/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Nye jagtformer
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 821 gange
200 point
Dato : 24-01-15 13:04

Sakset fra Hunters Magazin

Citat
Både i England og i Danmark fokuserer man i et roving syndicate på den selskabelige form for jagt – det vil primært sige fuglejagter.

England.
På de britiske øer er der masser af roving syndicates. Mange af dem er åbne, officielle og reelt en form for jagtudbydere – og i nogle tilfælde også jagtrejseudbyder – som man kan booke sig en eller flere pladser på.
Systemet er så enkelt som det er genialt.
I stedet for at være medlem af et konsortium, og jage på de samme arealer år efter år, så er et roving syndicate et rejsende konsortium, hvor medlemmerne rejser fra det ene revir til det næste. Og året efter kan destinationerne være gode gengangere og helt nye.
De åbne syndikater har naturligvis en stor udskiftning blandt deltager, men der findes helt oplagt også en stribe mere lukke syndikater, hvor det er en fasttømret flok, som indtager stadig nye revirer.

Danmark.
Fænomenet er relativt nyt i Danmark, omend begge af de ovenfor beskrevne varianter er under opbygning. Det vil sige, at vi inden længe kan se syndikater tilbyde dagsjagter rundt omkring på gode fuglerevirer, hvor man uden yderligere formaliteter kan booke sig for det antal jagter man har lyst til.
Der eksisterer allerede mere sluttede syndikater, der virker som en forening som man melder sig ind i – hvis man bliver inviteret – og hvor man efterfølgende kan melde sig til eksempelvis mindst tre men meget gerne mange flere af de hen mod både tyve og tredive forskellige jagter der tilbydes i løbet af et år.
Jagterne afholdes primært i Danmark, om end der også er afstikkere til højtflyvende fasaner i nogle af de nærmeste nabolande. Og langt den overvejende del af disse jagter handler om fasaner, ænder og i beskedent omfang agerhøns. Paraderne er typisk på mellem 300 og 800 fugle, og den enkelte deltagers budget per jagt svinger mellem 4.000 og 25.000 kroner.

Spørgsmålet må være: Vinder denne nye form for jagter gehør hos del af befolkningen, som ikke selv er jægere, men dog accepterer jagten i almindelighed.

Mit bud er, jeg tror vi får endnu flere jagtmodstandere.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-01-15 14:35

Deri er jeg ganske enig, og modstanderne vil kunne anklage jægerne for at overskride den usynlige grænse, hvor nødvendig regulering af overskydende vildt ikke længere danner baggrund for jagten i Danmark.

Nemlig!

Nu har vi også lidt sne her i Nordsjælland. Fuglene ( alliker, spurve, sangfugle, råger, skovduer, solsorte og en enkelt fasankok ) har sat turboen til og ved foderstederne hersker der hektisk travlhed med at få noget indenbords, inden sneen lægger sig for tykt.
Nu er jeg oppe på at udlægge 5 kg fuglefoder om dagen.

Elsker fugle.

Mvh.

Tonganeseren

Accepteret svar
Fra : betterwisser

Modtaget 200 point
Dato : 24-01-15 14:39

Det par som Tonga omtalte fra skydebanen tilhører nok den primære målgruppe til den slags " Rov Skydning", for jagt bliver det aldrig for mig.

Helt klart og med rette, vil den slags bringe jægerne i et dårligere lys, og er tørt krudt for jagt modstanderne. Jeg kan som sådan ikke have noget imod at man veksler imellem forskellige jagtmarker, men der bør være en skarp grænse imellem jagt, og skydning på udsatte fugle ude lukkende til dags jagter/fugleskydning.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-01-15 16:13

Godt med enighed i et så vigtigt spørgsmål.

De interesserede kan man måske fremover betegne som " Jagtnomader " eller " Jagtzigeunere ".

Mvh. til alle verdenshjørner

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-01-15 16:14
Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-01-15 16:19

Jeg er ikke helt sikker, men mon ikke ovennævnte ensemble spillede til HOJ`s foreløbigt sidster sommerstævne??? Jeg mener at kunne høre lyden af en klapstol knække sammen under et massivt læs.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-01-15 16:25

Hej Tonga, skide godt link til "Jeg er......" Jeg fik helt lyst til at drikke nogle bajere og byde kvindtøjet op til dans.

Jeg er zigeuner, trala trala tralalej
nede i Spanien min trtala laj
Der har jeg drømt, under solgyldne træer,
hvor min elskede trala tralaj tju hej

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-01-15 20:25

https://www.youtube.com/watch?v=vMnDyJZ2ygw

Kiggede lidt på You Tube og fandt nogle løjerlige måder at gå på - som soldater. Indiske og pakistanske paradeformer er til at skrige af grin over - og især grækernes mundering og gangart er uhyre komisk at se på.

Så fandt jeg dette her. Indtil videre den mest imponerende parademarch.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-01-15 21:30

En meget speciel og meget synlig ting ved Legionen er dets March-hastighed.

Hvor resten af den almindelige franske hær har en marchkadence på 120 skridt i minuttet,
har Fremmedlegionen 88 skridt i minuttet.
( Den danske hær har 115 )

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-01-15 00:23

Så tjek lige denne her. Indisk kanonbetjening. Se den til ende.

https://www.youtube.com/watch?v=PaK1jFg8JBE

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-01-15 00:27

Vi har tidligere set noget, der ligner.

https://www.youtube.com/watch?v=VGaHknxy-cs

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-01-15 00:30

Det var nu denne her jeg mente - sorry.

https://www.youtube.com/watch?v=FihDY-GC7VQ

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-01-15 00:40

Bemærkede iagttageren, at de kvindelige koreanske sodater havde halvlange underbukser på????

Kørvel i strækmarch - til ingen verdens nytte.

Mvh.
Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-01-15 09:59

Tak for svaret betterwisser.

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 26-01-15 15:11

Tak for dukaterne.

Mvh
BW