/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Rådyr garving hjæææælp
Fra : thewizards
Vist : 269 gange
200 point
Dato : 24-01-15 17:42

Hej med er deude

Jeg var med som driver på en jagt for første gang. Jeg købte et rådyr og var heldig med at være med til at brække det. Jeg fik lyst til at prøve at garve skindet og søgte svar på alverden hjemmesider. Men lige så mange svar på garving som hjemmesider øv.

Jeg har fjerne de kødrester med et ulo, men kan jeg ikke få fjernet den lyse hind som jeg formoder også skal fjernes.

Jeg har skrubbet kødsiden ind med alun og salt og klappet skindet sammen så kødsiderne møder hinanden. Det har nu været sammen i 14 timer. Jeg kan stadig ikke få den lyse hind af – hvad gør jeg forkert ?

Jeg har nu spændt skindet op i en ramme, som kommer til at stå nogle dage i håb om den hvide hind vil løsne sig.

Jeg håber at en derude kan fortælle mig, at jeg er helt gal på den. Eller det jeg gør er ok.
Jeg har en klar fornemmelse for det jeg gør er helt skudt ved siden af hjææælp.

Det er nu lørdag den 24. januar 2015

Hilsen førstegangs garveren
Bjarne

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 24-01-15 19:21

Jeg har ikke prøvet at garve rådyr skind, men jeg kan fortælle dig, hvordan jeg gør med fåreskind.

For det første skal skindet saltes med groft salt i et tykt lag højst tre timer efter dyret er dødt, for derefter begynder forrådnelsesprocessen, og så vil pelsen falde af, når det bliver garvet.

Når det først er saltet kan det ligge i årevis.

Når jeg skal garve det ryster/skraber jeg saltet af og eventuelle hinder/fedt/kødrester fjerner jeg med en skarp kniv (havde jeg haft en ulu, havde jeg brugt den i stedet). Så lægger jeg skindet i en balje med en blanding af 20 l vand, 2 dl 80% myresyre og 1 kg salt (groft eller stensalt - ikke vejsalt), som er rørt sammen, til saltet er opløst. Denne blanding skal dække skindet helt, læg evt. en flise ovenpå. Skindet skal ligge i blandingen i 1 døgn og max. 3-4 døgn.

Derefter tages skindet op, og du rører ½ kg alun i blandingen, som derefter bare kan hældes ud på gårdspladsen. Skindet skylles med koldt vand fra en rindende vandslange, (derfor gør jeg primært den slags i de varme måneder) og vaskes i en billig shampoo uden balsam og denne proces gør jeg, indtil der løber klart vand fra skindet. Derefter drypper det af, inden jeg syr det op i en ramme. Så stiller jeg rammen et sted, hvor der gerne skal være lidt gennemtræk og ikke for koldt eller fugtigt, (for så bliver skindet ved at være vådt og man risikerer, at det mugner på kødsiden) og ej heller i direkte sol. Hver dag - og gerne et par gange om dagen - bearbejder jeg kødsiden med den runde ende af en stok, som jeg gnubber frem og tilbage for at sprænge fibrene i huden (for at blødgøre det), derved løsnes også flere hinder, som jeg så kan pille af. Her må du endelig ikke springe over, hvor gærdet er lavest, det er super vigtigt at gnubbe skindet godt for at blødgøre det (hvis det skal ligge på gulvet eller hænge på væggen er det ligemeget om det er blødt og måske nærmest en fordel, at det ikke er blødt). Når skindet er helt tørt sliber jeg det på bagsiden med en rystepudser ell. lign. så det bliver hvidt og fint og de sidste hinder kommer af. Det er vel en måneds tid om at tørre afhængig af vejret. Pelsen børster jeg fin med en hundebørste, men det har du jo ikke behov for.

Håber du kan bruge det til noget

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 25-01-15 00:02

http://www.123hjemmeside.dk/FULGJYR/2904202
Denne side lader til at have tjek på dét!
MV2

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 25-01-15 00:04

Husk at klikke på billederne!
MV2

Kommentar
Fra : thewizards

Dato : 25-01-15 10:09

Hej rosekamp og modersvilje

Jeg takker for jeres fantastiske bidrag. Jeg kæmper med at få den hvide hind, men det virker som om at skindet er stålfast ved at holde det fast. Jeg må gøre noget anderledes som er helt ved siden af ?

Tak for dit dejlige udførlige skriv

Hilsen
Bjarne