/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Solcelle økonomi
Fra : svendgiversen
Vist : 487 gange
125 point
Dato : 21-01-15 21:43

Vi har investeret ca 60.000 kr i et solcelle anlæg i november 2012,
efter gammel ordning, med godkendt modregning.

Før brugte vi for ca 2000 kwh El om året, men i 2013 og 2014 har vi haft et lille overskud.

Er denne investering rentabel inden for en fornuftig investerings horisont?
Min kone, der ejer huset, er 70 år og jeg er snart 72 år.

Hvis vi havde ventet en måned mere, så efter ny ordning,
hvordan ville økonomien så havde set ud??

Dum, dummere, grøn pensionist...

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 21-01-15 23:14

Hvis én kwh koster 2 kroner, så koster 2000 kwh 4000. Så du har betalt solcellerne efter 15 år. Det er ikke rigtigt en god forretning, normalt forventer man at den type investering er betalt efter 10 år.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-01-15 23:34

Den kan lige hænge sammen, på grund af det meget lave rentenivau for tiden.

så forudsætter det at solcellerne forbliver med at give konstant udbytte i ca 20 år uden væsentlige omkostninger til vedligehold og reperation.
Jeg er bange for at der er mange som indenfor de første 5 år opdager at der skal yderligere en del penge til for at rette op på dårlige solceller eller dårlig installation.

Jeres forbrug er usædvanlig lavt.

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 22-01-15 10:42

Det er en god forretning!
Du bliver beskattet med 60 øre pr. KW, og kan trække 25% af anlæggets værdi fra i skat indtil du når 0 kr.
Går ud fra i har brugt virksomhedsordningen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-01-15 11:16

Nej vi er begge pensionister og har ikke oprettet virksomhed med afskrivning.

Og vort lave forbrug; vi bor i et lille velisoleret hus med gasopvarmning,
har hverken tromler eller micro bølgeovn og alle vore el pærer er efterhånden lav energi.

Men en levetid på ca 20 år får vi jo nok ikke glæde af, vi må nok sælge huset om ca 10 år.
Så er spørgsmålet om hvor meget solanlæget øger salgsværdien til den tid?

Hvis jeg havde indbetalt de 60.000 kr som ekstra afdrag på min kones F1 lån,
havde vi kun sparet 6-700 kr om året, så er de ca 4000 kr er OK.

Vanskeligt at investere i noget der kan give et tilsvarende afkast.
Men de der fortsat investerer efter ny ordning må have store problemer??

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 22-01-15 11:21

uhh... så er jeg ikke kompetent rådgiver, desværre! :-|

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-01-15 12:58

Bare en strø-tanke:

Hvis jeg havde solceller,ville jeg parre anlægget med en varmepumpe.
Har set/mærket den i funktion. Den giver virkelig varme. Og trækker nok en hel del strøm.

Men jeg har ikke sat mig ind i økonomien,da vi ikke har nogen af delene.

M.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 22-01-15 15:13

Hej Svend
Med de ganske få oplysninger du indleder med, er det ganske umuligt at kommentere. Jeg var i branchen dengang det gik RIGTIG HURTIGT (2011-2012) og har lavet mange beregninger.
Hvis du kan/vil svare på disse spørgsmål, er der bedre chance for at kommentere

1. Fik du en teoretisk beregning INDEN du købte?
2. Hvis ja, da beregnet årsproduktion?
3. Hvad producerede anlægget i 2013 og 2014? Jeres aktuelle forbrug i begge år?
4. Størrelse på anlæg?
5. Er der tegnet PowerGuard forsikring?
6. Er panelerne mono- eller polykrystalinske?
7. Panelernes tolerance?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-01-15 15:16

Interresant tanke Mosebæk, men hvilken type varmepumpe tænker du på:

Er det kun en der suger varme ud af luften omkring huset?
Her er jeg så heldig at vor nærmeste nabo fremstiller og sælger den slags,
jeg vil spørge ham, men han er her kun i weekenden.

Eller er det det et større anlæg, der køler haven ned, via nedgravede rør??
Et sådant har min kones datter, men med et kæmpestort jordtykke.

Her har vi kun et par små plæner, vist ikke nok til jordvarme,
men der er kun en halv snes meter ud til Flensborg Fjord,
hvis vi kan få lov til at nedkøle den bare en hundrededel grad
har vi varme nok her i vort lille hus, hvordan får vi tilladelse til det???

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 22-01-15 15:32

Svend
Varmepumpe vs jordvarme er 2 forskellige ting!
Igen er det vigt at få varmepumpen i den "rigtige" størrelse (hvor mange kubikmeter i huset) og også vigtigt at se på KOP-værdien (input vs output)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-01-15 15:37

Og så Guild, endelig en ekspert, der ved hvad det drejer sig om:

1. Fik du en teoretisk beregning INDEN du købte?
2. Hvis ja, da beregnet årsproduktion?

Nej men min kones søn, der arbejder med solenergi på Danfoss,
anbefalede, dimensionerede og bestilte anlægget i Flensborg, hvor han bor.

3. Hvad producerede anlægget i 2013 og 2014? Jeres aktuelle forbrug i begge år?
4. Størrelse på anlæg?

Vi har 15 mørkegrå plader på garage/værkstedets sydvendte tag, hoved huset er nord-syd.
I 2013 købte vi ca 1800 kwh og fik ca 2300,
i 2014 købte vi ca 1400 kwh og fik ca 2200.
Overskuddet solgte vi til kun ca 60 øre...

5. Er der tegnet PowerGuard forsikring?
Nej, ikke mig bekent

6. Er panelerne mono- eller polykrystalinske?
7. Panelernes tolerance?

Det ved jeg ikke, men kan spørge min kones søn, der også er ekspert...

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 22-01-15 16:48

Hej igen Svend

Mine formodninger
1. 15 paneler a 200 W (Monokrystalinske) = 3000 Kwh pr år
2. 3000 - 2300 = "Spild" på 700
3. 3000 - 2200 = "Spild" på 800
4. Der er flere faktrorer for spild: Inverter effektivitet, vinkling af paneler, afvigelse fra stik syd og måske skygge påvirkninger samt antal solskinstimer. Sønderjylland ligger i bæltet 1600 - 1800 timer (rekorden er Skagen med 2150 timer)
5. Dit anlæg er "lille" men jeres forbrug er "meget lille", så overskud på henholdsvis 500 og 800 skal I da SELV bruge og IKKE sælge til den latterlige pris a 60 øre Kwh. Her er det en varmepumpe kan give en god forrentning.

Generelt vil jeg sige, at du var heldig om kom med på "Nettomåler-ordningen" (populær også kaldet "batteri-ordningen".

Om investeringen: Der har indtil nu IKKE været de store udsving i huspriserne, men mægler-branchen her konstateret en stor nedgang i "liggetiden" (over en halvering).

Solceller har i lang tid haft en kalkuleret produktionstid på 20 år, denne er nu reguleret til 25 år. Testanlæg monteret i 1982 i Tessin (Tyskland) producerer stadig "lystigt", og alle giver dette anlæg minimun 30 år!

Så måske den aller bedste "sidegevinst". Idag producerer dit anlæg 1 Kwh til en værdi af ca 2 kroner. Prisen vil STIGE, og de fleste (mange) eksperter spår en 2040 pris på 5 kroner. Til den tid vil børnebørn og oldebørn vil alle sende Jer en MEGET venlig tanke

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 22-01-15 16:57

Lige en lille rettelse:

"og alle giver dette anlæg minimun 30 år!" her skal stå "alle gav", idet denne udtalelse er 5-6 år gammel.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-01-15 17:15

Denne jeg har set hos et par venner: Panasonic HE9PKE 6,55 KW.

Og såvidt jeg husker,er den købt her:
http://www.midtjyskelcenter.dk/page17120.aspx?recordid17120=479

Lidt her om emnet: http://www.varmepumpefakta.dk/

Citat
Varmepumpe vs jordvarme er 2 forskellige ting!

Denne her jeg refererer til,er et apparat der sidder uden på huset,med en "mølle" inden i. Og en lille "kasse" indvendig,som varmen kommer fra. Jordvarme er 100 km. slange nedgravet i haven.

Der kan være regler,med hensyn til støj,(støjer ganske lidt) mod nabogrunden.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-01-15 17:28

Sikkert rigtigt, vort anlæg er vist et 3,8 kw anlæg, og har i dag givet tilfældigvis 3,8 kwh,
på en kold, men solrig vinterdag med morgen udfald, over halvdelen af vort el forbrug.

Og ja, vi må finde alternative måder at bruge overskuds strømmen på,
jeg begyndte med en acu plæneklipper, men vil nu tage kontakt med min varmepumpe nabo...

Allerhelst vil jeg have lov til at køle fjorden lige her udenfor lidt af?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-01-15 17:53

Og så lige mit nul sums regnestykke:

Vi sælger huset om 8 år og får ud af de investerede 60.000 kr en merpris på 20.000 kr.
Vi har så i 10 år sparet 4000 kr om året i El, mod en netto investering på 40.000 kr.

Jeg ved godt at der er mange usikre faktorer i dette, uden rente og risiko profil.
Et af de vigtigste er at min kones F1 lån udløber næste år.

Hvordan vil et supplerende regnestykke for et varmepumpe anlæg se ud?
Min kones lille hus er på kun godt 100 kvm, men med ny velisoleret tagetage,
selv sover vi den gamle grisestald, og hønsehuset er nu garage.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 125 point
Dato : 23-01-15 15:07

Alle synes at glemme vedligeholdelsesudgifter,

Af de par stykker, jeg kender, med solceller har de alle skulle have noget reparereteller udskiftet indenfor 1 år.
Men når der er gået mere end 2 år, er det for ejerens egen regning. Det kan helt ødelægge økonomien.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-01-15 14:29

Tak for svaret transor.