/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvem ejer kloakken ?
Fra : ara
Vist : 518 gange
100 point
Dato : 25-01-15 15:39

Hej.

Vi har en brønd der står i vores indkørsel til huset.

Røret der går derfra og ud til selve kloaknettet er stoppet.

Er det os der skal betale for at få det renset eller er det kommunen?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-01-15 16:34

Umiddelbart ville jeg sige at du sender regningen til Kommunen, da den ligger uden for din grund - men brønden og ind, det er dig der skal passe.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 25-01-15 16:51

Alt hvad der ligger inde på dit skel, skal du betale, det uden for skellet er vandværket eller kommune

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-01-15 17:50

Det samme svar fra flere kommuner

Citat
Din del af kloakken
Al kloak, der tilhører din ejendom, kaldes for afløbsinstallationer og er din private ejendom. Afløbsinstallationen er den del af kloakken, der ligger inden for dit skel. Hvis der opstår problemer med afløbsinstallationerne, er det dit eget ansvar, og eventuelle skader må derfor udbedres for din egen regning.

https://www.google.dk/#q=hvem+ejer+kloakken

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-01-15 17:57

Hvis der gælder samme regler som for en vandbrønd - så er det IKKE dig der skal betale.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 25-01-15 18:41

Der er meget stor sansynlighed for at det er dig som betaler for det rør som går fra dig og ud til den fælles ledning.
Men det er vel også dig som har tilstoppet røret.
En ½" vandslange og et elektrikerrør og et Gardena samleled kan muligvis skylle afløbsrøret så der kommer gennemgang.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 25-01-15 20:13

Indenfor skel er det dig der betaler, udenfor skel er det kommunen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-01-15 22:26

Havde engang samme problem? min brønd lå dog midt på gaden? 1½ meter fra indkørslen, og røret derfra var totalt stoppet = vand op af gulvet/ lukom og det betalte det offentlige - ham der rensede det var heller ikke i tvivl om hvis regning det skulle på.

Men det burde fremgå af din forsikring/ BFR - som jeg mener du kan se online...

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 25-01-15 22:33

Den er jo klar.

"Din" brønd lå på kommunens jord, så den er jo klar i følge tidligere indlæg.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-01-15 13:02

ara, kontakt teknisk forvaltning i din kommune. Forklar dem problemet og du får et svar, men jeg vil stadig mene at udgiften er din, hvis brønden er på din grund.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 27-01-15 09:01

Citat
Din del af kloakken
Al kloak, der tilhører din ejendom, kaldes for afløbsinstallationer og er din private ejendom. Afløbsinstallationen er den del af kloakken, der ligger inden for dit skel. Hvis der opstår problemer med afløbsinstallationerne, er det dit eget ansvar, og eventuelle skader må derfor udbedres for din egen regning.

ja men de glemmer at skrive at det rør som går ind over skel er deres ejendom og problem, hvilket også er grunden til de helst vil ha brønden liggende direkte i skel, eller meget tæt på og inde på din grund.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-04-15 19:04

Citat
Røret der går derfra og ud til selve kloaknettet er stoppet.

Er det os der skal betale for at få det renset eller er det kommunen?

Er det blevet lavet, og hvem kom til at betale?

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 23-04-15 22:02

Tak for svaret Eyvind.

Gjorde præcis hvad Eyvind skrev, og det hjalp.

Kommentar
Fra : Eyvind