/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvad du ikke ikke vidste..
Fra : molokyle
Vist : 527 gange
200 point
Dato : 03-01-15 17:55

..om dit privatliv på nettet:

Ja, ja, ja... vi har fået at vide af bl.a. Edward Snowdon, hvorledes det hænger sammen med krænkelse af privatlivet og overvågning på nettet og det der med; at blive 'kikket over skulderen'.

Mange har derfor taget deres 'forholdsregler':

1.) Firewall + Antivirus.
2.) Skiftet Password/kodeord.
3.) Forbudt 3. part cookies og cross domain scripting.
4.) Benytter browserens mulighed for Anonym/Private surf.
5.) Installeret 3. part Plug-in's/Ad-on's/Extensions i selve browseren til ovenstående (Se: Ad. 4).

Hvad tror I det hjælper?

Tjek f.eks. dette site ...med hele arsenalet af 'Hemmeligheds' teknikker slået til:

http://www.browserspy.dk/

Nåeeiiihhhh.. : IP, også den lokale!, Operativsystem, Land; hele lortet...

Præcis nok til med 100% sikkerhed at identificere netop DEN computer du sidder ved for nuværende ( ..og hvor?).
Resten er rent 'gammeldags' detektivarbejde ..og ? ... har vi dig !!!
Mon Microsoft's nye browser Spartan vil kunne; lave om/rette op på dette?
SÅ ville den være et klart hit !!!!
</TVIVLERBANDEN>

Kommentar
Fra : netop

Dato : 03-01-15 18:00

Næh, hvordan skulle det mon kunne komme i stand! -

Har de lovet det?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 03-01-15 18:04
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-01-15 18:10

netop -> næeh.. de har ingen ikke lovet ...og sikkert med god grund
..men lover politikere f.eks. gennem lovgivning, at sådanne data ikke må være umiddelbart tilgængelige for alle der besøger en hvilkensomhelst webside hvorsomhelst?

Krypterede META-DATA vil kunne bibeholde anonymiteten for den 'besøgende' bruger, medens funktionaliteten af nettet ikke ville lide nogen skade.
Jeg har ikke set tiltag i denne retning.
Har du..?
</TVIVLERBANDEN>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-01-15 18:23

Ja marken84 det har jeg gjort opmærksom på før ..samt hvad jeg ellers selv mener om den 'sag'

http://www.kandu.dk/Tip22516.aspx

Alt andet lige svarer det til; at du har en unik nøgle til din hoveddør, men alle andre kan erhverve sig en systemnøgle til din lås ...blot du en gang har kikket på dem, idet de går forbi på gaden.
Det er jo helt GAK !
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-01-15 18:33

Ups ..
..for forståelsens skyld efter at have gennemlæst dette igen:
Citat
sådanne data ikke må være umiddelbart tilgængelige for alle der besøger en hvilkensomhelst webside hvorsomhelst?

..så skulle det have været formuleret således:
sådanne data ikke må være umiddelbart tilgængelige omkring alle, som besøger en hvilkensomhekst webside hvorsomhelst, ..for indehaveren af siden?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-01-15 18:40

Ps. Jeg sku' hils' og si':
Det er bl.a. netop disse "big-data" fra browseren som gør at man kan slippe af med phishing og deslige ..altsammen i Google og Marketings-industriens navn
Kan vi 'slippe' for dét ..tror I ...?

</TVIVLERBANDEN>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-01-15 21:58

Ja, vi havde besøg her i julen af nogle, der overvejede en tur til London,
de fandt et par tilbud der, og nu bliver vi dagligt bombarderet med tilbud fra London.

Det samme er sket med flere andre steder hvor vi har været, så nogen holder øje med os.

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 200 point
Dato : 03-01-15 23:34

Citat
Kan vi 'slippe' for dét ..tror I ...?

NÆH, vi må nok affinde os med det eller lade være med at være på nettet...

Elementært, kære Watson/molokyle...

Kommentar
Fra : poten

Dato : 04-01-15 08:34

Der er nok ikke meget vi almindelige brugere kan gøre.

Det er nok Take it or leave it

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-01-15 10:23

svendgiversen -> Ja, sådan er det ..og sådan bliver det nok ved med at være. Husker man det, kan det ikke gå helt galt. Møj irriterende hvis man hvergang man besøger et site i udlandet bliver nødt til at omstille sin pc til pågældende lands tegnsæt, sprog, tastatur, landekode osv. for at undgå at oplyse fra hvilket land man surfer og dermed hvilken nationalitet man sandsynligvis er.

Jeg forstår ikke at at man ved browsing f.eks. er tvungen til at oplyse hvilket land man opholder sig i.

Hvis jeg går ind på en side der ligger på et UK domæne i England. Hvorfor skal hosten af sitet så vide jeg sidder i Danmark? Nogle vil sige; jamen det er da for at man skal kunne servicere dig bedst muligt og f.eks. vise siden med dansk tegnsæt, tekst og indhold. Hvorfor dog det? Man kunne jo bare lægge en sådan side på et DK domæne eller give mulighed for selv at vælge sprog.

Således er det også med mange af de andre oplysninger der kan hentes ud af browserens 'sladdervorenhed'.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-01-15 12:33

Der er intet nyt i at en computer sender en masse information ud om hvilken browser og styresystem som benyttes ud til den server hvor en hjemmeside er på for at serveren kan svare med en korrekt visning af hjemmesiden.
Hvad er er det du tror vi ikke vidste?
Imponerende siden fandt ud af at jeg bruger Windows og Firefox til mit besøg på Browserspy, men ikke hvilken version
I øvrig så ser resultaterne for mit besøg på Browserspy i store træk sådan ud:
Citat
Property not supported or blank!
Citat
No or unable to detect!
Citat
Property is not supported! document.charset is not a string. It's a undefined
Citat
Is Google Gears installed?    No or unable to detect..
Citat
Geolocation supported in browser?    Yes
jeg er vildt imponeret jeg skulle befinde mig i Tranbjerg ved Aarhus men faktisk sidder jeg ovre ved vestkysten nærmere betegnet Thy og der er et par hundrede kilometer til Tranbjerg.
Faktisk så jeg ikke 1 eneste information som jeg ikke vidste var nødvendig for at få det rette svar fra serveren så jeg kan se den hjemmeside jeg ønsker at besøge.
et klik på CSC førte til en tom hvid side og klikkede jeg på IP adress så kom jeg til Oracles hjemmeside for Java, et klik Network viste
Citat
Not detected!
jeg ved virkelig ikke hvad du vil med linket til den side eller hvad du tror jeg ikke ved

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-01-15 17:22

For det første o.v.n. :

Det ser for mig ud som om, du kun har læst 'start-siden' ...og heftet derved?
Hvad med alle undermenuerne til venstre på skærmen? Har du tjekket disse?

For det andet:
Citat
...for at serveren kan svare med en korrekt visning af hjemmesiden.

Dette er så IKKE tilfældet. Det er DIG de som klient skal vide, hvor serveren ligger ...ikke omvendt.

For at lave 'handshake' og oprette en duplex kommunikationslinje mellem server via ISP (Internet Service Provider) og videre til dig, så kunne denne forbindelse sagtens oprettes via f.eks. PGP lignende kryptering med public-/private key ...uden, at server klienten kan læse dine data i klartekst som tilfældet er for nuværende.

For det tredie:
Citat
..imponeret jeg skulle befinde mig i Tranbjerg ved Aarhus men faktisk sidder jeg ovre ved vestkysten nærmere betegnet Thy og der er et par hundrede kilometer til Tranbjerg.

Dette er alt nær nok. Du sidder i hvert fald ikke på Trankebar, Samoa eller i Kiev. Som sagt:
Citat
Resten er rent 'gammeldags' detektivarbejde ..og ? ...SÅ har vi dig !!!

</MOLOKYLE>

Teknikken findes, men viljen mangler

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-01-15 17:32

Slå fejl:
Citat
Det er DIG de som klient skal vide, hvor serveren ligger ...ikke omvendt.

næeh.. Det er DIG der som klient skal vide, hvor serveren ligger ...ikke omvendt.
Det er for serveren kun vigtigt, at kunne sende en respons på forespørgelsen. Serveren behøver ikke vide; hvem.. eller; hvad der spørger. (..og slet ikke i klartekst!)

Det tager netværkslaget/-protokollen ( TCP/IP ) i OSI modellen sig af (..og dette lag kan om nødvendigt krypteres) ..i den bedste af alle verdener.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-01-15 18:05

Citat
Hvad med alle undermenuerne til venstre på skærmen? Har du tjekket disse?
det er et udpluk af hvad undermenuerne i venstre side viste at der er sat ind i citaterne i første indlæg
Citat
Det er DIG der som klient skal vide, hvor serveren ligger
det behøver jeg ikke vide det mindste om, jeg skriver en adresse i adresselinjen og trykker på Enter, så sørger en DNS server for at finde serveren.
Hvor meget serveren skal vide om den computer som vil se en hjemmeside på serveren kan vi ikke blive enige om, fakta er at min computer (og alle andre computere) sender oplysning om styresystem, browser, skærmstørrelse + en del mere og selvfølgelig hvilken IP adresse svaret (hjemmesiden) skal sendes til. Om alle disse oplysninger er nødvendige for at svaret kan blive så korrekt som mulig ved jeg ikke men fakta er at jeg er bevidst om at min computer sender disse oplysninger til den server hjemmesiden ligger på.
Alt det er meget gammel viden

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-01-15 09:52

Det er muligt jeg ikke er helt inde i teknologien, men jeg ved så meget at TCP/IP er den transport-/internetprotokol som oprettter, router og bevare dataforbindelsen mellem server og klient. HTTP, FTP, osv er de protokoller som er informationsbærende og disse protokoller ligger laget over sessions (XML) og transaktionslaget i applikationslaget. Der er via disse protokoller oplysningerne om klienten 'serveres' for serveren. De data man lægger der er selvfølgelig vigtige for en meningsfuld kommunikation ...mellem mennesker, i form af tekst, billeder osv., men de er ikke vigtige for serveren og klientens interoperation som sådan. Ellers er der noget jeg helt har misforstået?

Nu er det ikke for at diskutere internet teknologi, dertil er mine kompetencer ikke 'hårde' nok, men for at henlede opmærksomheden på, at der er mere i overvågning end blot nogle lyssky efterretningstjenesters manøvrering rundt i privates data. For nylig viste det sig at f.eks. TDC medsendte folks mobilnumre i metadata (..som vel i grunden er det, det drejer sig om) ved SMS og email korrenspondance. Det har de stoppet med, men det viser, at megen information i protokollerne er lagt der bevidst og ikke tjener noget egentligt teknisk formål andet end identifikation.

Altså, vi ville jo heller ikke acceptere at skulle fremvise gyldig legitimation med navn, adresse osv. for at kunne tale med andre mennesker vi møder eller få adgang til vejnettet, offentlig transport og butikker.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 05-01-15 15:18
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-01-15 06:27

Ved ikke lige hvad den side skal gøre godt for, de oplysninger jeg afgiver kan alle hente, og afgives vel også af alle, så jeg er langt fra imponeret over siden - har set sider der virkelig rev og flåede oplysninger frem, så det næsten kunne fremkalde tårer.

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 07-01-15 10:18

Tak for svaret marken84.