/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
GEMMER SIKRINGER M.M.
Fra : vic200
Vist : 563 gange
100 point
Dato : 15-02-15 10:24

Er her en elektriker som hurtigt kan svare på et lille spørgsmål. Jeg holder til med en forening i et fælleshus, hvor der er sat nyt køkken op, men opvaskemaskinen er ikke sat til endnu. Man har sat et skab op foran en sikringskasse med sikringer, hfi relæ eller hvad det nu hedder. Jeg mener ikke der er lovlig?.
Du kan se et dårligt billed taget med min gamle mobil uden blitz.

http://peecee.dk/upload/view/447741

Kontakten hvor opvaskemaskinen skal tilsluttes sidder også bag skabet længere nede. Snedkeren har lavet et rundt hul, men man kan ikke få en hånd derind. Kablet hænger som skal skrues fast i kraftkontakten til opvaskemaskinen. Er det ikke ulovligt at gemme sådan en kraftkontakt bag et skab?

VIC200

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 15-02-15 10:44

Man behøver vist ikke være elektriker for at se, at en sådan installation overhovedet ikke er lovlig!

Sikrings installationen skal da være til at komme til så man hurtigt kan slå strømmen fra, eller skifte sikringerne hvis et eller andet går galt.

Den snedker skal da vist have et kursus inden han går videre med arbejdet...

http://www.elviden.dk/el-faq.html

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 15-02-15 12:14
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-02-15 15:02

Det er både ulovligt og en ren ommer.
Der skal en el-installatør med i den tilkobling..................................Basta.

Fejl:

Bundskrue til højre kan ikke skiftes grundet skabets placering.
Der kan ikke afbrydes før maskinen tages ud.
Jeg kan ikke se hvor højt den gruppetavle sidder, men det ser ud til at den sidder for lavt.
Der mangler sandsynligvis aut. el-installatør i det projekt.
Forsikringen vil ikke dække noget som helst.

Godkendelse af svar
Fra : vic200

Dato : 15-02-15 17:13

Tak for svaret pallebhansen. I det link du kom var der et link til en rigtig fin beskrivelse af at det er ulovligt, samt nogle billeder. Jeg har lavet en pdf fil af det og sendt til de kloge hoveder i bestyrelsen for huset.

vic200