/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
overhaling eller forbikørsel?
Fra : denevigeuheldige
Vist : 2618 gange
50 point
Dato : 15-02-15 19:46

http://koerekort-guiden.dk/forbikoersel

Vi kan ikke blive helt enig her i huset. Vi har denne her situation:
Kommer kørende på en 3 sporet motorvej omkring Kolding. Der er ca. 2-4 km indtil motorvejen deler sig mod Jylland - Fyn.
Hovedparten af biler placerer sig i den midterste vognbane selv om de faktisk skal placere sig i den højre vognbane (især lastbilerne) under normale kørselsforhold.
Tænkt eksempel: der kører 6 biler i den midterste bane. 2 lastbiler oppe foran. Bil 3 og 4 er personbiler. Bil 5 er en lastbil. Bil 6 er en personbil. Lastbilerne forhindrer kørsel på 110 km/timen.
Spørgsmål: Er der ikke tale om forbi kørsel i højre vognbane når alle 6 biler passeres højre om? (Min egen hastighed overstiger ikke 110 km/timen).
Det mener jeg klart.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-02-15 19:52

Det ville jeg ikke turde gøre, hvis ikke der har været skilte der havde anvist vognbane.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-15 19:56

Du må aldrig overhale indenom men det er du sikkert klar over, hvis du skal over i en anden vognbane for at svinge eller standse må godt køre hurtigere end bilerne i vognbanen til venstre for dig men du må ikke skifte vognbane til højre for at komme hurtigere frem, det kaldes nemlig en overhaling

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 15-02-15 20:50

Det magiske ord må være forbikørsel.

Prøv at se her: http://koerekort-guiden.dk/forbikoersel

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-02-15 20:58

Ja det virker fjollet netop der.
Men du skal faktisk ud i venstre vognbane og så overhale.
Derefter holde til højre eller blive i midterste bane - klar til ligeudkørsel eller trække mod Fyn.
Er der plads i højre bane skal du trække derind.
Kort før udfletning må du være i midterste bane.

Hvis lastbilen trækker ind i højre bane med eller uden blink...........hænger du på evt uheld.

Vi har samme problem i Vallensbæk og Rødovre.

Jeg er ikke sikker, men når der er baneskiltning må man vist nok det du og vi andre vil.
Min kone siger dog, at jeg ikke har råd til at prøve.

Men er alle baner fyldte må du (som jeg er orienteret) godt følge trafikken, selvom du derved "inderhaler"

Min kone og jeg og diverse tungtvejende bagage, kører dog ikke så stærkt der, for ikke at overbelaste vores Xantia med kun 1.8 motor.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 15-02-15 21:54

Jeg vil mene at så længe der er 3 baner, uden skiltning med hvilken bane der går henholdsvis mod Fyn eller mod nord er det blot at betragte som en 3sporet motorvej, altså må du ikke overhale højre om. Så snart. Der er fire spor skal du placere dig i den højre af de 2 spor der går i den retning du skal. Altså mod Fyn=banen længst til højre eller bane 2fra højre, hvis der ikke er plads i bane 1. Skal du mod nord skal du placere dig i bane 3 fra højre, som bliver den inderste bane mod nord. Det er vel elementer trafikviden?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-15 22:33

Citat
Er der ikke tale om forbi kørsel i højre vognbane når alle 6 biler passeres højre om?
for at svare på spørgsmålet i stedet for at svare generelt: NEJ det er ikke en forbikørsel hvis du trækker over i højre vognbane for at overhale

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-02-15 01:10

For at få en glidende deling af trafikken når motorvejen deler sig skal man jo finde den rigtige vognbane i god tid, lastbilchaufførerne er jo klar over at hvis de venter med at trække ud i midterste bane med en lavere hastighed skaber det propper og farlige situationer på den sidste del inden delingen.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 16-02-15 01:12

Forbikørsel

Det er en forbikørsel, ikke en overhaling, når 3 betingelser er opfyldt:
* Der er tæt trafik
* Der er færdsel i flere vognbaner
* Din hastighed bestemmes af den forankørende i din vognbane

Der er altid tale om en forbikørsel, hvis du passerer køretøjer i særlige afmærkede baner, f.eks. busbaner, krybespor og svingbaner.

Så, hvad angår dit spørgsmål/situation: Er det en overhaling du fortager dig, da betingelserne for forbikørsel ikke er opfyldt.

Husk nu, at overhaling ALTID skal forgå venstre om. Du må ALDRIG overhale indenom!!!! Og slet ikke i den givende situation du har beskrevet... Det er er dødsdom, hvis èn af lastbilerne pludselige trækker ind i højre vognbane, da man jo ikke forventer du kommer/overhaler der.

McBobo

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-02-15 11:47
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-02-15 11:54
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-02-15 14:48

Øøhhh...det minder mig om,for nogle år siden. Vi var på vej til Thy,fra København. Jeg havde ikke lige ramt den rette vognbane efter Lillebæltsbroen. (Taulev). Vi måtte lige til Kolding at vende. Og det var så lige med en defekt hjulleje,der sang lystigt. Da var jeg ikke lige i solskins humør. Men min go`e gamle Ascona hjalp os da til Thy. Æret være den.........

M.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 16-02-15 19:10

Du er ikke den eneste, Mosebaek.
Min viv og jeg havde været i Viborg og skulle hjem, da det var blevet sent. Af uforklarlige grunde kom vi ikke mod Vejle, men nåede Aarhus i fineste stil ... og en mindre omvej, inden turen gik mod Djævleøen.
Vi foretog dog ingen overhalinger højre om, da det er og bliver fy-fy.
At man så nogen gange kan synes det er himmelråbende, at der ligger bilister i midtersporet med 80 - 90 km/t berettiger IKKE til den slags manøvrer.
Vi oplevede det i går: Farten i højre spor er pæn og konstant 110 km/t som man må køre den pågældende strækning. Pludselig bremser trafikken ned, nogle foretager nogle hasarderede vognbaneskift, mens andre lader hånt om reglerne og passerer i indersporet. I midtersporet ligger et kvindemenneske og kører notorisk 90 km/t. Jeg trak ud bag hende i god tid og afstand, blinkede et par gange med overhalingslyset, men nej! Hun blev troligt liggende og skabte forvirring.
Endelig blev der så meget "luft" at passage var mulig, og hvad gør kæll ... kvinden så da vi er kommet forbi og ind i højre spor: Hun følger efter. Lister lige så stille ind i højresporet efter at ligget til gene for alle andre. Kan man andet end ryste på hovedet ad den adfærd?

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 50 point
Dato : 16-02-15 22:16

Og så kan man ? konkluderer = hvad mennesker laver på en Dansk vej med biler på - de må da for FA... have bestået en eller anden form for ? prøve, bare for at føre et motoriseret køretøj (med nummerplade på), eller bare opdaterer sig selv via tv/radio/avis - eller bare kandu

Har set mennesker kører rundt på gade og stræder, med en havetraktor = de skulle bare ned og handle...mens de alligevel havde anhængeren bag efter.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-02-15 01:57

Fejlen er at du skifter vognbane for at udføre din handling

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-02-15 15:19

Citat
Du er ikke den eneste, Mosebaek.

Nu jeg er igang med mine memoirer,håber jeg lige der er plads til denne:

Vi skulle på besøg i Dronninggensgade,Christianshavn. For ikke at ryge ind i trafikken på Amagerbrogade,plejede jeg at fortsætte med motorvejen til Amager Strandvej,og ellers ind bag om Christiania.
Jeg ville dreje fra ved afkørsel 17. Men konen mente det var for tidligt. Som sædvanlig,lod jeg hende bestemme. Med det resultat,at vi pludseligt befandt os i tunellen. Ingen vej udenom: En tur gennem Øresundsbron.

De var ellers flinke på svenske side. Sagde vi var ikke de første der havde prøvet dette. Kunne nøjes med at betale for een "overfart",hvis vi var tilbage inden for et kvarter.

Hvad kan man så udlede af dette: Det koster dyrt at lade konen bestemme.

M.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 18-02-15 18:16

Jow - jow, men det lyder så også bekendt.
Vi skulle på familiebesøg i nordvestkvarteret og der har jeg kørt masser af gange. Ind gennem byen og ud på Tagensvej. Fruen var dog af den opfattelse, at det er en kæmpe omvej, så GPS og fruen bestemmer. Vi havner et godt stykke nord for København og skal så ad en anden motorvej sydpå, derefter ad 117 snørklede småveje, før vi ender på ... Tagensvej.
Hjemturen foregik UDEN GPS og i dyb tavshed, men gennem byen til Folehaven.

Hvad fatter siger er måske ikke altid det rigtige, men nogle gange kan det have sine fordele at have kørt varetur i København.

Kommentar
Fra : Alex2000

Dato : 25-02-15 13:35

Hej denevigeuheldige.

Det er ret simpelt.
Hvis der er 3 vognbaner og der er tæt trafik i den midterste (som kører langsommere end det tilladte) må du gerne "forbipassere" højre om.
Du må dog ikke (hvis du selv ligger i det midterste spor) skifte vognbane til det højre for at passere.
Det må du kun hvis du skal med en frakørsel, og din forbipasserende hastighed er tilladt på afkørslen.
Kører du derimod i højre vognbane og du indhenter det midterste spor som kører langsommere, må du gerne passere forbi i højre side uden konsekvenser.
Bare husk at lastbiler pludselig kan skifte vognbane fordi de glemmer hvor de skal af ;)

Håber det hjælper.

Kommentar
Fra : Alex2000

Dato : 25-02-15 13:43

Ignorer min tidligere besked :D
Det er aldrig tilladt at overhale inden om aller passerer indenom.
KUN hvis der er flere vognbaner i samme retning med tæt trafik og kø.
Hvis du så befinder dig i køen i højre side og denne bevæger sig hurtigere end i venstre, er det tilladt at køre forbi indenom.
Ellers aldrig.
Du må heller ikke skifte vognbane fra den venstre kø til den højre kø, for at kunne "snige" dig indenom.

BASTA :)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-04-15 12:16
Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 23-04-15 12:35

Folk trænger i den grad til at få generhvervet deres kørekort. Ikke kun privatbilismen men også mange lastbilchauffører som i den grad bare kører i midterste vognbane. Hold dog til høre for pokker og hjælp til med at få afviklet trafikken på en sikker og fair måde! Egoismen længe leve.

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 23-04-15 12:41

Tak for svaret mig-selv.