/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Formatere USB til bootable disk Mac
Fra : ingelein
Vist : 882 gange
50 point
Dato : 06-01-15 18:12

Hej
Jeg har nu brugt flere timer til at downloade Yosemite for at lave en clean install. Derfor skal jeg først have formateret mit USB stik. Det troede jeg også jeg havde gjort, for den har nu fået betegnelsen EFI. Det undrer mig dog at størrelsen er angivet med 200 MB, for det er et 32 GB stik - helt nyt. Et tilsvarende stik opfører sig ligesådan. Hvordan får jeg partitioneret til GUID formatet?
Ingelein

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 06-01-15 20:28

Citat
Derfor skal jeg først have formateret mit USB stik

Nope, ikke nødvendigt.

Her er guide direkte fra Apple: http://support.apple.com/en-us/HT201372

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-01-15 23:23

Hej Exterminator

Beklager, men så har du ikke læst punkt 2:
Mount the volume you want to convert into a bootable installer. This could be removable media such as a USB flash drive, or a secondary internal partition.
USB stikket skal formateres som OS X Journaled og partitionen skal være GUID. Sorry
Ingelein

Accepteret svar
Fra : UlrikB

Modtaget 50 point
Dato : 07-01-15 13:10

Du kan bruge "Diskværktøj" til at formatere et USB flash-drive f.eks. til 'Mac OS - udvidet (Journaled)' og det er også med "Diskværktøj" at du kan indstille hvilken type partitionsoversigt du ønsker anvendt (GUID, Apple-partitionsoversigt eller Master Boot Record).

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 07-01-15 20:50

Citat
Beklager, men så har du ikke læst punkt 2:

Jo du misforstår hvad det er der står.
prøver lige at oversætte til dansk:
Punkt 1 - Hent OS X styresystem fra appstore
Punkt 2 - Mount den disk du ønsker at lave om til en bootbar installations disk
Punkt 3 - Du kan nu bruge værktøjet createinstallmedia til at lave disken om til en bootbar installations-disk der indeholder styresystemet du hentede i punkt 1

Værktøjet createinstallmedia laver det hele for dig, du skal ikke partitionere eller formatere noget på forhånd.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-01-15 22:04

Hej EXTERMINATOR
Jeg beklager, men det virker ikke hos mig - tro mig, jeg har prøvet og får at vide at min USB Disk skal formateres først. Iøvrigt læser jeg "createinstallmedia" som "lav et installationsmedie". "createinstallmedia" er det, der senere henvises til, når man laver "sudo Applications/Install ........ osv. udførelsen.
Ingelein

Ps. Har du selv prøvet?

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 07-01-15 22:06

Tak for svaret UlrikB. Det var det, der skulle til. Kunne bare ikke finde "Diskværktøj" i første omgang. Nu har jeg lagt det i Dokken.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 07-01-15 23:03

Citat
Ps. Har du selv prøvet?

Ja

Citat
Iøvrigt læser jeg "createinstallmedia" som "lav et installationsmedie".

Så læser du altså forkert, createinstallmedia er et program der ligger i den downloadede OS X pakke.

Værktøjet har de lavet for at gøre det nemmere/hurtigere at fremstille installationsmedier

Citat
"createinstallmedia" er det, der senere henvises til, når man laver "sudo Applications/Install ........ osv. udførelsen.

Jeps