/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Jeg tænkte lige på.......
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 835 gange
100 point
Dato : 28-01-15 21:40

Jeg kommer lige i tanker om noget.

Citat
Dronning Silvias far, kronprinessens tyske morfar, Walter Sommerlath, var medlem af nazistpartiet under Anden Verdenskrig.

Siden 2002 har det været offentligt kendt, at Sommerlath var medlem af nazistpartiet, men dronningen afviste, at han var politisk aktiv. I 2011 dokumenterede tv-stationen TV4 dog, at han i 1939 overtog en fabrik fra en jøde som et led i nazisternes "ariske program".

Det fik kongehuset til selv at indlede en undersøgelse af Walter Sommerlaths "aktiviteter i Brasilien og Tyskland mellem 1930 og 1940".

Konklusionen på undersøgelsen, at Sommerlath ikke var aktiv nazist, men indgik en aftale med en tysk-jødisk forretningsmand, som gjorde det muligt for denne at emigrere til Brasilien.

Vil det så sige, at Sommerlath var en moderat nazist - Og derved ikke tilhænger af Hitlerismen.
Det er faktisk et interessant spørgsmål, set i forhold til de personer, som står opført som nazister i div, arkiver.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-01-15 22:13

Det er nyt for mig.

Men det er da vist ingen hemmelighed; at der er tætte bånd mellem magteliten og statsapparatet (..herunder Politiet) i Sverige ..mellem nazistiske og højreradikale organisationer.

Eks. http://kpnet.dk/artikler/antifascisme/14/0823_ridende_politi_overfalder_anifascister_malmoe.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-01-15 22:17

Jeg tror svaret på spm er Schlüters, da han fik en kæmpe opbakning ved et valg, sådan omtrent
"så mange konservative er der ikke i Danmark"

Eller sagt på en anden måde, uden at jeg aner nogetsomhelst om Silvias familie, mon ikke billedet var, enten er du "nazist", eller du er ingenting, kan ikke drive en virksomhed....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-01-15 23:19

Citat
Jeg kommer lige i tanker om noget.

Hold op med det pral.

Den fik man altid i hovedet på mit job hvis man sagde de ord

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-01-15 23:25

Citat
Jeg tror svaret på spm er Schlüters, da han fik en kæmpe opbakning ved et valg, sådan omtrent
"så mange konservative er der ikke i Danmark"

Da Peter Brixtofte løb rundt uden snor i Farum kommune og strintede territorium fik han også flere personlige stemmer end de stemmer der kom på Venstre.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-01-15 23:51

Molo, det har intet at gøre med de ekstrem voldlige antifascister. men slet og ret, kan man være nazist - og så gradbøje den, ved at sige: "Jeg er en moderat nazist, idet, jeg vedkender ikke den ideologi som Hitler stod for/står for."

Vagnr., har jeg forstået dig ret når du siger, at nazisme ikke kan gradbøjes. Enten er man nazist med hele pakken - eller osse er man det ikke....?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-01-15 05:27

For nu at citere George Walker Bush, så tror jeg ethvert diktaturs motto er:

"Either you're with us, or you're against us!"

Jeg tror at mange melder sig ind i partiet, om det er Kinas eller Sovjets kommunistpartier, Hitlers NSDAP, Pinochets eller Francos "partier", ikke fordi de er overbeviste om partiets holdninger, men fordi det er den eneste måde at bevare deres arbejde/virksomhed, undgå at blive forfulgt osv.

Ikke særlig ærefuldt, men meget pragmatisk/praktisk, hvis man bare gerne vil passe på sig selv og sin familie!

NSDAP havde 20 medlemmer i 1920, 8,5 mill i 1945, jeg vil tro de første 20 var meget mere overbeviste end de sidste par millioner

For mig er det afgørende, om man har deltaget i forbrydelser, ikke om man har været et partimedlem der fx har stået og heilet til OL 1936, og set Jesse Owens løbe fra den overlegne ariske races bedste.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 29-01-15 09:12

Jeg er ligeglad med om Dronning Silvias far var nazist, i dette tilfælde skulle man måske spørge om Dronning Silvia har været medlem af samme parti, men jeg syntes at alle kongehuse skal nedlægges jeg forstår ikke hvad vi skal med dem og lad nu være med at komme med den at de tjener jo penge til Danmark fordi jeg har stadigvæk ikke set det ske alle dem der har regnet på dette kan simpelhen ikke bevise denne påstand.
Prøv at tænke på hvad de sparre på, her ville de penge komme en masse til gode og måske kunne de gamle få noget godt mad osv:
alan57

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-01-15 09:40

Jeg tror at det netop i 'neutrale Sverige er muligt at gradbøje nazisme. Derfor mit indlæg tidligere.

Såvidt jeg har forstået, så gradbøjer du heller ikke muslimer: Alle der bekender sig til troen islam ..er islamister. Jeg gradbøjer heller ikke nazister ..altså opdeler i Hitlerister, Göbelister, moderate eller ..?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-01-15 11:40

Jeg forsvarer på ingen måde nasisterne.
Jeg forsvarer heller ikke på nogen måde stali-og le- ninisterne.

Men et undertrykt folk, vil altid prøve, at overleve på bedste måde. Nogen passerer så den grænse der er mellem overlevelse (ikke være imod regimet) og mele egen kage (deltage aktivt i regimets forbrydelser)

Havde hitler og stalin haft held med at tryne Danmark frem til i dag, ville jeg tro at 95% af danmars befolkning ville være Kommunister eller Nasister. Bare for at overleve.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-15 12:57

Sidst i 1930 erne var det ikke slemt at være nazist, mange blev døbt Adolf,
dem finder man ikke mange af midt midt i 40 erne og senere.

Så Silvias tyske far har måske bare opført sig lige som mange andre tyskere gjorde dengang?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 29-01-15 14:12

Lad mig sige det tydeligt.Jeg bebrejder hverken dem der var nazister - eller deres børn, koner eller andre i deres familie.

Hvem der var nazister er i dette spørgsmål fuldstændig helt og aldeles ligegyldigt !

Det spørgsmålet går på er: Kunne man - eller kan man være "moderat" nazist..?
Altså, at være medlem af nazipartiet uden at være pro Hitler.

Det er det, jeg søger svaret på.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-01-15 14:15

Eyvind > Præcis... Det er derfor nok årsagen til, at der i folketinget nu om dage kun findes:
Citat
Men et undertrykt folk, vil altid prøve, at overleve på bedste måde. Nogen passerer så den grænse der er mellem overlevelse (ikke være imod regimet) og mele egen kage (deltage aktivt i regimets forbrydelser)

BLÅ BLOK !
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-01-15 14:17

Tommy dreng:
Citat
Det spørgsmålet går på er: Kunne man - eller kan man være "moderat" nazist..?
Altså, at være medlem af nazipartiet uden at være pro Hitler.
Det er det, jeg søger svaret på.

Svaret på dette spørgsmål er et rungende: NEJ !!!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-01-15 14:20

Ps. Det ville som at spørge om følgende: Er du islamist ... nej ...næsten
</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 29-01-15 14:25

Citat
Kunne man - eller kan man være "moderat" nazist..?
Altså, at være medlem af nazipartiet uden at være pro Hitler.

Som flere af os har skrevet, så kunne man "lade som om" man var nazist, dvs melde sig ind i partiet, uden at sympatisere med hverken Hitler, andre af de mange forbrydere i partiet eller for den sags skyld deres program, for at hytte sit skind.

Derimod mener jeg, at dem der måtte være medlemmer af et nazistparti nuomstunder, støtter hele Hitlers pakke!

Om Walter var overbevist nazist, måske ligefrem krigsforbryder eller bare overbevist overlever ved jeg intet om

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-01-15 14:25

Udenfor agenda ...og det er til vagnr ..omkring lobbyisme:

http://politiken.dk/indland/ECE2526913/skatteministeriet-faar-kritik-lobbymoeder-om-olieskat-moerklaegges/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 29-01-15 15:26

Hvilket bringer mig frem til at nævne bla. Claus von Stauffenberg - ham, der stod bag attentatet mod Hitler i 1944. Ikke ene mand, men sammen med en gruppe.

Og så naturligvis Oskar Schindler - Manden som reddede 1200 jøder. Såvidt jeg har forstået, diskuteres det stadig, om det var profitten der drev Oskar Schindler - eller - om der var sympatien for jødernes situation..? Men Oskar er ihvertfald begravet i Israel.

Men, skal vi ikke bare tro på det gode i mennesket........JO!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-01-15 15:38

Citat
Svaret på dette spørgsmål er et rungende: NEJ !!!

Svaret på dette spørgsmål er et rungende: Ja !!!

Et godt eksempel,mener jeg er Oskar Schindler. + mange andre. Har læst om mange,der brugte det som dække, på grund af deres fortsatte Karriere.....og for at have livet i behold.

Klogest at holde med den stærkeste,enten man kan li`det eller ej. Ikke mindst i et diktatur.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-01-15 16:51

Dette er jo ikke et spørgsmål men hele to.
Citat
Kunne man - eller kan man være "moderat" nazist..?
Altså, at være medlem af nazipartiet uden at være pro Hitler.

Kunne man være "moderat" nazist..?
Altså, at være medlem af nazipartiet uden at være pro Hitler.
Ja

kan man være "moderat" nazist..? (er jo ikke datid men nutid)
Altså, at være medlem af nazipartiet uden at være pro Hitler.
Nej

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-01-15 17:02

Tak, Molo, den havde jeg ikke set

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-01-15 17:06

Der er nok stadig og har været en del mennesker, som er blændet af ideologier og derfor ikke ser ideologerne, som ikke altid selv er de idealister, de udgiver sig for at være.
hitler var en af dem.
En del Danske blev vel også hyldet ind i den falske "frelser"

Har verden så lært noget, af de forskellige diktatorer...........................næ der er flere på vej.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-01-15 19:39

Eyvind -> Jamen .. : Jeg er da parat til at melde mig under fanerne af diktorer
Citat
...næ der er flere på vej.

FORKERT.. ikke FLERE ...der er nemlig kun plads til een : = MIG !
</MASTER OF THE UNIVERSE ..and REALITY>

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 29-01-15 22:42

Tak for svaret vagnr.

Med Claus von Stauffenberg og Oskar Schindler in mente, må dit svar være det rigtige.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-01-15 22:50

Citat
Jeg tænkte lige på.......

Mig også, men det var Jydsk nazi (Jøderne ingen problem - kun et spørgsmål om SELV at have penge nok - så skide Danskere) - men stadig med et skide DANSK nazi medlemskort + pension fra landet syd for DK - og det var ikke så lidt, nu om dage + skattefrit.

Vedkommende blev ført i retten efter krigen og UD TL HØJRE/ venstre var sikkert pænere sagt (retten er sat = uskyldig).

Manden blev hjemsøgt af modstandfolk/ Politi, til de heller ikke kunne gå rundt mere - men pænt opførte han sig, blev endda Socialdemokrat og fagforenings - medlem (på nåde, da de vidste hvad SVINET stod for)
Og sådan er der så meget, men HAN blev forflugt? retmæssigt eller ej..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-01-15 22:51

Skoda godt man fik klappet et par ord sammen, men det kan vel genbruges - senere.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-01-15 23:40

Selv tak, Tommy (jeg var lige ved at kalde dig Rommy, tasten ved siden af!)

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-01-15 23:59

Selv tak, Tommy!

Ondskab har jeg svært ved at forstå, men selvopholdelsesdrift forstår jeg rigtig godt, har haft nytte af det

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-01-15 10:18

Et par markante nazi`er,der også kom på andre tanker. Begge med i 20 juli plottet,under Stauffenberg. Begge medlem af partiet. Begge betalte med livet.

Arthur Nebe. Wilhelm Canaris.

Jeg tænker tit på,hvor mange af nutidens agtværdige borgere havde ladet sig lokke med,hvis situationen havde opstået i dag.

Selv vores store "Danefæ",Kaj Munk havde nazistiske sympatier,tilbage i 30`erne.
Hvad med en sammenslutning som LS (Landbrugets Sammenslutning) Der på et tidspunkt havde ca. 50.000 medlemmer. Det hang ved dem mange år bagefter,husker jeg.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-01-15 19:14

Ja, og masser af grever og baroner røg med på den galej.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-02-15 21:12

"Faldt" lige over ham her:

Kurt Gerstein. http://en.wikipedia.org/wiki/Kurt_Gerstein

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-02-15 22:20

Helte vil vi nok alle være, stor respekt, men kan vi, tør vi?

Mærkeligt nok, jo ældre jeg bliver, jo mere kylling bliver jeg, samtidig med at jeg har mindre og mindre at tabe! I antal år, altså

Skulle krige udkæmpes mellem bedsteforældre/fædre, havde vi nok ingen krige?
De sidste år af ens liv er åbenbart meget vigtigere end de tidligere!

For ca. 50 år siden var jeg en "helt", stod på toppen af et slaggebjerg i Aberfan, Wales, med en walkie-talkie, så jeg kunne advare resten af redningsholdet hvis bjerget begyndte at glide, og begrave dem, som det havde begravet en stor del af landsbyen, skolen med elever osv. Jeg vidste godt, at havde bjerget skredet, havde jeg været skredet, med det tænkte jeg ikke på!

Jeg var for ung/dum til at være bange, først mange år senere tænkte jeg på faren!

For en 5-6 år siden gik jeg en tur i Vestvolden v Avedøre stationsby, en ung kvinde kom rindede, pludselig kom en muskelhund farende, og angreb hesten, med rytter på.

Ikke en ordentlig kæp i området, ikke noget somhelst jeg kunne gøre, hesten var panikslagen, tanken om at stå foran en hest skræmt fra vid og sans var ikke ligefrem en ønskedrøm. Hunden hoppede op for at gribe hesten i struben, fik et par små bidsår, heldigvis gjorde hesten det fornuftige, den stejlede, sparkede hunden et par gange, landede med forbenene på hunden, der ikke rigtig syntes det var sjovt længere, og gemte sig.

Som sagt, alt gik godt til sidst, men det var nemmere at være "helt" dengang man (jeg) ikke tænkte på konsekvenserne!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-02-15 21:06

Citat
Mærkeligt nok, jo ældre jeg bliver, jo mere kylling bliver jeg, samtidig med at jeg har mindre og mindre at tabe! I antal år, altså

Citat
De sidste år af ens liv er åbenbart meget vigtigere end de tidligere!

Jeg kan sagtens følge dig, vagnr. Og så er du endda,en hel del yngre end mig.

Livet bliver "lissom" mere dyrebar for èn,jo ældre man bliver. Da jeg var en 30-35 år,hyggede jeg mig med (hvis ellers tanken om alderdom strejfede mig) at jeg på mine gamle dage,ville sidde med børnebørnene på skødet,og fortælle dem "visdoms historier".

Nu har jeg fire dejlige børnebørn,på 5-9-16 og 19 år. Men samtidigt fået konstateret leukæmi,(gammelmands) som jeg heldigvis ikke mærker noget til. Men går rundt med "rullemarie" (Rollator) fordi jeg har en indsnævring i rygmarven,som jeg skal opereres for. Næh...det går ikke altid,som præsten prædiker.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-02-15 08:39

Citat
Næh...det går ikke altid,som præsten prædiker.

Sådan er det jo! Jeg må foreløbig? klare mig uden børnebørn

Pøj-pøj med operationen.