/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gulvvarme og flytning af vægge
Fra : johannah01
Vist : 357 gange
95 point
Dato : 25-01-15 22:51

Jeg har kig på et hus, hvor der er etableret gulvvarme overalt. Men der skal indrettes nye rum i forhold til undertegnedes behov. Og det kan vel blive et værre bøvl?? Jeg ved, at hvert rum skal have sin egen varmeslange. Og det kræver vel, at gulvene skal brækkes op, og at varmesystemet lægges forfra?
Har nogen et bud på, om det bliver for dyrt og besværligt at omlægge gulvvarmen? Jeg synes, at gulvvarme har den ulempe, at det vist er en rimelig definitiv varmeløsning - eller hvad ??
P.S.: Der er lagt bambusgulve ovenpå gulvvarmen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-01-15 10:37

Gulvvarme kan laves på flere måder.
I nye og nyere huse støbes gulvvarmen ned i et betondæk og gulvet lægges ovenpå.
Det er meget meget meget omfattende, at flytte varmeslangerne.

I forbindelse med renovering lægges gulvspånplader med fræsede riller ovenpå eksisterende gulvstrøer og en gummidug og så selve gulvet som kan være et såkaldt klikgulv eller parketgulv.
Det er nemmere men absolut ikke nemt, at flytte rundt på slangerne.

Du kan vælge, at styre de varmeslanger med samme temperatur, men så er værelserne også lige varme.

Husk lige at der er slanger nede i gulvet, hvis du skruer en væg fast.
Der vil sandsynligvis ikke være slanger ude i kanten ved væggene, undtagen der hvor til- og afgang ligger.

Kommentar
Fra : johannah01

Dato : 27-01-15 22:25

Mange tak, Eyvind.
Det lyder jo ikke så godt.
Dog TROR jeg, slangerne ligger ovenpå betondækket. Er det også noget, man gør i dag? Som sagt er jeg ikke sikker, men i hvert fald noget, sælger skal fortælle mig.