/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Rådyr og garving af skind hjææælp
Fra : thewizards
Vist : 635 gange
300 point
Dato : 24-01-15 17:39

Hej med er fantastiske jægere.

Jeg var med som driver på en jagt for første gang. Jeg købte et rådyr og var heldig med at være med til at brække det. Jeg fik lyst til at prøve at garve skindet og søgte svar på alverden hjemmesider. Men lige så mange svar på garving som hjemmesider øv.

Jeg har fjerne de kødrester med et ulo, men kan jeg ikke få fjernet den lyse hind som jeg formoder også skal fjernes.

Jeg har skrubbet kødsiden ind med alun og salt og klappet skindet sammen så kødsiderne møder hinanden. Det har nu været sammen i 14 timer. Jeg kan stadig ikke få den lyse hind af – hvad gør jeg forkert ?

Jeg har nu spændt skindet op i en ramme, som kommer til at stå nogle dage i håb om den hvide hind vil løsne sig.

Jeg håber at en derude kan fortælle mig, at jeg er helt gal på den. Eller det jeg gør er ok.
Jeg har en klar fornemmelse for det jeg gør er helt skudt ved siden af hjææælp.

Det er nu lørdag den 24. januar 2015

Hilsen førstegangs garveren
Bjarne

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-01-15 17:44

Bonderøven fra DR har ellers ´lige´ garvet et ko skind, måske du kan gense udsendelsen på deres hjemmeside

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-01-15 17:47

Mener at ´bonderøven´ hængte skindet til tørre og engang imellem skrabte han skindet for at fjerne de sidste rester og det gjorde han med en ´hakke´ dem som asiaterne bruger på rismarkerne

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-01-15 18:16

Er der ikke noget med at man skal gennemtygge skindet?

Spøg til side. Jeg ordnede engang selv et vildsvineskind - og lad mig lige finde mine notater - og jeg vender tilbage.

Men først! Sørg nu for at skindet ikke bliver for tørt på indersiden. Fugt det, strø rigeligt med groft salt på undersiden og rul det sammen til senere brug.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-01-15 18:21

Hej...

Hop ind på denne hjemmeside http://www.123hjemmeside.dk/FULGJYR/2904202
scrol lidt nedad

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-01-15 00:25

Et rigtig godt link som godt kan stå alene.
Man skal blot passe på ikke at fjerne underhuden, idet pelsen gerne skal have noget at hæfte til.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 03-02-15 22:35

Hej Thewizards

Jeg kan ikke hitte mine notater fra dengang, men det link som Kaptajn-Tommy sendte, er det bedste, jeg har kunne finde.
God fornøjelse.
Fandens til arbejde.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 13-04-15 20:06

Så mange annullerede spørgsmål har du belemret Kandu-brugerne med.

1   26-03-14   200      Normalfordelingskurve Excel (3)   Folkeskole
2   15-08-13   200      Unære talsystem til havelåger..! (2)   HTML
3   01-12-12   200      HDMI - VGA - Apple TV - Smartboard (5)   Mac
4   01-12-12   200      ipad - HDMI - VGA - Smardboard (3)   Mac
5   28-07-12   50      Hjæææælp - kørekort (4)   Motorcykler
6   01-07-12   200      Frontpage (4)   FrontPage
7   27-06-12   200      Outlook Express (10)   MS Windows
8   03-06-12   200      Total død (29)   Biler
9   30-04-12   200      Skiftning af BMW motorcykeldæk (3)   Motorcykler
10   15-04-12   300      Væske til batteri - Hjæælp (13)   Motorcykler
11   25-02-12   100      Ydremål på BMW r100 (2)   Motorcykler
12   18-04-11   200      Fodbold-kikkert (3)   Sport
13   23-03-11   100      Nordic T (5)   Computerspil
14   21-01-11   100      Canasta spillekort (5)   Foto
15   21-01-11   100      Canasta (5)
16   23-03-09   50      Gnistgabet (7)   Biler
17   11-10-08   100      Canasta (5)   Andre interesser
18   09-06-07   100      B&O 28" (2)   Foto
19   09-06-07   100      B&O 28" (5)   El-installationer
20   09-03-07   50      Flødebollemaskine (6)   Håndarbejde
21   09-03-07   50      Flødebollemaskine (12)   Møbel-reparationer
22   09-03-07   50      Flødebollemaskine (3)   Andet fritid
23   09-03-07   50      Flødebollemaskine (10)   Folkeskole
24   16-12-06   50      Stukket træ (8)   Andet hus og have
25   16-12-06   50      Stukket træ (1)   Møbel-reparationer
26   16-12-06   50      Stukket træ (0)   Andet fritid
27   15-12-06   50      Stukket træ - Hjæææælp (7)   Håndarbejde
28   13-12-06   50      Universal rundsliber - Jungner (3)   Vand og VVS
29   22-11-06   50      Spil - middelalder (1)   Litteratur
30   22-11-06   50      Bob (1)   Undervisning
31   21-11-06   50      Træspil (4)   Håndarbejde
32   21-11-06   50      Træspil (1)   Møbel-reparationer
33   21-11-06   50      Træspil (4)   Undervisning
34   02-11-06   100      Julebukke (2)   Håndarbejde
35   14-09-06   100      Drejebænk (5)   Håndarbejde
36   14-09-06   100      Træ-drejebænk (3)   Møbel-reparationer
37   10-09-06   100      gult træ (5)   Hus og have
38   07-09-06   100      Læder (10)   Håndarbejde
39   25-05-06   50      Nyt kort til tomtom-300 (1)   Biler
40   20-03-06   50      Tejne (5)   Møbel-reparationer
41   20-03-06   50      Tejne (4)   Litteratur
42   01-03-06   40      Forstørrelse af billeder (30)   FrontPage
43   24-02-06   40      Dropdown (7)   Java Scripts
44   16-02-06   20      Dropdown - Programering (1)   Java Scripts
45   15-02-06   140      Undermenu (7)   Java Scripts
#   Dato   Pnt       Spørgsmål   Gruppe
46   04-02-06   60      Rullegardiner (6)   FrontPage
47   03-02-06   100      Gardiner i html (45)   HTML
48   08-12-05   50      Verdensuret (18)   Website's
49   03-09-05   100      Anastasi - igen (7)   Kandu.dk
50   03-09-05   200      Anastasia - kvinde eller mand (19)   Kandu.dk
51   23-05-05   50      Dybt at træde - vande (24)   Kandu.dk

Og snart annullerer du vel dette spørgsmål

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 15-04-15 12:01

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 24-01-15 19:21

Jeg har ikke prøvet at garve rådyr skind, men jeg kan fortælle dig, hvordan jeg gør med fåreskind.

For det første skal skindet saltes med groft salt i et tykt lag højst tre timer efter dyret er dødt, for derefter begynder forrådnelsesprocessen, og så vil pelsen falde af, når det bliver garvet.

Når det først er saltet kan det ligge i årevis.

Når jeg skal garve det ryster/skraber jeg saltet af og eventuelle hinder/fedt/kødrester fjerner jeg med en skarp kniv (havde jeg haft en ulu, havde jeg brugt den i stedet). Så lægger jeg skindet i en balje med en blanding af 20 l vand, 2 dl 80% myresyre og 1 kg salt (groft eller stensalt - ikke vejsalt), som er rørt sammen, til saltet er opløst. Denne blanding skal dække skindet helt, læg evt. en flise ovenpå. Skindet skal ligge i blandingen i 1 døgn og max. 3-4 døgn.

Derefter tages skindet op, og du rører ½ kg alun i blandingen, som derefter bare kan hældes ud på gårdspladsen. Skindet skylles med koldt vand fra en rindende vandslange, (derfor gør jeg primært den slags i de varme måneder) og vaskes i en billig shampoo uden balsam og denne proces gør jeg, indtil der løber klart vand fra skindet. Derefter drypper det af, inden jeg syr det op i en ramme. Så stiller jeg rammen et sted, hvor der gerne skal være lidt gennemtræk og ikke for koldt eller fugtigt, (for så bliver skindet ved at være vådt og man risikerer, at det mugner på kødsiden) og ej heller i direkte sol. Hver dag - og gerne et par gange om dagen - bearbejder jeg kødsiden med den runde ende af en stok, som jeg gnubber frem og tilbage for at sprænge fibrene i huden (for at blødgøre det), derved løsnes også flere hinder, som jeg så kan pille af. Her må du endelig ikke springe over, hvor gærdet er lavest, det er super vigtigt at gnubbe skindet godt for at blødgøre det (hvis det skal ligge på gulvet eller hænge på væggen er det ligemeget om det er blødt og måske nærmest en fordel, at det ikke er blødt). Når skindet er helt tørt sliber jeg det på bagsiden med en rystepudser ell. lign. så det bliver hvidt og fint og de sidste hinder kommer af. Det er vel en måneds tid om at tørre afhængig af vejret. Pelsen børster jeg fin med en hundebørste, men det har du jo ikke behov for.

Håber du kan bruge det til noget

Hvorfor prøver du ikke denne metode - glimrende beskrevet af én, som har afprøvet processen !!!
Men er du seriøs eller bare en som gerne vil se sit kontrafej på tryk ?? Med alle de annuleringer af spørgsmål, skulle man tro du er i familie med en kendt forfatter hvis navn også begynder med B, så ..........................?????? Forfatteren er ikke nyligt afdøde Claus Rifbjerg, men denne forfatter har pludselig fået en helt ny ven, nemlig afdøde CR - han kender nemlig alle kendte afdøde - de kan nemlig ikke forsvare sig !!!

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-04-15 21:49

Klovnefrederik forfatteren har 77 annullerede spørgsmål - det ene mere forvrøvlet end det andet.

Citat
har pludselig fået en helt ny ven, nemlig afdøde CR - han kender nemlig alle kendte afdøde - de kan nemlig ikke forsvare sig !!!
Nu ville det ikke undre mig hvis klovnefrederik forfatteren om nogle år påstår, at han havde hjulpet CR med at skrive tekst til flere af hans bestseller bøger.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 16-04-15 10:55

Jeg kan ikke lade være med at tænke, om thewizards er bb1 ?????????? Altså ham forfatteren, der både er (har været) kongelig hofleverandør af fisk, forfatter, foredragsholder, DJ-pestilens, jæger med speciale i aflivning af bundne geder - skudafstand max. 3 mtr., m.m.m. ???
Desuden kendskab til en riffelproducent, som kaldte sig bøssemager, skønt han ikke var uddannet som sådan. Denne producent skulle have leveret en riffel til prins Henrik for mange år siden. I den forbindelse kunne det være på sin plads at spørge løgneren bb1, om han er blevet inviteret til Dronningens 75-års fødselsdag ??

Vi afventer svar fra bb1.

ØV4

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 20-04-15 11:07

For fjernelse af den hvide hinde:

Læg skindet med hindesiden nedad mod en lettere brugt asfalt vej, gerne med småsten fra de utallige huller, som danske veje er udstyret med.
Herefter placere du fire murebaljer fyldt med sten på den opadvendte side,- skin siden.
Du fastgøre nu skindet, igennem et reb til anhængertrækket på bilen, i mangel af en bil, kan du finde en lokal bus ved nærmeste holdeplads/ skole til formålet.
Du kører nu med en gennemsnits hastighed af ca 80 km/t i ca en til halvanden time, og jeg garantere for, at de hvide hinder er pist borte.
Den her metode er gennemprøvet og med ramme garanti.

MVH
BW

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 20-04-15 15:27

Et mere probat middel findes nok ikke, medmindre malkemaskinmontøren bb1 har en god idé ???
Nåh nej - så havde han sgu' nok ikke spurgt !!!?????? Altså dobbeltagenten bb1, alias thewizards ????

ØV4
bb1's eneste sande ven, skønt jeg hverken er pedelmedhjælper eller falleret blomsterhandler eller fordrukken !!!!