/ Forside/ Teknologi / Internet / Website's / Spørgsmål
10  disken 1359
Hvor køber man domænenavn?
Fra : cristian2
Vist : 664 gange
40 point
Dato : 18-02-15 14:25

Jeg skal have et navn til min kommende hjemmeside.

1. Hvor er det bedst at købe det?

2. Er nogle udbydere dyrere end andre?

3. Skal man betale en årlig afgift?

4. Er der andre hensyn at tage?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 18-02-15 14:27

Det gør du nemt og billigt hos DK Hostmaster A/S

https://www.dk-hostmaster.dk/selvbetjening/?no_cache=1

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 18-02-15 14:32
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-02-15 15:28

Troede du havde en side?
http://www.kandu.dk/Spg173135.aspx

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-02-15 15:29

Til tider er det altså billigere at købe navn og hotel på samme tid = samme sted.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 18-02-15 15:43

Citat
Til tider er det altså billigere at købe navn og hotel på samme tid = samme sted.

Hvilket du kanogså kan gøre her:

Hvis du ikke selv er helt hjemme i hjemmesidesnedkeriet, er denne gut simpelthen genial til den slags.. (og smadderbillig)

http://ravn-hjemmesider.dk/

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 18-02-15 15:51

Jeg tror allerede jeg er landet i en jungle. "One" skulle være markedets billigste. Her koster et domæne 355 kr. for 1 år (når man når frem til betalingen). Men man får en masse ekstra med (som jeg ikke aner om jeg har brug for).

TDC koster betydellig mindre. Her kan man supplere med DNS-zoner for 250 kr. årligt.

Jeg skal i første omgang sikre mit et navn. Derefter (om 1-2 år) skal jeg have en side op og køre.

1. Men hvad kan bedst svare sig på lang sigt?

2. Og kan jeg skifte hoster på et senere tidspunkt ligesom man skifter mobilselskab?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 18-02-15 16:03

Hvis du kigger denne side:

one.com http://www.one.com/da/?gclid=CKLDt6bh68MCFYLItAod7zgAGw

Så finder du det rette sted...

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 18-02-15 16:03

Domænenavnet købes af DK Hostmaster og du er nødt til at aktivere det med en aktiv side. Du kan altså ikke have det liggende i skuffen i flere år indtil du får brug for det.
Det nemmeste er at købe domænenavnet via et webhotel.
Du kan oprette en side på Cliche https://www.clichehosting.com/dk/
fx et Alfa hotel til 1 kr om måneden.
Du kan altid flytte dit domænenavn, men hvis det er inaktivt i mere end 3 måneder mister du retten til det.
/Janus

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 40 point
Dato : 18-02-15 16:06

Du kan sagtens skifte til et andet webhotel på et senere tidspunkt. Findet du en anden udbyder kan du typisk skifte til denne på den nye ydbyders side. Men husk at du selv skal lægge alt indholdet fra den gamle udbyder over på den nye udbyders webserver, medmindre naturligvis at du ønsker at siden fuldstændigt skal ændres.

Og husk lige, og her taler jeg af egen erfaring, at der godt kan være forskel på hvordan de mere avancerede funktioner fungere. Noget som understøttes hos den ene udbyder behøver ikke også at fungere hos den anden. Jeg har specielt oplevet det med PHP-script.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 18-02-15 16:06

Citat
Jeg skal i første omgang sikre mit et navn. Derefter (om 1-2 år) skal jeg have en side op og køre.

Hvis det kun er navnet du skal have sikret, så er det jo https://www.dk-hostmaster.dk/ du skal have fat i...

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 18-02-15 16:24

Så vidt jeg husker så er man forpligtet til at lade sit domæne pege et sted hen. Men du kan godt lade den pege på din egen internetforbindelse. Har du fast IP-adresse kan http://www.gratisdns.dk måske være interessant. Hvis du har en dynamisk IP-adresse vil jeg anbefale http://www.opendns.com . Her kunne man engang få en gratis konto, men det kan man så vidt jeg ved ikke mere. Jeg har selv måttet betale for at have et domæne hos dem som, peger på min egen internetforbindelse.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 18-02-15 16:32

Undskyld, jeg kom til at give en forkert webadresse. Den sidste skulle have været http://www.dyndns.com .

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-02-15 16:50

Citat
Du kan altså ikke have det liggende i skuffen i flere år indtil du får brug for det.
Ved ikke om det er nye regler, men jeg har da 2 som jeg betaler for og de har ikke været benyttet i mange år som hjemmeside.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 18-02-15 17:02

Citat
Hvis du kigger denne side: one.com http://www.one.com/da/?gclid=CKLDt6bh68MCFYLItAod7zgAGw Så finder du det rette sted...
Ja, det er netop den side - når man vælger domæne her, pris: 355 kr.

Citat
Du kan altid flytte dit domænenavn, men hvis det er inaktivt i mere end 3 måneder mister du retten til det. r
Dvs, hvis der går fire mdr. inden min side er oppe og køre, så mister jeg navnet?

Citat
Hvis det kun er navnet du skal have sikret, så er det jo https://www.dk-hostmaster.dk/ du skal have fat i...
Ja, men på deres hjemmeside, siger de udtrykkeligt, at de intet har med salg af domæner at gøre. De registrerer bare...(?)

Citat
Har du fast IP-adresse kan http://www.gratisdns.dk måske være interessant. Hvis du har en dynamisk IP-adresse vil jeg anbefale http://www.opendns.com .
Hvad er forskellen - og hvordan kan jeg finde ud af, om jeg har det ene eller det andet?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-02-15 17:51

Cristian husk følgende: Du ejer ikke domænenavnet, men har ret til at bruge det så længe du betaler de 45 kr. til DK-hostmaster.

Når du skal betale 355 hos one.com skyldes det at de tager 15 kr. oveni de 45 for at registrere det.

Hos Surftown kan du bestille et privat webhotel, der koster følgende det 1. år kr. 263,00

Bestilling:

Starter webhotel - Årligt Abonnement (DKK 23,75/md) DKK 285,00
- 10 GB diskplads, 1 domæne, 30 GB trafik/md.
Rabat - DKK 142,00
Domæneafgift - ditdomæne.dk Fjern DKK 45,00
Rabat - DKK 45,00
Oprettelsesgebyr DKK 120,00
Til betaling (inkl. moms 25% - DKK 28,60) DKK 263,00

Her får du domænenavnet gratis det 1. år og herefter er det 45 kr. pr. år

God fornøjelse

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-02-15 19:19

Og her er så den jeg bruger.
http://web10.dk/

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-02-15 19:34

Web 10 er også godt, men der er ikke så meget plads hvis man har flere domæner på webhotellet, men billigt er det til 1 domæne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-02-15 19:38

Jeg har også kun et domæne - alt andet er konens.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-02-15 20:19

Nu skriver du jo ikke om det skal være et .dk eller noget andet.
Hvis vi nu lige tager udgangspunkt i .dk
Citat
Du kan altid flytte dit domænenavn, men hvis det er inaktivt i mere end 3 måneder mister du retten til det.

Ikke sandt, så længe du betaler for retten til at bruge det og der ikke er nogen firmaer der gør krav på det så kan du have det i årevis uden at det er aktivt
Det eneste det kræver er at du køber det, aktiverer hos dk-hostmaster og så ellers ikke mere.

Ang. det med fast eller dynamisk ip, begge dele virker fint hos http://www.gratisdns.dk.
Min private forbindelse er med dynamisk ip og jeg bruger gratisdns, det virker fint til mine servere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-02-15 21:25

Mit domæne er oprettet hos gratisdns.dk og det henvises til web10, da jeg ikke gider have det på serveren hjemme mere.

Et købt domæne hos gratisdns er nemt at flytte / henvise til et eller andet hotel.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 18-02-15 23:40

Citat
Har du fast IP-adresse kan http://www.gratisdns.dk måske være interessant. Hvis du har en dynamisk IP-adresse vil jeg anbefale http://www.opendns.com .

Hvad er forskellen - og hvordan kan jeg finde ud af, om jeg har det ene eller det andet?

En fast IP-adresse er typisk kun noget man får på professionelle internetforbindelser. Medmindre man direkte har bestilt en fast IP-adresse så har man en dynamisk. Forskellen er at man med en dynamisk IP-adresse lige pludselig godt kan have én global IP-adresse den ene dag og en ny den næste. Men hvis routeren står online døgnet rundt så kan man alligevel godt have den samme IP-adresse i flere år. Jeg har fået oplyst at nogle internetudbydere faktisk giver besked til deres kunder hvis der opstår en situation hvor IP-adresserne kan skifte.

Så på den måde kan Gratisdns fungere udmærket, man skal blot selv manuelt indtaste sin globale IP-adresse på deres side, og det hver gang man får en ny ip-adresse. Det behøver man ikke hos Dyndns. Dels kan man downloade et lille program fra deres side som hele tiden holder øje med om ens globale IP-adresse skifter og automatisk opdatere sin konto hos Dyndns hvis der sker. Og de fleste routere har tilmed en funktion som typisk hedder DDNS hvor man faktisk kan vælge Dyndns og indtaste sine data således at routeren opdatere kontoen hvis IP-adressen skifter. Jeg har lige checket, en konto hos Dyndns koster $35 pr. år. (De har også et produkt til $30 pr. år, men jeg ved ikke om den kan bruges i dit tilfælde.)

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 19-02-15 00:05

Nu kender jeg ikke dine interesser. Men det billigste bliver vist at du bruger Gratisdns. I tilgift vil du så få mulighed for selv at lege lidt med opbygning af en webserver som du så kan få adgang til udefra. Du kan også kunne oprette andre former for servere som du kan få adgang til udefra. Den mulighed får du ikke med de foreslåede webhoteller.

Vidste du foresten at der faktisk ligger en IIS webserver i Windows? Den skal bare aktiveres. Det gør du i Windows 7 i Kontrolpanel-Programmer-Programmer og funktioner-Slå Windows funktion til eller fra, og sæt flueben i Internet Information Services-webforekomst, der kan fungere som vært.

Sørg dog for at have en god firewall og et godt antivirusprogram hvis du lejer med dette. Men det er lærerigt!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-02-15 09:41

Prøv, at læse her:

https://www.clichehosting.com/dk/hosting/

jeg har kørt med det "hotel" i tre år. 1 kr. om måneden for 100 MB hjemmeside, 5 e-mail-konti og
HTML

Du kan læse om øvrige priser derinde. Du finder det næppe billigere, og det har kørt totalt stabil uden problemer i tre år nu.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 19-02-15 09:56

Tak for alle rådene! Det er allerede lærerigt, Søren Steen Nielsen, for en IT-mongol som jeg

Hjemmesiden er til mit firma, hvor nye kunder skal kunne læse om mig om mine HR-konsulentydelser. Det skal være ".dk" Men som sagt forventer jeg først for alvor at gå i gang inden for et par år.

Så min konklusion på jeres indlæg er, at det er tilstrækkeligt for mig at bruge "gratisdns".

For at kunne holde på domænenavnet (så andre ikke løber med det) vil det så kun koste 45 kr. årligt til DK Hostmaster A/S, som jeg betaler via "gratisdns".

Er det rigtigt og fornuftigt konkluderet?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 19-02-15 11:08

Ikke helt, DK-Hostmaster sender selv en opkrævning på det årlige gebyr direkte til dig. Men det er korrekt at oprettelsesgebyret normalt betales gennem den udbyder man opretter domænet hos. Får man et webhotel er der altså to steder man skal betale til.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 19-02-15 20:29

@Soren_Steen_Nielsen:
Citat
Så på den måde kan Gratisdns fungere udmærket, man skal blot selv manuelt indtaste sin globale IP-adresse på deres side, og det hver gang man får en ny ip-adresse. Det behøver man ikke hos Dyndns.

Nej, Det kan du gøre helt automatisk ligesom med dyndns, bare gratis.
Læs f.eks her: http://wiki.larsendata.dk/wiki/GratisDNS.dk_OSS/FAQ#Hvad_med_en_dynamisk_IP.3F
Jeg har lavet scripts der klarer det både på windows og linux.
Har så lavet det så jeg har en lille logfil der viser hvilke ip adresser jeg har haft og hvad dato/klokkeslet der er skiftet.

Citat
For at kunne holde på domænenavnet (så andre ikke løber med det) vil det så kun koste 45 kr. årligt til DK Hostmaster A/S, som jeg betaler via "gratisdns".

Er det rigtigt og fornuftigt konkluderet?

Desværre ikke helt, Hvis du ikke aktivt og synligt bruger domænet (mail tæller ikke, det skal være en hjemmeside) og det ikke er firmarelateret risikerer du at et andet firma gør krav på navnet og hiver dig i domæneklagenævnet.
https://www.domaeneklager.dk/

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 19-02-15 21:02

Tusind tak for info EKSTERMINATOR, det skal jeg helt sikkert have studeret lidt nærmere.

Citat
Desværre ikke helt, Hvis du ikke aktivt og synligt bruger domænet (mail tæller ikke, det skal være en hjemmeside) og det ikke er firmarelateret risikerer du at et andet firma gør krav på navnet og hiver dig i domæneklagenævnet.
https://www.domaeneklager.dk/

Der er faktisk udbydere som tilbyder rene mailhoteller (bl.a. Azero.dk), vil det sige at man ikke kan være sikker på at at man kan beholde sit domæne hvis man blot har sådan et?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 19-02-15 21:12

Citat
Der er faktisk udbydere som tilbyder rene mailhoteller (bl.a. Azero.dk), vil det sige at man ikke kan være sikker på at at man kan beholde sit domæne hvis man blot har sådan et?

Jeps, det er der flere eksempler på.
Men... at de tilbyder rene mailhoteller er jo ikke det samme som at du ikke har en hjemmeside et andet sted.
Det er meget normalt at have mail et sted og hjemmeside et andet + evt. noget storrage et helt tredje sted.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-02-15 21:19

cristian2

For under 300 kr. for et år kan du have et domæne og en hjemmeside liggende, som det kan kigges på.

Der er sikkert en af os som lige kan lave den hjemmeside............når den er registreret og betalt.
Så har du sikret dig domænet til en gang du skal bruge det.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 19-02-15 21:26

Så har jeg åbenbart været heldig at ingen har været interesseret i det navn. For jeg har faktisk haft et domæne hos Gratisdns i flere år som kun lejlighedsvist, med måneder eller års mellemrum, peger på en aktiv server.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-02-15 21:35

Men vi kan da godt huske "nets" som vist endda havde den kørende. Jeg kan dog ikke huske slutningen.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 20-02-15 01:00

Citat
med måneder eller års mellemrum, peger på en aktiv server.

Det er nu slet ikke nok at det peger på en server, siden skal også bruges aktivt, det må ikke bare være en wordpress med "Hello World"

Jeps, der var bla. sagen om nets.dk (sten bagfra)
Firmaet Nets opgav sagen mod Sten da der var alt for stor opbakning til Sten.
Sten har sidenhen solgt nets.dk til Nets af forskellige årsager.

Fandt lige en gammel artikel om nets.dk http://www.computerworld.dk/art/229832/it-gigant-hapser-danmarksberoemt-domaene-i-al-stilhed

Der var jo også sagen om tdc.dk (Thy Data Center) hvor Tele Danmark lige pludselig fandt på at skifte navn til TDC, det er jo så et problem at der allerede er nogen der har registreret og bruger det domæne
http://borsen.dk/nyheder/generelt/artikel/1/29894/tdc_koeber_sit_navn_som_internet-adresse.html

I får også lige en artikel der viser at et firma kan gøre krav på et domæne hvis det er en privatperson der har domænet: http://www.computerworld.dk/art/127428/domaene-ejer-mister-navnet-efter-ni-aar

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-02-15 09:37

Tja - så kan det nok være fornuftigt med at vente med registrering af et domæne, indtil det skal bruges.................................det er jo trist at skulle miste et godt navn.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 20-02-15 12:48

Citat
Tja - så kan det nok være fornuftigt med at vente med registrering af et domæne, indtil det skal bruges.................................det er jo trist at skulle miste et godt navn.

Ja men det er jo ikke sikkert at der kommer nogen og gør krav på hans valgte navn.

Hvis christian2 allerede har et firmanavn og det også er det han vil have som domænenavn så er det jo bare med at få købt og registreret det med det samme. Når han har et firma med samme navn er det jo ifølge de afgørelser der har været ret sikkert at han vil vinde en evt sag, så længe han kategorisk siger NEJ! hvis der er nogen der spørger om de kan købe det.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 24-02-15 15:05

Citat
Tja - så kan det nok være fornuftigt med at vente med registrering af et domæne, indtil det skal bruges.................................det er jo trist at skulle miste et godt navn.

Nu har jeg lige talt med DK Hostmaster A/S. De siger at jeg sagtens kan beholde et domænenavn hos "gratisdns" indtil jeg får hjemmesiden op og køre. Jeg skal bare sikre mig, at de kan registrere en mailadresse, som domænenavnet peger imod.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-02-15 16:36

OK - det lyder da godt.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-02-15 17:46

Citat
De siger at jeg sagtens kan beholde et domænenavn hos "gratisdns" indtil jeg får hjemmesiden op og køre

Ja, det har vi jo også allerede skrevet
Du kan jo også beholde det hos gratisdns EFTER du har fået siden op at køre, det ville jeg nok personligt vælge at gøre.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 13-03-15 14:46

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.