
ellers er det med at finde en ripper der kan klare det!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-02-15 22:35

Et godt bud på en ripper der kan klare de beskyttede er EZ CD Audio Converter
Den findes i en free og en pro, pro kan prøves i 30 dage!
http://www.poikosoft.com/download.html

En anden der er GRATIS er EAC den kan os klare det!
http://www.exactaudiocopy.de

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 100 point
Dato : 27-02-15 11:37

Hej -
Jeg har hidtil kunnet benytte en GoGear Ariaz afspiller med DRM 10 (Det sidste er et system, som beskytter ophavsretten - og sørger for at den lånte bog fjernes fra din låneliste og fra din afspiller, så du ikke længere kan høre den.

Når du i dag skal låne MP3 fra biblioteket ved direkte download fra Netlydbog, er du nødt til at anskaffe enten en iPad eller en iPod. Det har jeg desværre måttet gøre. Det er langt nemmere end hidtil - men åndsvagt at man som jeg, så skal have en iPad med i seng eller liggende ved siden af sig.

Men du kan som hidtil låne MP3 CD'er på biblioteket. De kræver ikke DRM 10 systemet. Her skal du gøre følgende:
1. Sæt CD'en i din PC.
2. Vælg drevet med din CD
3. Vælg rediger/marker alt/kopier til mappe (Jeg opretter en mappe på skrivebordet)
4. Når du har kopieret til din mappe,
5. Åbner du for Win Medieafspiller
6. Markerer lydfilerne fra mappen og trækker dem over i biblioteket på Medieafspilleren
7. Sæt din Go Gear afspiller til og gå til synkroniser i Mediaafspiller
8. Træk een gang til dine filer fra mappen over i afspilningsliste og vælg synkroniser.
9. Nu skulle filerne en efter en overføres til din GoGear afspiller.

Men det er kun med fysiske MP3 lydbøger, både købte og lånte du kan gøre det.
Mange hilsner
Spørg igen - jeg lytter meget ofte til lydbøger - hver dag/nat!
Ingelein

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-02-15 12:32

Hvis det er mp3 filer så er det da den mest besværlige måde at gøre det på, den med wmp!

Sæt cd i pc og sæt gogear til pc, åbn stifinder og kopier fra cd til gogear er da lidt nemmere!

Kommentar
Fra : ilgp

Dato : 27-02-15 17:24

Har rodet med det hele eftermiddagen, kan slet ikke afspille MP3 Cd'en på pc'en. Er nok nødt til at anskaffe en ipot. Har prøvet om jeg kan komme til at kopiere den, men dette lader sig ikke gøre, hvilket jeg heller ikke havde regnet med. Min GoGear er 3 år gammel, så den skal nok på pension. Men jeg prøver lige igen igen, er jo lidt stædig. Vil ikke have flere programmer på min PC, den er langsom nok i forvejen. Vender tilbage når jeg finder ud af noget. Skal nok godkende et svar på et tidspunkt, men bliver lige nødt til at finde ud af noget først.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-02-15 18:20

Hej ilgp
Når det fungerer hos mig, skal det også fungere hos dig. hvilken version win kører du? Min Gogear er mere end 4 år gammel. og det kører på både XP og Win 7. Skriv til mig, hvordan du gør - gerne i en privat mail.

@Klaudi - ja sådan er det med MP3 man køber i en butik - men ikke med dem man låner på biblioteket. Der er sat en eller anden spærre i disse MP3' er , for efter 30 dage kan man ikke længere lytte til dem. Altså 30 dage fra lånedato - ligesom med bøger!

Du kan jo selv prøve det - lån en MP3 på Biblioteket. Lydbog altså! Biblioteket betaler nemlig 25 kr i licens for hver lånte bog på MP3.

Ingelein

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-02-15 18:52

Jeg har nu aldrig hørt om en "låst" mp3, jeg må så prøve låne en på biblioteket!

Det hjælper ikke noget med en "ipot" hvis du slet ikke kan få den til at spille i pc'en,
hvordan vil du så kopiere den?

Prøv om du kan afspille den i en anden pc først!

Det har ikke noget at sige at gogear er 3 år gl., derfor burde den da virke alligevel!

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-02-15 19:14

Klaudi
Du forvirrer i denne situation mere end du gavner!!! Du kan ikke udtale dig, før du har prøvet at overføre en lånt MP3 skive fra biblioteket og synkroniseret den til f. eks. GoGear. Det fungerer stadigvæk - i modsætning til
'
"MP3- afspillere
Producenterne er holdt op med at understøtte DRM i deres MP3-afspillere. Derfor er muligheden for overførsel af lydbøger fra eReolen til MP3-afspillere blevet erstattet med funktionerne i eReolens nye app. eReolens nye app giver netop mulighed for at downloade lydbøger til smartphone og tablet, og på denne måde tage lydbøgerne med sig offline."

Læs selv mere på www.netlydbog.dk

DRM = Digital Rights Management".

Men....... på¨grund af min Tinnitus og hørehandicap har jeg ret til at låne og downloade lydbøger fra www.E17.dk - og der er ingen lånebegrænsinger eller DRM på disse bøger. De kan downloades og kopieres til GoGear sådan som du beskriver. Men det er noget helt andet.
Man skal søge bevilling til Nota/E17 og medsende lægeerklæring på det handicap man har. Nota er beregnet til blinde og svagtseende, men jeg kan låne der, fordi jeg med lydbøger kan maskere min tinnitus. (Udbrændt Meniere).
Sæt dig nu ind i sagerne før du gør dig klog på bibliotekes MP3 bøger. Det er jo ikke forfatternes mening at man bare vildt skal kunne kopiere. Det er der sat en stopper for.
Ingelein

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-02-15 19:27

Er der nogen der forvirrer er det da dig, med alt det ævl om tinitus og jeg skal komme efter dig!

Som jeg har læst det så er det en ganske alm CD med mp3 filer på og ikke noget der skal downloades eller streames eller hva' det nu hedder!

Jeg må se om jeg kan holde mig væk!

Godkendelse af svar
Fra : ilgp

Dato : 27-02-15 19:28

Tak for svaret ingelein. Mange tak for hjælpen, nu fik jeg mp3 over på min GoGear. Vh Inge-Lise

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-02-15 19:31

Hvordan klarede du det, uden ipot!?

Kommentar
Fra : ilgp

Dato : 27-02-15 20:50

Hej Klaudi. Jeg gik efter ingeleins beskrivelse. Skulle dog ikke lægge dem i mapper på skrivebordet. Det var ikke helt så enkelt som du skrev. Men måske det har noget at gøre med hvilken Windows man har. Ved det ikke. Vh ilgp

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-02-15 23:03

@Klaudi
Jeg bliver lidt skeptisk med hensyn til dine råd, hvis du bare skyder fra hoften altid ?
Du anede jo faktisk ikke en dyt om det!
@Inge-Lise - Du kan godt komme ud for at der er lydbøger, der opfører sig lidt anderledes. Men spørg igen. Jeg kunne ikke kontrollere det jeg skrev, fordi jeg ingen biblioteks CD har i øjeblikket
Ingelein

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-02-15 09:20

Citat
@Klaudi
Jeg bliver lidt skeptisk med hensyn til dine råd, hvis du bare skyder fra hoften altid ?
Du anede jo faktisk ikke en dyt om det!

Hvorfor gøre det mere besværligt end det er, du aner åbentbart heller ikke en skid om det!

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-02-15 10:17

@Klaudi - kan det ikke være lige meget ? bare det funker som jeg har beskrevet - og det gør det jo!
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-03-15 20:05

Hej Inge-Lise og andre interesserede.
Her er en nøjagtig beskrivelse fra officiel side - hvordan man kopierer og synkroniserer en af bibliotekets MP3 lydbøger til sin MP3 afspiller.
http://old.bibliotekerne.halsnaes.dk/files/MP-cdtilMp-afspiller.pdf
OK?
Ingelein