/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Motorkontrollampen på Opel Astra 1,4 lys
Fra : gunnarb
Vist : 1534 gange
100 point
Dato : 07-01-15 13:29

Motor kontrollampen på min Opel Astra 1,4i -NZ 1992 er begyndt alt lyse af og til. Det er ikke
hele tiden, men især når den er blevet godt varm, eller har stået i tomgang i længere tid.

I går kørte jeg ca. 20 min. på motorvejen, og da jeg drejede fra og holdt i kø, begyndte den at lyse, og den lyste herefter hele tiden indtil jeg ankom til bestemmelsesstedet ca. 2-3 km. Da jeg ca. 2,5 time senere skulle køre hjem 27 km, men ikke på motorvej, lyste den ikke. Bilen er nysynet den 13 december 2014 og co2 tjekket var ok. Er der nogen der har erfaring med hvad der kan være galt? I instruktionsbogen står der "Længere tids kørsel med motorkontrollampen tændt kan betyde beskadigelse af katalysatoren, forøget benzinforbrug og påvirkning af bilens ydelse. Jeg kan ikke mærke noget på ydelsen. Kan det være lambda - sonden der er slidt/beskidt.

Hvordan tjekker man det, hvis man ikke lige skal køre til en mekaniker.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 07-01-15 14:39

Min første tanke er, om køle-blæseren ikke arbejder eller kører den anden vej.
Man skulle tro det var løgn, men jeg har modtaget en bil retur fra Auto - El med en fejlforbundet køleblæser

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 07-01-15 15:14

Ega ventil sodet til og/eller slanger til den er itu.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 07-01-15 15:59

Hvad er Ega ventil?

I dag kørte jeg første 9 km uden af lampen lyste og jeg kiggede på blæseren og den kørte ikke. Herefter hold jeg pause ca. 20 min og kørte derefter ca. 3,5 km uden at lampen lyste. Så lod jeg billen kører i tomgang indtil den gule lampe begyndte at lyse ca. 10-15 min og derefter kiggede jeg i motorrummet for at se om blæseren kørte, men det gjorde den ikke. Herefter slukkede jeg motoren og ventede ca. 20-25 min. Og så kørte jeg hjem ca. 7 km uden at den gule lampe lyste. Så noget tyder på at den skal være meget varm før motorkontrollampen lyser?

Jeg har endnu ikke set at køle-blæseren køre, men den er vel ikke forbundet forkert, for så har den været dent i 22 år.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 07-01-15 16:23

Der skulle have stået EGR ventil, den sidder på udstødningsmanifolden før lambdasonden, den er med til at styre forureningen og give optimale forhold til katalysatoren.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 07-01-15 16:37

Er der sådan en på min bil? Jeg kan se en føler lige ved udstødningsrørets begyndelse, hvor ledningen går op til et rundt stik, er det den eller er det lambda-sonden? Jeg har ikke lagt mærke til en ventil på manifolden.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 07-01-15 16:50

Der er EGR ventil på din bil og den er elektriskstyret kan jeg se, og jeg ved at de kan stopper til om motorlampe begynder at lyse. Den kan renses og få til at virke igen, hvis ikke EL/modstanden i den er defekt.
se link:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=9603153053&n=-1233359923&pn=-830466712

Kommentar
Fra : Mazar

Dato : 07-01-15 17:24

En bil kan sagt køre uden blæseren fungere, den kan bare ikke stå stille i tomgang i længere tid.

Hvordan har bilen kørt i sommers, da der var varmt ? har du temperatur måler i dit display inde i bilen? der kan du altid se om den bliver for varm.

Jeg tænker at sikringen til din køler er stået af. Det kan medføre til at motoren bliver for varm når den står i tomgang, men ikke når du kører, da den bliver kølet af vinden.

Start bilen i tomgang, hold øje med temperaturen i displayet, hvis den nærmere sig den røde, så mangler du en blæser der fungere.

Det kan være noget så simpelt som at der er gået en sikring i din sikringsboks.
Der sidder på nogen biler flere sikringsbokse, på min Toyota sad der en i motorrummet og en ved venstre knæ af føren. Lige bag plasticen.

Tag alle sammen ud og tjek om de er som de skal være.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 07-01-15 17:26

Find termokontakten til blæseren

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 07-01-15 18:10

Glemte at spørge: Hvad viser temperaturmåleren på instrumentbordet?
Og Mazars idé med sikringerne er heller ikke skeløjet.
Kan du finde ud af, at sætte strøm direkte på blæsermotoren, er dét en mulighed for at udelukke, at den er stået af.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-01-15 19:10

Der sidder en olietryksmåler på bilen, hvortil der går en plusledning. Hvis olietryksmåleren ikke får olietryk nok, vil lampen lyse.
Når olien bliver varm, vil oliens viskositet ændres, og blive mere tyndflydende, dermed lettere kunne komme igennem lejer mm. Den har altså sværere ved at holde trykket på olietryksmåleren, når den er varm, og hvis motoren er slidt, endvidere hvis oliefilteret er beskidt og ikke er skiftet, da olietryksmåleren måler trykket efter oliefilter.
VH Palle

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-01-15 23:23

De situationer du beskriver passer fint på hvor olietrykket er lavest.

Det kan være slidt motor eller noget så elementært som forstoppet oliefilter eller en olietrykalarm, som tænder i utide. For langsom tomgang kan også give lavt olietryk.
Endelig kan din olie være for gammel og fortyndet af kondenseret benzin.
Jeg har oplevet en bil der sjældent kom ud og blev gennemvarm. Der steg oliestanden idet fortyndingen udgjorde mere end olieforbruget.

Forklaringen med manglende blæser er mulig men mindre sandsynlig.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 07-01-15 23:49

Er det lampen der symboliserer en motor (Check Engine Light) som regel gul el. orange?
Så kan det godt være lambdasonden der er periodisk fejl på. Har oplevet det samme med en Kadett E model. Lyste periodisk, men slukkede igen, som regel efter en nats afkøling.
Den lyste heller ikke da bilen holdt i synshallen, men tallene var ekstremt høje = defekt lambda.

Den gule lampe i Kadetten kunne forresten også finde på at tænde efter en tur på motorvej, når bilen f.eks. holdt for rødt. Den slukkede nogle gange efter få kilometer, andre gange skulle der en nats tænkepause til.

Jeg tvivler oprigtigt på, om det har noget med olietrykket at gøre.Blæseren kan have en defekt termokontakt, selvom sikringerne er intakte. Du skal finde termokontakten, enten i køleren eller måske indbygget i en kølerslange? Tag stikket af og forbind de to terminaler med et stykke ledning eller lignende. Pas på med at have fingrene i nærheden af blæseren, hvis den går i gang.
Hvis den er til to hastigheder vil der være tre ben i stikket. Så må du tjekke hvad der er hvad, inden du "shunter" noget.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 08-01-15 00:21

Tak for de forskellige muligheder, dem vil jeg undersøge i morgen. Men jeg kan oplyse at jeg lige før syn har skiftet olie og filter. Hvis det har noget med olie eller slidtage at gøre, så vil olietrykslampen vel lyse, og det gør den ikke. Bilen har kørt 189300 km, så jeg tro ikke at den er slidt op? Temperaturmålere på instrumentbrættet viser noget under 90 grader, og det har den også gjort i sommer, jeg har ikke bemærket at den bliver for varm, men der er også først nu her i januar måned at motorkontrollampen er begyndt at lyse når den bliver varm. Jeg må prøve om jeg kan få blæseren til at køre i morgen, hvis jeg lader den gå i tomgang længe nok, og samtidig holder øje med temperaturmåleren.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 08-01-15 02:15

Der er 3 ting/dele på din bil der er med til at styre motorlampen (den GULE)

1: EGR ventilen, sidder på udstødningsmanifolden, kan være tilsodet / defekt.
2: Lambda sonden, sider i udstødningsrøret før katalysatoren, kan være defekt.
3: MAP sensor, sidder ved/på indsugningsmanifolden, kan være defekt.

Og så er der selvfølgelig stikforbindelser og ledninger der kan være dårlige/defekte.

Men kør hen til en mekaniker og få udlæst fejlkoder på bilen når den gule lampe lyser, og håbe på at fejlen kan findes ved første test.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-01-15 11:00

Så tog jeg fejl. Troede at motorkontrollampen også registrerede for lavt olietryk. Men det ændrer ikke ved at din lampe lyser netop i de situationer hvor man kan forvente lavt tryk. Det er lavt omdrejningstal med meget varm motor.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 08-01-15 12:43

Nu har jeg fundet fejlen uden test ved en mekaniker. Jeg var ude for at lokalisere EGR, lambda- sonde og MAP sensor. Lambda-sonden var der ingen tvivl om, men inden jeg fik lokaliseret de andre opdagede jer at der var en lille slange på ca. ø2-3 mm under luftfilteret ved karburatoren som var faldet af. En brun vinkelhætte var mørnet, der var gået et stykke af, men jeg kunne godt
trykke den på plads igen. Så kørte jeg en tur på ca. 15 km og herefter holdt jeg i tomgang ca. 15 min uden at køleblæseren gik i gang og temperaturmåleren stod lige imellem blå område og 90 grader. Så gik jeg ud og trak den tynde slange af imens motoren gik. Der kom et sug og motoren ændrede omdregninger, men kørte videre og efter ca. 1-2 min lyste den gule kontrollampe.
Herefter satte jeg slangen på igen og lampe gik ud.
Hvad hedder sådan en slange, der er en vinkel hætte i begge ender, jeg synes ikke jeg kan finde den hos T-hansen eller Refako på netter?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 08-01-15 13:23

Til lykke, feed tilbagemelding.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-01-15 14:03

Først nu jeg ser dit indlæg. Tillykke med løsningen. Har prøvet nøjagtigt det samme,på en Ascona C.
Dette med motor temperatur,er ialtfald et "fejlskud".
Jeg har kørt Opel siden 1983. Fem forskellige typer. Alle har haft nem ved at holde temperaturen normal. Meget sjældent "møllen" gik igang.

189300 km. Den er jo kun lige "kørt til".

M.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 100 point
Dato : 08-01-15 16:07

Det er en vakuumslange der går fra MAP sensor til indsygningsmanifolden od du kan bruge en alm vakuumslange, den skal bare passe over studssen så den slutter tæt.

Thansen har måske en der passer i Ø, ellers må du købe en ved Opel

http://www.thansen.dk/product.asp?n=1681973894&pn=1681974908r en

Godkendelse af svar
Fra : gunnarb

Dato : 08-01-15 18:22

Tak for svaret Hejdu58. Jeg tror at du var tættest på løsningen, det var dig der fik mig til at kigge det rigtige sted. Indtil videre ser det ud til at slangen bliver på plads på studsen, som har en udbuling. Ellers vil en 1,5 mm2 kobberledning sikkert holde den fast, jeg er jo tidligere elektriker.
Nå men tak til alle som har deltaget men kompetente løsninger.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 09-01-15 00:50

Selv tak gunnarb