/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
efterlysning af kvalitets have redskaber
Fra : creamcheese
Vist : 800 gange
100 point
Dato : 12-02-15 12:12

Min gode gammel grøn havegreb er gået i stykker efter 18 års brug i sej lerjord. Jeg bruger det stadig, men der er kun 3 tænger tilbage og jeg kunne godt tænke mig at købe et nyt. Men der er ikke noget fabriksmærke på, og jeg kan ikke huske hvor jeg købt det i sin tid eller hvad mærket hedder. Spaden fra samme serie er fin stadigvæk. For en uge eller 2 siden, så jeg at Frank Bonderøven brugt den samme greb da han lavede sine højbede. De almindelige have redskaber jeg har set/prøvet som er i handel i byggemarkeder mm duer bare ikke i min jord. Den slags jeg taler om er lavet af grøn stål/jern. Der må være nogen derude som ved hvad jeg snakke om og kan hjælpe mig mht hvor jeg kan købe sådan et.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-02-15 13:38

Kender og bruger kun dem fra byggemarkeder.
Den bonderøven bruger er sikkert en gammel sag, eller hjemmelavet (så ikke lige det afsnit) der ikke er til at købe for normale.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-02-15 14:04

Så vidt jeg husker har gravegrebe altid været røde, Fiskars er sorte.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-02-15 14:17

Citat
Så vidt jeg husker har gravegrebe altid været røde, Fiskars er sorte.

Og grå, har spade og greb i samme fabrikat, men kan ikke lige huske (kendt) navnet på dem

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-02-15 14:22

Kan det være en Willab

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 12-02-15 14:36

Skal du have nye kan jeg kun anbefale haveredskaber lavet her i Danmark der hedder Lysbro-Zink. Det er ikke billigt, men godt. De bruges af mange havefolk og professionelle.

vic200

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 12-02-15 15:50

Gå du frejdig ned i det lokale byggemarked og kig på udvalget...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-02-15 15:54
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-02-15 17:45

Manden har jo skrevet, at han ikke gider byggemarkedsredskaber, fordi de er for klejne til hans jord!

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 12-02-15 18:51

Kunne lyde som et produkt fra Godthåb Hammerværk (Lidt syd for Aalborg)

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-02-15 19:08

Svaret muligvis her på et tidspunkt

https://da-dk.facebook.com/Bonderoeven

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-02-15 19:51

Lysbro er et gammelt anderkendt mærke - og dem køber jeg hos jemogFix.
Lysbro har jeg brugt i 65 år......dog ikke den samme, for den første måtte udskiftes efter 50 år
Den er ganske vist ikke ergonomisk rigtig.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-02-15 20:35

Den gode gamle gravegreb som kan holde til brug i tung lerjord kan stadig købes, godt nok den med håndgreb i enden af skaftet, den jeg har en lang lige skaft og har holdt så langt tilbage som jeg kan huske.
Greben kaldes en entreprenørgreb og er ikke grøn men sikkert lige så god den gamle grønne der spørges om, både Fiskars og Lysbro har dem:
http://www.specialbutikken.dk/fiskars-classic-entreprenoergreb.aspx
https://www.haveparkdele.dk/shop/entreprenoergreb-11115p.html
hvis du har mulighed for at komme i Specialbutikken så kan du se med egne øjne at greben er som din var før grenene knækkede, siden viser Holstebro butikken hos mig men Specialbutikken findes i mange byer

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-02-15 21:06

Citat
Kunne lyde som et produkt fra Godthåb Hammerværk (Lidt syd for Aalborg)

Det var Zinck, også kendt for at lave hamre og økser, de fusionerede senere med Lysbro, fabrikken blev overtaget af Fiskars for en del år siden.

Jeg er jo gammel isenkræmmer

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 13-02-15 18:09

Tak for kommentarerne. Jeg har undersøgt Park (har bare ikke tillid til de der træskafter, og til 149.- hvor høj kvalitet kan det være? Jeg har prøvet en lignende billig model og tænderne bøjede lige med det sammen i min lerjord), Willab (laver ikke grebe så vidt jeg kunne se), Godthåb Hammerværk (ser ud til at være et museum, ikke et salgsted). Specialbutikken har vi ikke på Bornholm hvor jeg bor. Lysbro-Zink og Fiskers var nok bedre før i tiden. I dag bruger de ringere materialer i deres ting end i "gamle dage", og jeg har haft dårlige erfaringer med deres produkter, desværre. Jeg ville ønske jeg kunne poste et billed af min god greb, så I kan se konstruktionen men det kan man åbenbart ikke på Kandu. Jeg må bare kigge videre, og i mellemtid kan jeg jo bruge min greb med de 3 tænder så længe.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 13-02-15 18:55

Du kan vise billeder på Kandy via eks. Www.peecee.dk
Mine Lysbro spader (smal og bred) har været med opgravning af rødder - og det gik fint.

Måske du skulle tænke i noget bobcat, som er noget stærkere.

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 13-02-15 19:01

Ja Eyvind, en minibobcat ville være sagen. Dine Lysbro spader er nok ikke af nyere årgang, ville jeg gætte på. Inden for mange ting, er de gode gamle mærker blevet ringere, har jeg oplevet.
Tak for det tip med Peecee men jeg tror ikke jeg kan finde ud af det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-15 19:05

Mine Lysbro spader er omkring 5 år.
Min greb er nok nærmere 30 - 40 år.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-15 19:10

tag et billede
læg det på skrivebordet (computeren)
start www.peecee.dk
læg evt. din mail ind i peecee (hvis du vil have mulighed for at slette billedet igen)
gennemse og find dit billede
opload
marker og kopier adressen
hop ind i Kandu og indsæt adressen i dit spørgsmål (i skrivefeltet)
Så kan vi se det billede.

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 13-02-15 19:32

http://peecee.dk/upload
OK Eyvind, nu har jeg forsøgt at uploade et par billeder. Kan du se dem?

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 13-02-15 19:33

Det virkede ikke, vel?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-15 19:37

Nej for det er ikke billede adressen du har lagt

Den rigtige adresse vises oppe i adresse linjen hvis du først klikker på det blå billede navn

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 13-02-15 20:18

http://peecee.dk/upload/doupload
Her skulle være et billed af mit greb.

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 13-02-15 20:22

http://peecee.dk/upload/view/447715
   NU tror jeg at det virkede. Dette er en "close-up"

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 13-02-15 20:24

Her er et link til et billed af grebet i helhed.
http://peecee.dk/upload/view/447717

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-15 20:25

Her kan du se den adresse der skal bruges.
http://peecee.dk/upload/view/447718

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-15 20:28

Tja - nu fandt du ud af det 2 sek før jeg sendte - du har billede nr 17 og jeg nr 18

Hvad er skaftet lavet af

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 13-02-15 20:29

OK, kunne I se billederne? Tak for hjælpen Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-15 20:30

Og du havde jo lavet det - som du kan se når du bladrer tilbage
http://peecee.dk/upload/view/447715

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-15 20:37

Ja de kan ses - men jeg har aldrig set sådan en grøn greb.
Men den ser stærk ud.
Og svejse en forlænger på vil ikke kunde holde, da den skal "sejhærdes" for at kunne holde.

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 13-02-15 20:38

Det hele er lavet af stål.
Eller jern, jeg kender ikke forskel.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-15 20:42

Ok - vi må håbe der kommer nogen forbi som kender den eller noget tilsvarende.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 13-02-15 22:53

Den minder om et militært produkt? som vejer adskillige kilo? Jeg har arvet en CF spade, som kunne minde lidt om din greb .. blot et skud fra "hoften". Made in Rusia?

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 14-02-15 09:10

Glad for at I kan se billederne. Guild, godt skud men nej det er ikke et militær produkt og vejer hellere ikke over-meget. Men det er måske en idé at prøve at få fat i sådan én fra CF eller militær.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-02-15 21:30

Hvad med at tage de 4 ´grene´ fra en anden greb og banke det op i den du har.

Og er den virkelig værdifuld, så kan en smed sagtens svejse og hærde den op = for penge.

Godkendelse af svar
Fra : creamcheese

Dato : 16-02-15 20:03

Tak for svaret Eyvind. Jeg tror ikke jeg kommer tættere på - nu er der gået nogle dage og ingen kender til den grønne serie af haveredskaber.... men ja jeg kan få den gamle greb svejset måske og i hvert fald har du været hjælpsomt og nu kan jeg oploade billeder med brug af peecee så det var rigtig fint!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-02-15 17:08

men faktisk så jeg en greb som lignede dit billede............ Kvaliteten kunne jeg dog ikke vurdere.
Det var hos et nyåbnet " Biltema" i Glostrup Kbh.