/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Rensning af mønter
Fra : persens
Vist : 1098 gange
200 point
Dato : 26-01-15 16:05

Hejsan

Er der en numismatiker, der kan fortælle mig, hvordan jeg renser mønter, der ser ud som om de har ligget og raslet rundt i en værktøjskasse omgivet af olieindsmurt mekanikerværktøj?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 26-01-15 16:12

http://www.hadsundhobromoentklub.dk/index.php/montrensning
der står noget om det nederst på siden og husk mønter kan tabe i værdi hvis de bliver renset forkert!
MV2

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-15 17:49

Det er jo næppe "rene" guldmønter, og så tåler de hverken stærk syre eller base.

Rengør dem med først petroleum og derefter rensebenzin med en blød klud,
og hvis det ikke er nok, så lad endelig være med at gøre mere,

du vil med stor risiko formindske værdien i forhold til lidt snavsede mønter.

Kommentar
Fra : persens

Dato : 26-01-15 17:58

Hej Svendgiversen
Nej der ikke tale om "rene" guldmønter, tværtom er der tale om en bastard - en halvkrone -
som just ikke er det pureste guld:, samt nogle ægte sølvmønter fra vinterolympiaden i Innsbruck i 1976.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 26-01-15 18:38

Hvad med ultralyd, lige som guld/sølvsmeden bruger til smykker?

Som f.eks. denne

http://www.obhnordica.dk/Default.aspx?ID=228&ProductID=PROD353

Falcham

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-01-15 20:27
Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 200 point
Dato : 26-01-15 20:39

Meget overbevisende,
men tandpasta indeholder faktisk slibemidler, og soda er stærkt ætsende.

Hvis snavset sidder så løst at der løsriver sig ved ultralyd?,
Så OK, ellers brug rensebenzin, og ikke noget stærkere...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-01-15 21:32
Kommentar
Fra : marken84

Dato : 27-01-15 10:57

Du kunne jo også prøve den lokale MØNTVASK

Godkendelse af svar
Fra : persens

Dato : 27-01-15 13:02

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : TechnoGuy

Dato : 10-03-15 19:46

IKKE bruge noget med slibemidler til mønter!
Så mister man de fine detaljer. Ægte møntsamlere vil hellere have mønterne har ridser, men så mange af detaljerne som muligt end skinnende og uden de fine detaljer (især de gamle guld 10 og 20 kr. i god stand er en fryd for øjet under en 10x teknisk lup).

Jeg vil sige petroleum, det fjerner olien og skidtet fra værktøjskassen. Derefter vask med ganske alm. sulfo med *blød* svamp el. lign (endeligt ikke den grove side af en skuresvamp) - så er petroleumen også væk. Petroleumen har den egenskab det nærmest klistrer sig til mønten og umuligt at skylle af. Sulfo tager det relativt nemt, men uden svamp til at holde på og danne skum er det lidt sværere at få den ordenligt fedtfri.

Petroluem og sulfo er i øvrigt også godt til når man skal redde mønter der er blevet helt grønne af de gamle plastlommer af den forkerte plasttype. Gjort rigtigt, så kan man faktisk ikke se det på mønterne med mindre de har været rigtig slemme.

Sølvpapirstricket kan være udemærket til at fjerne anløbning på sølvmønter (som er svovlsulfid), men nu endeligt ikke lade dem ligge for længe, så bliver de også misfarvede.