/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Beregning at lukkekraft
Fra : Simen240484
Vist : 528 gange
50 point
Dato : 16-02-15 11:42

Er der nogle der kan hjælpe mig.
Jeg har et låg/ dæksel på en brønd som jeg har behov for at kende hvor meget den belaster et punkt på konstruktion når denne lukkes.
Jeg har vedlagt en tegning der viser konstruktion.
Jeg har behov for at kende hvor mange N der belastes I punktet hvor den røde firkant er vist..
Baggrunden for dette, er at der skal sættes en fjedder til at "Gribe" dækslet når dette slippes.

Beregningen jeg har behov for er hvis dækslet, som drejer om en aksel, bliver lukket ved et lille skub, og så af sig selv falder ned og lukker. Hvor meget meget er belastningen så på det røde punkt..

På forhånd mange tak.

Kommentar
Fra : Simen240484

Dato : 16-02-15 11:47
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-02-15 12:30

Hvis både brøndkarm og brønddæksel er helt uelastiske, og der er dybt ned i brønden, så bliver kraften ved anslag uendelig stor. Hvis det er den statiske belastning, du er ude efter, skal der oplyses om radius eller diameter på den cirkulære del. I dit sted ville jeg hente min lystfiskervægt eller en badevægt og måle direkte på stedet i stedet for at anråbe et så tilfældigt forum som kandu.
At hente/låne hos naboen en fiskevægt vil for mig være hurtigere end at hitte papir og pen samt Gieck's formelsamling.
vh
pbp
Du lægger forhåbentlig noget fjedrende på anslagsstedet, så du hverken smadrer låg eller brøndkarm.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-02-15 18:29

Læg noget elastisk materiale på kanten, mest inde ved omdrejningspunktet/aksen
og låget vil falde blødt uden at sige bang.

Statisk hvis låget hviler alene på ophængnings aksen og dit røde felt har du ca 10 kg
eller 100 N, som din fjeder skal kunne modstå...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-02-15 18:35

Enig med Svend i, at omdrejningsaksen er mere belastet end anslagspunktet, men en egentlig beregning kræver flere mål end anført på den nydeligt udførte tegning. Stadigvæk vil jeg dog mene, at en bade- eller fiskevægt er en hurtig, nem og pålidelig løsning, som ikke kræver at man finder integraltabellen frem og har indbygget facitliste.