/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lim til ildfaste sten
Fra : Lincoln1242
Vist : 1945 gange
100 point
Dato : 22-01-15 12:55

Kan man købe lim til vermiculit sten? Og lime en sten, der er knækket?

Stenen er knækket lige der, hvor der er fabrikeret en sprække til den sekundære luft, så ”stumpen” falder let ned. Det er – trods det at ovnen er relativt ny – ikke muligt at købe hverken en ny sten eller et sæt. Det eneste sted, der tilsyneladende sælger disse sten; de vil kun sælge dem sammen med en ny brændeovn!

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 22-01-15 13:07

Du skal spørge efter et produkt som hedder pejsemørtel, det forhandles mange steder det her er kun et eksempel:
http://www.easyfire.dk/categories/1/54

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-01-15 13:19

Ellers kan du købe en hel sten et andet sted og tildanne den med mejsel og vinkelsliber.

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 22-01-15 13:19

Vil det også kunne bruges til at lime de to stykker samen? Jeg mener; brudfladerne er ikke så store, så der er ikke så stort et areal at "lime" på.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 22-01-15 13:22
Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 22-01-15 13:32

Det duer ikke at købe en "universalsten" og forsøge at skære den til. Den knækkede sten er facetslebet i kanterne, og sprækken til den sekundære luft vil være nærmest umulig at lave fordi materialet er så porøst.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-01-15 15:41

Hvis du nu finder nogen, der ikke ryster så voldsomt på hænderne. Eller lægger en lineal på at støtte sig sig til.
Når du skriver "nærmest umulig", så antyder du, at den originale sten er fremkommet ved et mirakel. Der findes faktisk mennesker, som kan bruge både deres hænder og et stykke værktøj.

Godkendelse af svar
Fra : Lincoln1242

Dato : 22-01-15 21:00

Tak for svaret o.v.n..

Jeg kontaktede firmaet, og de foreslog keramisk lim, uden at de dog ville give garanti på resultatets holdbarhed.

Kommentar
Fra : røskva

Dato : 19-04-15 12:23

en skamol plade må da kunne tildannes den er lige så nem at skære bore i som spåndplade
ellers kan du lime med ildfast ler

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-04-15 19:14

Der findes også ildfast kit på patron a la fugemasse.