/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Valg/økonomi af varmepumpe
Fra : svendgiversen
Vist : 387 gange
137 point
Dato : 06-02-15 12:15

Som nævnt har vi ca 500 kwh overskud på vort solcelle anlæg,
nogen tilbyder en varme pumpe gevinst faktor på ca 5, mon ikke det er urealistik højt?

Hvilken varmepumpe bør vi købe i den størrelses orden??

Hvis vi regner med en faktor 4, får vi så produceret for ca 2000 kwh,
men hvad er det i varme besparelse?

Vi har naturgas og bruger ca 2000 m^3 om året til ca 12.000 kr.
Hvad mon det giver af varme?
Og hvordan sammenligner jeg det med den forventede besparelse på et par tusinde kwh??

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 06-02-15 12:39

Den nye TOSHIBA yder op til 7 gange forbruget.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 137 point
Dato : 06-02-15 14:09

Rolig nu

Det man skal kigge på der er nogenlunde tæt på sandheden er det tal der hedder SCOP faktoren. På Mitsubishi's fine topmodel er den udmålt til noget så vildt som 4,9 så hvis man konservativt gætter at så godt er det nok ikke, og i stedet regner med de fire, ja så kan du omsætte de 500 kWh til 2000 kwh. Faktisk kan med fordel købe ekstra f.eks 2000 kWh og så ledes måske producere 10000 kWh. De 10000 kWh skal gasfyret så ikke producere. Regnes gasfyret til en årseffektfaktor på 90% (ret normalt for et godt fyr) og en brændværdi på 11,5 kWh/m³ skal fyret bruge ca 1000 m³ gas for at lave samme varmeydelse. Den gas betaler du pt ca 8500,- for.

Du kan sælge din energibesparelse for et ret stort beløb, så anskaffelsesprisen mindskes betydeligt

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-02-15 14:38

Du må jo tage højde for, at når du har allermest brug for opvarmning ("Det var en mørk og stormfuld nat"), så producerer dine fine solpaneler ingenting, så enten skal du have dig et enormt akkumulatorbatteri til elektriciteten, eller også skal du have en enorm akkumulatortank til varmt cirkulationsvand. Det sidste kan være vanskeligt, når du skal bruge det meste af parcellen til at grave slanger ned i. Medmindre altså, du graver slangerne ned i bunden af Flensborg Fjord.
vh
pbp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-02-15 14:45

Jeg er helt rolig, og tak for den vigtige oplysning ca 11,5 kWh/m³.

Når vi bruger ca 2000 m^3 gas om året har vi så et varmeforbrug på ca 23000 kwh.

Og ja, så kan vi vist roligt investere i en større varmepumpe end overskuddet i El angiver,
også selv om vi kun tror at vi betaler ca 6000 kr for 1000 m^3 gas?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-02-15 15:51

Du kan slet ikke få en varmepumpe der er så lille, så du ikke kan forbruge de 500 kWh. Tager du den der fine Mitsubishi, yder den vel omkring de 6 kW ved +7° ude og ligger måske på godt 3 kW ved -15°. Nede ved -15 er virkningsgraden ikke god, men er støt stigende op til 20° ude. Bruger man SBI's metodik til beregnig af energiforbrug og leger lidt frem og tilbage, kan du nogenlunde have sådan en i stuen, med en placering nogenlunde hvor man ville sætte en brændeovn. I jeres hus kunne et gæt på nyttiggjort lidt mere en 10000 kWh fra sådan en fætter, hvis eller man hylder de åbne døres princip.

PS hold dig fra alt billigt gør det selv kram. Og pas frygtelig på Panasonic i tiden. Det skamsælges af elektrikere og smede med et 14 dages kursus udi køleteknik. At pas på at få en god klatskilling i fradrag for salg af din energibesparelse.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-02-15 16:23

Altså måske Mitsubishi, men i hvertfald ikke Panasonic.

Nu er det så heldigt at vor nærmeste nabo sælger varmepumper, vist Toshiba,
så det bliver nok en sådan, med nabo rabat?

Han har sin virksomhed i Kjellerup og her her kun i weekenden,
vi har kontaktet ham, men han har endnu ikke haft tid til at komme med tilbud.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-02-15 16:51

Husk alt seriøst har mindst 6 års garanti!

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-02-15 18:15

Tak for svaret 3773.

Jeg får nok fat i min nabo om et par uger...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-02-15 16:31

Slå firmaet op i www.kmo.dk så kan du se om man kender lidt til køleteknik. Dem der er godkendt til 2,5 kg er mestendels småfuskere med et kort kølekursus. >5kg normal uddannede folk.