/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hjemmegruppe/hjemmenetværk
Fra : Smukke_Ole
Vist : 627 gange
300 point
Dato : 21-02-15 16:52

Jeg har to computere: En ældre HP Compaq desktop og en lidt nyere Medion laptop.
Begge kører Windows 7 Home Premium.
Desktop'en i kontoret er forbundet med den trådløse router med kabel, medens laptop'en er forbundet trådløst.
Problemet er, at jeg ikke kan etablere et netværk omfattende begge computere.
Hvordan gør man det ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-02-15 19:13

Vejledningen her er fra en Windows 8.1 computer men den ligner Windows 7 så meget at jeg tror du kan bruge det jeg skriver:
Computer nr. 1 der går du til Kontrolpanel\Netværk og internet\Hjemmegruppe
Der kan du vælge hvad du vil dele i Hjemmegruppe og klikke på Vis eller udskriv adgangskoden for hjemmegruppen, den adgangskode skal bruges på de computere som må få adgang til din hjemmegruppe.
Computer nr. 2 der går du også til Kontrolpanel\Netværk og internet\Hjemmegruppe
Også der vælger du også hvad der skal deles men klikker på Skift adgangskode og skriver adgangskoden fra computer nr. 1
På den måde kan du tillade mange Windows 7 og 8 computere at få adgang til din hjemmegruppe

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 24-02-15 08:47

-> o.v.n.

Tak for din anvisning.
Det virker desværre ikke. Jeg ha nu prøvet i 2 dage uden resultat.
Eet eler andet sted står der man skal klikke på " Deltag nu" men det kan jeg ikke finde.

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-02-15 12:07

Det eneste som sker når du klikker på Deltag nu, er at du bliver bedt om adgangskoden til den Hjemmegruppe du ønsker at deltage i, adgangskoden skal være den samme på alle computere som er med i hjemmegruppen.
Du ka selv oprette en adgangskode i stedet for den som Windows har generet, så skal du klikke på Skift adgangskode i Kontrolpanel der hvor du indstiller for hjemmegruppen, har du valgt hvad du vil dele? Hvis ikke så er der måske ikke noget at dele og du derfor ikke kan få adgang.
Er begge computere på samme netværk? Hvis den ene er i HOMEGROUP og den anden er i WORKGROUP så bør du ændre for den ene så de begge er i samme gruppe
Citat
Problemet er, at jeg ikke kan etablere et netværk omfattende begge computere.
det er måske fordi computerne ikke er i samme gruppe at du har problemer.
Prøv at se IP adressen på den ene computer, den ser du under Netværk og den ser sikkert nogenlunde sådan ud 192.168.1.105 eller 192.168.0.105, gå så til den anden computer og åben en tilfældig mappe for eksempel Dokumenter oppe i adresselinjen hvor der står Dokumenter klikker du en gang og sletter alt inhold på linjen, så skriver du IP adressen fra den første computer, den skriver du sådan
Kode
\\192.168.0.105
og tryk på Enter - får du nu adgang og bliver måske spurgt om en adgangskode? Skriv adgangskoden for den første computer og klik på OK
Cifrene hvor jeg skrev 192.168.0.105 er forskellig for de enkelte computer og du skal selvfølgelig skrive IP adressen på din computer, tallene jeg skrev er som tallene kunne se ud og ikke nøjagtig dem du skal skrive.
Men allerførst bør du oprette nogle delte mapper på begge computere, højreklik på en mappe som må deles og vælg Egenskaber, der klikker du på fanen Deling og sætter mappen til deling

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-02-15 12:21

Hvordan går det med forbindelsen mellem dine 2 computere?
Kan du se den anden fra den første og omvendt?

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 01-03-15 09:59

-> o.v.n.

Der er stadig ingen forbindelse. Jeg prøver stadig, men har desværre ikke så meget til til det

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 10-03-15 15:40

-> o.v.n

Nu har jeg lidt tid igen til at forsøge med nerværksopkobling.
Jeg kan imidlertid ikke finde min(e) computer(es) IP adresser.
Kan du fortølle noget om, hvordan man finder dem ?

Smukke_Ole