/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Brug af køberrådgivning ifm boligkøb
Fra : JeppeNielsen
Vist : 444 gange
20 point
Dato : 17-01-15 23:36

Hej Kandu'ere.

Kæresten og jeg står og skal købe en ejerlejlighed. Vi har ikke overblik over, hvad processen indeholder og hvordan vi i det hele taget gør. Og vores besøg i to ejendomsmæglerbutikker gjorde os ikke mere trygge.

En kollega har så anbefalet os, at tage kontakt til en købermægler og købe køberrådgivning af denne. Vi er lidt bange for at komme til at "købe noget forkert" eller betale for meget for en lejlighed fordi vi ikke kender markedet særlig godt og ikke er vant til at forhandle. Vi bor i dag til leje.

Er der nogen herinde, som har erfaring med en købermægler? Min kollega kender en af stifterne af Købersmægler.dk og anbefaler mig at snakke med dem. Se evt dette link - har du nogen kommentarer eller har du selv prøvet at bruge noget lignende vil jeg være meget glad for svar:

Købersmægler.dk: http://koebersmaegler.dk

Det kan også være nogle andre. Det skal bare være nogle der kender København, da det er der vi skal købe fordi min kæreste stadig har 2 år tilbage på studiet.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-01-15 07:26

En ting du/i kan starte med at gå ind på en af boligsiderne
http://www.boligsiden.dk/salgspris/solgt/ejerlejlighed/1?vej=vesterbrogade&by=koebenhavn%20v&displaytab=mergedtab&antalperside=30&sort=adresse

Her kan Eks indtaste ARD. Og se hvad priserne på solgte lejeligheder har været ca.
Søg også på nettet og se hvad priserne i området ligger på og liggetiden, nedslag

Der er en del ting som der skal kigges på

Ejerforeningens økonomi, herunder fælles udgift, evt. Kommende udgifter/ ombygninger mm
Elsyns og vvssyns rapport skal forlægges
Energirapport ( herunder kan du/i evt se hvilken forbedringer som man anbefale) og spørg evt indtil om nogle af disse er udført eller planer for udførelse
Referatet fra sidste generalforsamling, ( gerne flere år tilbage) hvis muligt så kan man få lidt overblik omkring hvad man har lavet tidlere mm

Men under alle omstændigheder hvis i er det mindste i tvivl så ville jeg klart anbefale jeg at bruge en byggesagkyndig eling som kan bistå jeg

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-01-15 09:51

Start med at snakke med din bankrådgiver og din advokat. De er på din side og rådgiver til din fordel

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 18-01-15 11:50

Nej din Bankrådgiver er altid på bankens side og det er langt fra altid det samme som at være på din side.

Advokaten kan se om det juridiske er i orden.

Kan klart anbefale at man køber ekstern køberrådgivning når man skal indgå en af de største handler i sit liv også selv om det jo naturligvis koster penge.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-01-15 20:21

Brug aldrig fælles advokat til udfyldelse af papirer. Tal evt med en ejendomsadvokat inden i går ud og skriver under på noget som helst.............heller ikke en "forhåndsaftale".

Kommentar
Fra : JeppeNielsen

Dato : 18-01-15 22:43

Tak for jeres input! Det sætter vi pris på. Vi er glade for vores bankrådgiver - har haft ham i 100 år. Men han har jo ærlig talt ikke forstand på boligmarkedet. Han er god til at snakke pension osv, men at have ham med i vores bolighandel, det tror jeg ikke er en god ide.

Vi har selv overvejet om vi skal gå med en advokat, som et par af jer foreslår, men jeg ved ikke om de blot klarer "det juridiske" eller de også kan hjælpe med at finde den rigtige lejlighed til os. Der er dem som hedder vilsø, se evt http://vilso.dk. Nogle der kender noget til dem? De er vist de mest kendte der er, men igen, det virker meget "advokat-agtigt" og ikke så "bolig-agtigt".

Der er ikke nogen som har kommenteret på de nye fra købersmægler.dk (http://koebersmaegler.dk) - er der ikke nogen som kender nogen som kender nogen, som har brugt dem eller som har erfaring med noget lignende?

Vi overvejer i øvrigt at tage til et par åbent hus arrangementer. Er det smart at snakke med banken først? Vi har fået at vide hvad vi kan låne, så de er vel ligeglade hvad det er for en lejlighed?

Håber at høre noget om jeres erfaringer - også hvis I har købt bolig og klaret det selv.

JN

Kommentar
Fra : JeppeNielsen

Dato : 18-01-15 22:46

... hov der er noget i vejen med linksene.

Her er de rigtige:
http://koebersmaegler.dk
http://vilso.dk

Sorry

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 19-01-15 14:53

Jeg vil foreslå at I læser
Køb af bolig http://bookboon.com/dk/koeb-af-bolig-ebook
Og
Køb af andelsbolig http://bookboon.com/dk/andelsbolig-ebook
De er begge gratis at downloade og giver en fin gennemgang af boligkøbet
/Janus

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 24-01-15 15:55

Hej JeppeNielsen

Inden I kontakter en sagkyndig, mægler, bank osv - så nogle gode råd:

1. Vis ALDRIG begejstring = stone-face
2. Brug alle sanser (ex lugten i kælder og på loft)
3. Underskriv INTET, selvom sælger påstår, at der står andre i "kø"
4. Registrer navnene på øvrige beboere
5. På boliga.dk kan du hente MANGE oplysninger (BBR, seneste købspriser på adressen og på gade/vej
6. Ro på og is i maven. Markedet er dit. Se på 20 - 30 - 40 forskellige lejligheder
7. Gå en grundig tur i gaden/kvarteret. Dag/aften/week-end. Og få en tilfældig snak med de lokale .. det er utroligt hvad de kan fortælle .. hvis dine spørgsmål er "rigtig" formuleret (må IKKE være et "forhør"

København .. så skal du måske have et øje på det nordlige Amager. Min søn købte her for ca. 3 år siden, og der er gang i udviklingen på MANGE fronter

Kommentar
Fra : JeppeNielsen

Dato : 27-01-15 23:49

Tak for jeres kommentarer. Både dem fra JanusN med henvisning til e-bøgerne (super fedt!) og Guild for de 7 gode råd. Meget konkret. Jeg tror jeg vil gå i gang med bøgerne. Meget godt at have lidt baggrundsviden.